۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
کد خبر: ۷۴۶۴۹۷
یادداشت؛

بسیج خواهران و تمدن سازی

بسیج خواهران و تمدن سازی
در هفته بسیج تلفیق بین دفاع مقدس و بسیج جداشدنی نیست و امروز هم بسیج در دفاع مقدس به سر می‌برد و اگر یک دوره‌ای پیش‌قراولان ما مردان بودند امروز در جنگ نرم پیش‌قراولان جبهه جنگ نرم بانوان هستند.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، بسیج خواهران به عنوان اولین و گسترده‌ترین تشکل مردمی زنان پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در مراحل مختلف وظایف خطیری را به عهده داشته است. به ویژه در عرصه‌های علمی و فرهنگی طلایه‌دار حرکت‌های شورآفرین در دفاع از اسلام در حوزه مسائل زنان با تبیین دیدگاه‌های حضرت امام(ره) که مترقی‌ترین دیدگاه‌ها و نظرات را پیرامون دفاع از حقوق زنان مطرح کرده‌اند.
 
این رسالت در راستای تحقق آرمانهای حضرت امام (ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری است که عهده‌دار وظایفی نظیر تحقق بخشیدن مهم زنان از ارتش بیست میلیونی به منظور دفاع توسط خواهران، احیای هویت والای زن مسلمان، مصون سازی و پیشگیری و مقابله با تهدیدات نرم در حوزه مسائل خاص زنان و مشارکت در عرصه‌های سیاسی ـ فرهنگی اجتماعی ـ امنیتی ـ علمی و سازندگی بر مبنای نیازهای اساسی انقلاب اسلامی است.
 
تفاوتی که انقلاب حضرت امام با سایر انقلاب‌ها داشت بر اساس همین نقش «تمدن سازی» چینش شده بود که زنان را به‌عنوان رکن تمدن اسلامی تلقی می‌کردند و بر آن باور داشتند.
 
از اعتقاد و دیدگاه امام راحل، زنان چه در پیروزی انقلاب چه در تداوم و چه در دفاع مقدس نقش مؤثری داشتند.
 
تبیین سه الگوی زنان جهان از دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی
 
از دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در مورد زنان این است : ایشان سه الگوی «زن شرقی»، «زن غربی» و «زن مسلمان ایرانی» را تبیین می‌کنند و زن شرقی را زنی که عنصری در حاشیه و هیچ نقشی در اجتماع و خانواده ندارد و این زن که از اجتماع خود و از خانواده خود باخبر نباشد و نمی‌تواند مؤثر باشد و نمی‌تواند از تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی جلوگیری کند.
 
 رهبر انقلاب وقتی الگوی زن غربی را به‌عنوان الگوی منفی در برابر زن شرقی معرفی می‌کنند؛ می‌فرمایند که مهم‌ترین ظلم در حق زن غربی «کرامت انسانی زن» اوست که فراموش‌شده است و ابزار بودن زن در فرهنگ غربی شکل‌گرفته است.
 
رهبر انقلاب اما وقتی به الگوی سوم می‌رسند «زنان مسلمان ایرانی» را به‌عنوان معماران جدید ایران می‌دانند که درواقع نقش معمارگونه دارند.
 
 رهبر انقلاب در معرفی الگوی سوم فرمودند: «زن ایران ثابت کرد که می‌تواند عفیف، نجیب، محجبه و شریف بود درعین‌حال در متن و مرکز بود و می‌توان تاریخ‌ساز شد».
 
اهداف رهبر معظم انقلاب برای زنان اهدافی در راستای تمدن جهانی است و اعتقاددارند زنان می‌توانند بن‌بست‌های بزرگ جهانی را فروبریزند.
 
در تشکیل بسیج، زنان ما ثابت کردند که می‌توان متصل به الگوی سوم شد یعنی دور از ذهن نیست و قابل عملیاتی کردن است و در حد شعار و یا آرمان‌گرایانه نیست که قابل تحقق نباشد.
 
زنان بسیجی ثابت کردند که این الگو تنها در نظریه‌پردازی مطرح نیست بلکه تشکل بسیج توانست الگوی سوم را طراحی و اجرا کند و نقش تمدن سازی زنان در بسیج به‌خوبی شکل‌گرفته است.
 
تمدن به دست آوردنی است و آمدنی نیست باید به دنبال ایجاد آن رفت و تمدن بر سه مبنای «علم، فرهنگ و اقتصاد» استوار است.
 در توصیه‌های بیانیه گام دوم و بحث‌های نقش‌آفرین در هر هفت توصیه می‌توانیم نقش‌آفرین باشیم و زمینه آن برای زنان مهیا شده است.
 
این نقش‌آفرینی مشروط به دو امر «باور خودزنان به این‌که می‌توانند» و «باور کسانی که ساختارها را در اختیاردارند» یعنی افرادی که الگوی سوم در آن حوزه‌ها عملیاتی می‌شود تا زنان بتوانند فعال شوند.
 
سه ساحت و گام در بحث الگوی سوم برای زنان از سوی رهبر انقلاب مطرح می‌شود که در بحث تمدن سازی، نقش‌آفرین و مؤثر است. گام اول «رشد تعالی خویش» است که معنویت خود را به‌عنوان زنان بسیجی تقویت کنیم و هم اهل عبادت و هم اهل تفکر باشیم. گام دوم ساحت «تعالی و رشد خانواده» است یعنی زنی که خود را می‌تواند تربیت کند می‌تواند خانواده را دور از گناه هم نگه دارد. در ساحت سوم «ولایت اجتماعی و جهاد امربه‌معروف و نهی از منکر است» که بحث ولایت اجتماعی است ولی برخی با تصور اشتباه از آن به مدیریت اجتماعی یاد می‌کنند.
 
رهبر معظم انقلاب در تبیین ولایت اجتماعی فرمودند «زنان در این صورت می‌توانند بن‌بست‌های بزرگی را در هم بشکنند و به فتوحات بزرگ نائل شوند» که این فتوحات بزرگ «جامعه سازی» است که در بیانیه گام دوم ابتدا خودسازی و سپس جامعه سازی مطرح می‌شود.
  بانوان بسیجی اگر می‌خواهند به‌عنوان بسیجی «تمدن سازی» را رقم بزنید هر سه ساحت را باید مدنظر قرار دهندکه این سه ساحت و گام مثل زنجیره‌ای به هم متصل است و غفلت از هرکدام نقش‌آفرینی ما را دچار خدشه می‌کند.
 
بانوان بسیجی پیش‌قراولان جبهه جنگ نرم هستند
 
در هفته بسیج تلفیق بین دفاع مقدس و بسیج جداشدنی نیست و امروز هم بسیج در دفاع مقدس به سر می‌برد و اگر یک دوره‌ای پیش‌قراولان ما مردان بودند امروز در جنگ نرم پیش‌قراولان جبهه جنگ نرم بانوان هستند.
 
نویسنده: خانم نجفعلی
ارسال نظرات