۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۷۴۶۶۸۳

بررسی دیدگاه وهابیت و جریان‌های تکفیری نسبت به مساله فلسطین

بررسی دیدگاه وهابیت و جریان‌های تکفیری نسبت به مساله فلسطین
نشست علمی بررسی دیدگاه وهابیت و جریانهای تکفیری نسبت به مساله فلسطین و پاسخ به شبهات کلامی آن برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در نشست علمی بررسی دیدگاه وهابیت و جریان‌های تکفیری نسبت به مساله فلسطین و پاسخ به شبهات کلامی آن که به همت گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام و مجتمع آموزش عالی حکمت و مطالعات ادیان در سالن شهید صدر مجتمع امام خمینی (ره) برگزار شد، دکتر ابوالفضل قاسمی و حجت‌الاسلام والمسلمین روح الله حیاتی مقدم به ارائه بحث پرداختند.

چرا وهابیت از غزه حمایت نمی‌کند؟ آیا جریان داعش که ادعای مقابله با کفار را دارد، با رژیم صهیونسیتی وارد جنگ می‌شود؟ دلیل جریان‌های تکفیری در عدم حمایت از حماس چیست؟ دکتر ابوالفضل قاسمی از اساتید حوزه و دانشگاه در این نشست گفت که برای تحلیل و پاسخ به این سئوال‌ها لازم است که یک نگاه کلان به مسئله جهان اسلام داشته باشیم و تنها جریان‌های تکفیری را نبینیم.

وی اظهار داشت: جهان اسلام از سمت دو جریان جبهه لیبرال دموکراسی و جبهه تحجر و تکفیر مورد آسیب قرار می‌گیرد و این دو جریان مانند دو بال علیه اسلام فعالیت می‌کنند؛  هرگز نمی‌توان هر یک از این دو را تفکیک شده دید و تحلیلی نسبت به مسئله فلسطین ارائه داد.

راهبردهای جریان تکفیری درباره مسئله فلسطین و جهان اسلام
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اکنون جریان ناب اسلامی و جبهه مقاومت اسلامی در جهان اسلام از سوی جبهه اسلام آمریکایی با تفکرات سکولار و لیبرال و تفکرات متحجر و تکفیری از جنبه‌های مختلف مورد هجمه قرار می‌گیرد، تصریح کرد: متأسفانه در دهه‌های اخیر مسئله تکفیر به غلط تبیین شده است و هر نوع تکفیری را جبهه تکفیری نام نهاده‌اند.

وی مراد از جبهه تکفیر را جبهه‌ای نامید که تکفیر نابه‌جا و حرام ارائه می‌دهد و براساس همان علیه اسلام حرکت می‌کند که داعیه‌دار این تکفیر نابه‌جا نیز جریان‌های وهابیت و داعش هستند که به غلط اسم خود را جریان سلفی معرفی کرده‌اند و متأسفانه در کتاب‌ها و مقالات متعدد نیز به اینها سلفی گفته شده است.

قاسمی با یادآوری این بیان رهبر معظم انقلاب که می‌فرمایند «آنها با شعار دروغین «پیروى از سَلَف صالح» وارد این میدان شدند؛ باید بیزارى سلف صالح را از کارى که اینها می‌کنند و از حرکتى که اینها می‌کنند، با زبان دین، با زبان علم، با منطق صحیح، به اثبات رساند. جوانان را نجات بدهید!»، گفت: بخش جهان اسلام دچار تحجّر و تکفیر شده و هماهنگ با جبهه لیبرال حرکت می‌کند اما مدعی پیروی از سلف هستند که حضرت آقا تأکید می‌کنند اینها سلفی نیستند و پیروی از سلف نمی‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه داعش و وهابیت جریان تکفیر را پوشش می‌دهند، خاطرنشان کرد: برخی فکر می‌کنند چون داعش، آل سعود را تکفیر کرده است بنابراین با وهابیت ضد هم هستند که این موضوع عدم شناخت صحیح این دو جریان را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه جریان تکفیری چند راهبرد را درباره مسئله فلسطین و جهان اسلام پیش می‌برد، گفت: نخستین کار این است که موضوع تکفیری بودن را از خود دور نشان می‌دهد و آن را به سایر جریان‌های جهان اسلام منتسب می‌کند. این جریان، اخوان المسلمین و شیعه را به عنوان دو جریان تکفیری معرفی می‌کند؛ مانند کسی که دزدی کرده اما با شعار دزد دزد دیگران را دزد معرفی می‌کند تا شما را فریب دهد.

قاسمی افزود: جریان‌های تکفیری در بحث‌های خود درباره مسئله فلسطین، جریان‌هایی مانند مقاومت را که علیه اسرائیل حرکت می‌کند را مقصر جلوه می‌دهند. راهبرد آنها درباره فلسطین منتسب کردن آنها به شیعه است و معتقدند آنچه در فلسطین اتفاق می‌افتد به نفع شیعه است و این مشکلات برای توسعه هلال شیعی است. در عمل جامعه اهل سنت را به گونه‌ای می‌ترسانند که اگر ما از حماس، حزب الله، مقاومت در سوریه و حوسی‌ها در یمن حمایت کنیم سبب گسترش هلال شیعی می‌شود.

فتوای جریان تکفیر درباره حماس و عدم همراهی با مردم فلسطین
وی گفت: آنها با نوشتن مقالات متعدد تلاش کرده‌اند که مقاومت فلسطین را مسئله شیعه جلوه دهند و یک نوع شیعه‌هراسی در جهان عرب ایجاد کنند و در عمل نیز طوری مسئله را مطرح کردند که شیعه می‌خواهد آنجا دخالت کند؛ فشار در کشورهای عربی زیاد است که دارد تبلیغ شیعه می‌شود و حماس و گروه‌های جهادی را به این واسطه تضعیف می‌کنند و آنها نیز مجبورند بگویند ما گروهی سنی هستیم.

استاد حوزه با بیان اینکه رهبر انقلاب در این زمینه تأکید کردند که طوفان الاقصی نبرد خود فلسطینی‌ها بوده است، افزود: حماس گروهی مستقل است، اما تبدیل کردن آن به مسئله شیعه و سنی راهبردی است که از سوی دشمن ارائه می‌شود و جریان‌های تکفیری به آن دامن می‌زنند. اما آنجا که اکثر کشورهای اسلامی و حتی اروپایی درباره مسئله غزه راهپیمایی کرده‌اند، اینها سکوت می‌کنند.

وی فتوای جریان تکفیر که می‌گوید «حماس و نیروهای داخل غزه نمی‌توانند با اسرائیل بجنگند بنابراین بهتر است نبرد آنها تعطیل شود» را تلاش این جریان برای سرکوب مقاومت و جهاد خواند و اظهار داشت: آنها با طرح اینکه مشکل اصلی فلسطین نیست و اولویت نجات مسلمانان، اقامه توحید و در ادامه آن برخورد با یهود است، می‌خواهند حساسیت مسلمانان نسبت به مسئله فلسطین کم شود.

این استاد حوزه با بیان اینکه داعش در بسیاری مواقع که قدرت داشت و می‌توانست به فلسطینی‌ها کمک کند، نه تنها این کار را نکرد، بلکه حماس را تکفیر کرد، گفت: آنها با طرح این تفکر که موضوع فلسطین یک مسئله دست دوم است و مسلمانان کافر هستند، در عمل سبب شده‌اند بخشی از افراد که توانایی جهاد در جهان اسلام را دارند فریب بخورند و هیچ‌ عکس‌العملی درباره مسئله فلسطین نداشته باشند.

وی تصریح کرد: ما از سمت وهابیت هیچ فتوای جهاد و هیچ حرکتی را نخواهیم دید و جریان‌های تکفیری که همواره مدعی جهاد هستند، هیچ حرکتی برای کمک به مردمان فلسطین نخواهند کرد.

بزرگترین مانع سر راه جریان تکفیر برای یاری جبهه جهاد علیه کفار
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین روح الله حیاتی مقدم با اشاره به دیدگاه جریان‌های تکفیری نسبت به مسئله فلسطین، چگونگی همراهی یا عدم همراهی جریان تکفیر با مسئله فلسطین را مورد ارزیابی قرار داد و در مقدمه گفت: تکفیری‌ها اعم از وهابی و غیروهابی تمام سرزمین‌های اسلامی را به دو بخش قبل از ظهور محمدبن عبدالوهاب و بعد از ظهور وی تقسیم کردند.

این پژوهشگر فرق اسلامی افزود: آنها سرزمین‌های اسلامی قبل از ظهور محمدبن عبدالوهاب را سرزمین مشرکین و بعد از او تمام سرزمین‌ها به جز سرزمین نجد (بخشی از عربستان که فتح شده و تحت سیطره جریان تکفیر در آمده بود) را دار مشرکان می‌دانستند؛ بنابراین سرزمین فلسطین از جمله سرزمین‌هایی است که هنوز جزو سرزمین‌های مشرکین به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مانع بر سر راه جریان تکفیر برای یاری جبهه جهاد علیه کفار چه در لبنان، عراق، سوریه، یمن، الجزایر، تونس، لیبی، افغانستان و چه به صورت خاص در فلسطین، مسائل بنیادی، عقیدتی و فکری است، گفت: وقتی از ناحیه جبهه تکفیر به بلاد اسلامی نگاه ‌کنیم با افرادی مشرک مواجه هستیم؛ بنابراین این نگاه مانع بزرگی بر سر جریان تکفیر است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حیاتی مقدم خاطرنشان کرد: تمام حرکت‌های جهادی و اسلامی در عصر حاضر که در ایران، لبنان، عراق، یمن، سوریه و هر جای جهان اسلام رخ می‌دهد، از نگاه جریان تکفیر حرکت اسلامی به حساب نمی‌آید و  به تبع این موضوع حرکت اخوان به عنوان دشمن اصلی اسرائیل و حماس به عنوان یک حرکت اخوانی و بخشی از حرکت جهاد علیه کفار، یک حرکت جهادی نیست، بلکه قیامی مانند قیام ابوجهل و ابولهب علیه پیامبر است.

وی با اشاره به تلاش‌های وهابیت در معرفی اخوان المسلمین به عنوان یک جریان مرتد گفت: آنها طی چند دهه گذشته آمدند اخوان را با یک اقدام حساب شده و عملیات روانی دقیق و از پیش تعیین شده به عنوان پدر تکفیر معرفی کردند تا بتوانند اخوان را از چشم مسلمانان بی‌اندازند و خیلی‌ها هم به دام این عملیات روانی دشمن افتادند.

همراهی وهابیت با نبرد طوفان الاقصی در اوج نفاق
استاد حوزه در ادامه یادآور شد: سعودی‌ها و وهابی‌ها می‌دانند که قضیه فلسطین و آزادی قدس برای کشورهای اسلامی یک برند بسیار مهم است، بنابراین تمامی فتاوایی که از ابتدا درباره جهاد علیه رژیم صهیونیستی دادند و تمام کمک‌های مادی که به سمت فلسطین ارسال کردند را باید در راستای استفاده از این برند ارزیابی کرد که اگر این نبود باید جریان‌های حیاتی را می‌بستند.

وی وهابیت را به دو گروه داخل و خارج عربستان تقسیم و تصریح کرد: وهابی‌های داخل عربستان در یک دهه با رژیم سعودی در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی همراهی صددرصد کردند و هیچ‌کدام خلاف سیاست‌های سعودی عمل نکردند؛ اگر امروز کشورهای مختلف را برای تصمیم‌گیری درباره غزه دعوت می‌کنند به سبب استفاده از برند فلسطین است، اما آن منشوری که می‌خواهند را پیش می‌برند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حیاتی مقدم افزود: خروجی مدارس وهابی‌های بیرون عربستان که برای کشورهای اسلامی تهدید جدی به شمار می‌رود، داعش است و وقتی این گروه تکفیری شکل گرفت، دست وهابیت و دست تبلیغی‌های تکفیری در بیرون عربستان رو شد و همه می‌دانستند که خروجی این مدارس مدخلی در بیرون از عربستان، داعش است لذا اقبال به اینها فروکش کرد.

وی اظهار داشت: اینها با متزلزل شدن پایگاه اجتماعی مدخلی‌ها، وقتی طوفان الاقصی شکل گرفت، فهمیدند که باید سوار موج شوند، تا قبل از طوفان الاقصی حماس را مشرک، اهل بدعت و خارج از اسلام می‌نامیدند و بعد از این نبرد حرف خود را مخفی کردند، کانال‌ها و گروه‌های خود در فضای مجازی را تبدیل به مرکزی برای دفاع از فلسطین و حماس کردند تا پایگاه اجتماعی‌شان احیا شود.

این پژوهشگر فرق اسلامی همراهی وهابیت با نبرد طوفان الاقصی را اوج نفاق خواند و گفت: از ابتدا ورود جریان وهابیت و سعودی به قضیه فلسطین بهره‌برداری از برند بوده است و اصلا اعتقادی به جهادی بودن این جریان و به باطل بودن جبهه مخالف که رژیم صهیونیستی باشد نداشتند و نه تنها اعتقادی نداشتند بلکه با جبهه مخالف همراه بودند و آنها را از نظر اقتصادی و لجستیکی حمایت کردند.

وی در این زمینه به موضع داعش در قبال حماس اشاره کرد و با بیان اینکه آنها جبهه حماس را به عنوان بخشی از اخوان به عنوان جامعه مرتدین معرفی کرده‌اند، گفت: داعش در آخرین شماره مجله «النبأ» عکس سران کشورهای اسلامی در عربستان را انداخته‌ و نوشته که جهاد اینجا است نه رژیم صهیونیستی؛ بنابراین حماس هیچ‌گاه و هیچ‌وقت از ناحیه داعش تأیید نشده، تأیید نمی‌شود و تأیید نخواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حیاتی مقدم درباره موضع القاعده درباره فلسطین گفت: تنها جریانی که امروز در کنار بقیه جریان‌های اسلامی از حزب‌الله لبنان تا یمن، عراق، سوریه، پاکستان و افغانستان از حماس حمایت صددرصد کرد و همراه شد القاعده بود. موضع القاعده سر قضیه فلسطین جدی بوده، رژیم صهیونیستی را دشمن می‌داند و گفته‌ از هرکسی که با این رژیم درگیر شود حمایت می‌کنند.

وی گفت: سران وهابیت چند دهه در کشورهای اسلامی گفتند که اخوان یک حرکت افراطی، ضد اسلامی و تکفیری است، امروز در دل کل جریان‌های اسلامی یک حرکتی را مانند حرکت حماس که یک حرکت اخوانی است به ما نشان دهند که بر سر رژیم صهیونیستی و دشمن اصلی هوار شده و جلوی فرهنگ منحط غربی و ظلم غرب، شرق و رژیم صهیونیستی بر غزه ایستاده باشد.

 

ارسال نظرات