۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۷۴۶۶۸۹

بازی دوسر باخت سیاست‌مدار قاتل در سراب جنگ غزه

بازی دوسر باخت سیاست‌مدار قاتل در سراب جنگ غزه
بایدن مدعی بود سیاست خارجی، تبدیل به مزیت او در مقابل ترامپ و دیگر رقبایش خواهد شد اما نقش پررنگ آمریکا در وقوع و استمرار دو جنگ اوکراین و غزه، بر همگان اثبات کرده که بایدن حتی نماد عقلانیت حداقلی در حوزه سیاست خارجی نیز محسوب نمی‌شود!

نورنیوز نوشت: رئیس جمهور آمریکا تبدیل به نماد یک سیاست‌مدار شکست خورده، ناتوان و بحران‌ساز در این کشور و بلکه در جهان شده است.

آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته در ایالات مهم و سرنوشت‌ساز مانند پنسیلوانیا، میشیگان، آریزونا، نوادا و جورجیا نشان دهنده افت شدید محبوبیت بایدن پس از جنگ غزه و شکست قطعی او در این ایالات تاکنون است.

بدیهی است که بخش قابل توجهی از شهروندان آمریکایی، خصوصا جوامع مسلمان و لاتین‌تبار نه تنها نسبت به رویکرد بایدن در حمایت از نسل‌کشی در غزه شدیدا ناراضی هستند، بلکه حاضر نیستند بار دیگر آرای خود را در سبد رای دموکرات‌ها به گردش در بیاورند.

همین مسئله منجر به هشدارهای پنهان اما محسوس سران حزب دموکرات به رئیس جمهور جنگ‌طلب این کشور شده است.

بایدن مدعی بود سیاست خارجی، تبدیل به مزیت او در مقابل ترامپ و دیگر رقبایش خواهد شد اما نقش پررنگ آمریکا در وقوع و استمرار دو جنگ اوکراین و غزه، بر همگان اثبات کرده که بایدن حتی نماد عقلانیت  حداقلی در حوزه سیاست خارجی نیز محسوب نمی‌شود!

مردم آمریکا نگران کاهش بیشتر قدرت خرید خود ناشی از تورم هستند و برخی از این می‌ترسند که سیاست‌های بایدن ممکن است ایالات متحده را به جنگی در خارج از کشور بکشاند.

این در حالی است که جو بایدن با تمجید از آنچه اقتصاد قوی و اتحادهای مستحکم در عرصه بین‌المللی می‌خواند، مکررا تاکید دارد که «هرگز به این اندازه به وضعیت آمریکا خوش‌بین نبوده است.» این خوش‌بینی اما صرفا در ذهن بایدن تبلور پیدا کرده و نمودی در میان شهروندان آمریکایی ندارد.

کارشناسان انتخاباتی در آمریکا تا قبل از وقوع جنگ‌های غزه و اوکراین معتقد بودند که مسائل بین‌المللی نقش زیادی در تصمیم‌گیری‌های انتخاباتی آمریکایی‌ها ندارد، اما واقعیت آن است که شیوه انتخابی بایدن در قبال جنگ بین اسرائیل و حماس، خشم بسیاری از رای‌دهندگان جوان و همچنین آمریکایی‌های مسلمان یا عرب‌تبار را برانگیخته که تاکنون نسبتاً به نفع او بوده‌اند.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 میلادی، جوانان و رای‌دهندگان مستقل، تبدیل به یکی از مهم‌ترین کانون‌های رای‌آوری بایدن در ایالات خاکستری و حساس شدند اما اکنون مطلقا خبری از آن حمایت‌ها نیست.

هزاران نفر که اخیرا در واشینگتن در یک راهپیمایی گرد هم آمده و خواستار «آتش‌بس» فوری در نوار غزه شده بودند با شعارهایی مانند «بایدن، بایدن، تو نمی‌توانی پنهان شوی، تو نسل‌کشی را امضا کردی» از سیاست‌های او انتقاد کرده بودند.

در مقابل؛ جو بایدن دفاع تمام‌عیار از جنایات اسرائیل را در قالب کلماتی موهوم و وقیحانه مانند «حق دفاع مشروع» به رسمیت شناخته و تا همین چند روز قبل درخواست‌های آتش‌بس را رد کرده و مدعی شده بود به جای آتش‌بس برای تحقق «مکث‌های» بشردوستانه تلاش خواهد کرد!

از سوی دیگر، شواهد و مستندات منتشر شده از سوی منابع آگاه و مطلع امنیتی و رسانه‌ای در منطقه بیان‌گر مدیریت جنگ و نسل‌کشی در غزه از سوی پنتاگون و سنتکام است.

در چنین شرایطی، بایدن نه تنها به عنوان حامی کودک‌کشی در فلسطین، بلکه به عنوان بانی آن مورد شناسایی افکار عمومی دنیا قرار گرفته است.

در هر حال، نظرسنجی‌‌های گوناگون نشان می‌دهد که بایدن هشتادساله نمی‌تواند شکافی را که به نظر می‌رسد او را از افکار عمومی آمریکا جدا کرده کم‌عمق‌تر کند و سایه جنایات مشترک آمریکا و رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه بر سر رئیس جمهور جنگ‌طلب این کشور سنگینی می‌کند.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات