۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۷۴۵۸۳۳
آیت الله جاودان:

تمام کلمات و نگاه‌های ما روزی مورد سوال قرار می‌گیرد

تمام کلمات و نگاه‌های ما روزی مورد سوال قرار می‌گیرد
آیت الله جاودان استاد برجسته اخلاق در دیدار با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه تمام کلمات، نگاه‌ها و شنیدن‌های ما ضبط شده و مورد سوال قرار می‌گیرد، گفت: هر کاری که انجام می‌دهیم آجری در ساختمان وجودمان است اگر اعمال و رفتارمان درست باشد ساختمان ما صحیح بنا می‌شود.

آیت الله محمدعلی جاودان در دیدار مدیران استانی خبرگزاری فارس ضمن توصیه‌های اخلاقی و با اشاره به اینکه همه اعمال و رفتار انسان ثبت و ضبط می‌شود، اظهار کرد: در روز قیامت نسبت به تمام اعمال و حرکات از انسان سوال می‌شود و ذره‌ای از کارها از بین نمی‌رود لذا انسال درمورد همه حرکات خود مسؤول است.

وی گفت: به ازای تمام لحظات خود باید جواب دهیم؛ برای هر کلمه‌ای و هر گفتن، شنیدن و نوشتن سوال می‌شود و همه اعمال کوچک و بزرگ دقیق محاسبه می‌شود و اعمالی مثل امر به معروف که با نیت خوب و برای رضای خدا انجام شود، مقبول درگاه حق واقع می‌شود.

این استاد اخلاق با تاکید بر اینکه همه کارها را برای رضای خدا انجام دهیم، ادامه داد: رضایت خداوند را در تمام امور زندگی مد نظر قرار دهیم همچنین تمام کارهای خوبی را که روزانه انجام می‌دهیم، وظیفه خود بدانیم و بر حسب وظیفه کار کنیم.

آیت الله جاودان تصریح کرد: از راه‌های نجات انسان در روز قیامت این است که در قدم اول گناه نکنیم و در ادامه برای رضای خدا و بر حسب وظیفه و با نیت خوب، کار انجام دهیم که در این صورت می‌توانیم از سوال و جواب قیامت به راحتی بگذریم.

وی با بیان اینکه اعمال و رفتار ما، ساختمان وجود ما را می‌سازد، عنوان کرد: هر کاری که انجام می‌دهیم آجری در ساختمان وجودمان است اگر اعمال و رفتارمان درست باشد ساختمان ما صحیح بنا می‌شود اما اگر یک گناه داشته باشیم، یک آجر پوسیده بنا می‌شود که برای ساختمان مضر است.

استاد برجسته اخلاق تصریح کرد: کسی که صدها کار خوب انجام داده است اگر یک گناه داشته باشد ممکن است کار بد او کارهای خوبش را هدر دهد و اصطلاحا هبط کند. به عنوان مثال اگر یک فرد مسلمان، پس از سال‌ها مسلمانی، کافر شود و بگوید اسلام را حق نمی‌دانم، تمام کارهای خوب گذشته‌اش از بین می‌رود.

آیت الله جاودان با تاکید بر اینکه اگر گناهی انجام داده‌ایم باید جبران کنیم، بیان کرد: گناه‌ها و خرابی‌های شخصیتی انسان را تا حدی می شود جبران کرد؛ زیارت شب جمعه امام حسین(ع)، گریه با عمق جان برای امام حسین(ع) و کمک کردن به افراد نیازمند و درمانده از مواردی است که گناه را جبران می‌کند به شرطی که خودمان به گناه و اشتباهمان پی ببریم و پشیمان باشیم.

وی با بیان اینکه همه کارهای خود را باید حساب شده انجام دهیم، ابراز کرد: انسان حتی برای انجام دادن گناه کوچک نیز مجاز نیست و همواره باید برای گناه نکردن بکوشد و زحمت بکشد به عنوان مثال از چشم‌های خود مراقبت کند برای ندیدن گناه همچنین از زبان و گوش خود برای نگفتن و نشنیدن گناه.

این استاد اخلاق در ادامه برای گناه نکردن انسان در روزمرگی‌ها گفت: بیشتر افراد دفترچه‌ای دارند که کارهای روزانه خود را یادداشت می‌کنند، می توان در این دفترچه‌ها و در مابین کارها، تعداد خطاها و گناهان خود را نیز بنویسد و مرور کند. این کار باعث می‌شود کم کم میزان گناهان کم شود و تا به جایی برسد که هیچ نقطه سیاهی نداشته باشد.

آیت الله جاودان خاطرنشان کرد: کسی که نماز را اول وقت بخواند و نمازش نیز به شکل صحیح باشد همچنین مسائل را از مرجع تقلید به طور کامل آموخته باشد، نماز او مثل ستونی فولادین برای دین می‌شود. نماز جلوی گناهان را می‌گیرد و برکت زیادی دارد.

وی در پایان تاکید کرد: اگر در گذشته گناهی مرتکب شده‌ایم باید حلالیت بگیریم و اولین حلالیت را باید از پدر مادر گرفت چون در هر صورت کوتاهی‌های در احترام به پدر و مادر از طرف فرزندان صورت می‌گیرد همچنین خمس مال خود را باید محاسبه و پرداخت کنیم تا انجام وظایف کنونی بهتر و راحت‌تر باشد.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات