۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۷۴۶۶۱۹
مدیر گروه فقه شهرسازی و معماری مرکز فقهی ائمه اطهار مطرح کرد؛

نقش معماری در فرهنگ

نقش معماری در فرهنگ
جهانبخش با تاکید بر این که فرهنگ مقصد معماری را تعیین می کند، ابراز داشت: فقه شهرسازی گام موثر در تمدن سازی است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، عباس جهانبخش مدیرگروه فقه شهرسازی و معماری مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در نشست بررسی فقه در سرپرستی موضوعات اجتماعی، بازخوانی یک تجربه در عرصه معماری و شهرسازی که امروز 5 آبان 1402 در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، عنوان کرد: زمانی که فرهنگ مردم تعقییر کند، معماری و شهرساز نیز تعقییر خواهد کرد.

وی با اشاره به این که فرهنگ مقصد را تعیین و معماری وضعیت را ترسیم می کند، گفت: وقتی جامعه و زندگی مطلوب شود، شهرسازی مطلوب خواهد شد.

جهانبخش با اشاره به اینکه خواجه نصیرالدین طوسی در کتاب اخلاق ناصری مکرر در مورد طبیعت و صناعت صحبت کرده، بیان داشت: شیعه به دلیل این که در طول تاریخ در معرض حاکمیت نبوده به روی فرد سرمایه گذاری کرده تا او را از آسیب های اجتماعی نگاه دارد.

عضو ستاد راهبردی معماری و شهرسازی حوزه علمیه قم با بیان این که بعضی ها قائلند انسان اگر درست تربیت شود حتی در محیط فاسد نیز سالم می ماند، مطرح کرد: این سخنان مربوط به ساحت انسان در شرایط اجتماعی است که با انسان شرایط‌ساز متفاوت است، این دو ساحت با هم متفاوت هستند و ممکن است در این زمینه دچار خلط شوند.

وی با بیان اینکه بعضی ها قائلند که تمام جزئیات شهرسازی را باید از دین گرفت، مطرح کرد: خلاقیت باعث پیشرفت کارها می شود و دین اجازه کارهای خلاقانه را داده است.

جهانبخش با بیان این که در جامعه ای زندگی می کنیم که شیب جامعه به سمت سرمایه داری حرکت می کند و انتظار داریم مردم دین‌دار باشند، عنوان کرد: چهار میلیون مسکن در نهضت ملی که قرار است برای 14 میلیون نفر ساخته شود فرصت بزرگ و مغتنمی برای ساخت شهرها با اساس معماری و شهرسازی اسلامی است. 

عضو ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه علمیه قم با اشاره به این که ساخت خانه های یک طبقه ارزان و سریع تر است، عنوان کرد: زمین ایران برای ساختن خانه های هزار متری برای تمام ایرانیان کافی است و سرزمین ایران این قابلیت را دارد که برای بیش از جمعیت کنونی کشور خانه بسازد که باید از این موقعیت استفاده کرد. 

ارسال نظرات