۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۷۴۶۸۶۵
مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم تاکید کرد؛

ضرورت نگاه عالمانه به مسئله خاک از سوی مردم و کشاورزان

ضرورت نگاه عالمانه به مسئله خاک از سوی مردم و کشاورزان
حاجی رضا با اشاره به این که آب و خاک اهمیت بسیاری در زندگی انسان دارد، بر آموزش کشاورزان و بهره برداران از خاک و گسترش اطلاعات و آگاهی های آنان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد رضا حاجی رضا مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم در نشست خبری روز جهانی خاک که در ساختمان جهاد کشاورزی قم برگزار شد، با اشاره به این که آب و خاک اهمیت بسیاری در زندگی انسان داشته و منشأ زندگی بشر نام گذاری شده است، اظهار داشت: این مفهوم، مفهوم بزرگی است و ما را به سمت و سویی می برد که زندگی و پایداری بشر منوط به حفظ آب و خاک است.

وی افزود: ما در بخش کشاورزی به این مهم و حقیقت رسیده ایم که اگر قرار است مسائل تولید در حوزه امنیت غذایی و منطبق با نگاه داخلی ما شکل گرفته و پایداری تولید را داشته باشیم، باید به آب و خاک توجه ویژه داشته باشیم و تلاش می کنیم تا در این حوزه قدم های خوب و موثری را برداریم.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم بیان داشت: در گذشته ورود آب های به شهر قم زیاد بود و ظرفیت های خوبی برای تولید غله و سیفی داشتیم؛ اما امروز به دلیل وجود شرایط خاص در حوزه منابع آبی و کمبود آب، مشکلات مختلفی در بخش های کشاورزی به وجود آمده است ولی ما با وجود این همه مشکلات در تلاشیم تا مدیریت های لازم در این راستا را داشته باشیم.

حاجی رضا با اشاره به اهمیت خاک و توجه به آن در جامعه اظهار داشت: اگرچه ما ملاحظات خاصی بر روی خاک داریم؛ اما در تلاشیم از همه ظرفیت ها استفاده کرده و در حوزه اشتغال و تولید حفاظت ها و حمایت های لازم صورت پذیرد.

وی افزود: سلامت خاک، یکی از مسائل و مشکلات در حوزه خاک است و مصرف سموم و کودهای شیمیایی یکی از مسائلی است که ما برای آن برنامه ریزی کردیم و باید به سمت و سوی حفاظت از خاک رفته و با کمک مراکز علمی استانی به سمت بهینه سازی در استفاده از کودها و تغذیه گیاهی هستیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به ضروروت نگاه عالمانه به خاک از سوی مردم و کشاورزان اظهار داشت: در تلاشیم تا با آموزش کشاورزان و بهره برداران از خاک، اطلاعات آنان را در حوزه خاک تقویت کرده و آگاهی های لازم را در اختیار آنان قرار دهیم و لازم است اطلاع رسانی های لازم در این زمینه به مردم و کشاورزان داده شود.

حاجی رضا کشاورزی حفاظتی و کشت مستقیم را سبب نظام دهی بخش کشاورزی و پایداری در تولید دانست و اظهار داشت: کشاورزی حفاظتی و کشت مستقیم به این معنا که دفعات ورود ماشین آلات کشاورزی به زمین مورد کشت را کاهش دهیم و این سبب حفظ بافت و ساختمان خاک خواهد شد.

ارسال نظرات