۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۷۴۶۹۱۰
به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

جلد دوم کتاب «الشخص الاعتباری» روانه بازار نشر شد

جلد دوم کتاب «الشخص الاعتباری» روانه بازار نشر شد
جلد دوم کتاب «الشخص الاعتباری (به همراه ترجمه و نمودار)» اثر سعید زارعی در ۴۱۶ صفحه به چاپ رسید.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، جلد دوم کتاب «الشخص الاعتباری (به همراه ترجمه و نمودار)» اثر سعید زارعی در ۴۱۶ صفحه به چاپ رسید.

این اثر از کتاب‌های فقهی و درسی رایج حوزه‌های علمیه است که مباحث آن را گروهی از صاحب نظران و اساتید حوزه علمیه قم تدوین کرده‌اند. با توجه به آنکه این کتاب مشتمل بر طرح مباحثی جدید و تأثیرگذار در مسائل علم فقه است و گاه به لحاظ زبانی پیچیدگی‌هایی در متن عربی وجود دارد، برای تسهیل فهم مطالب، متن این کتاب ترجمه شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

ساختار اثر

جلد اول این اثر به باب اول و دوم اختصاص یافته بود و جلد حاضر مشتمل بر باب سوم از این اثر بوده و در دو فصل تألیف شده است؛ باب سوم با عنوان «احکام شخص اعتباری» است که ابتدا در چهار مقدمه به ارتباط عمومی میان شخص طبیعی و اعتباری در احکام پرداخته و به احکام متصور بر شخص اعتباری اشاره اجمالی دارد و سپس به مقتضای اصل اولی در اشتراک شخص اعتباری و طبیعی در احکام و نوع ارتباط میان مدیران و شخص اعتباری می‌پردازد. سپس، به بیان سه دیدگاه در تمثیل شخص اعتباری (وکالت، نیابت قانونی – ولایت و قیمومیت -، و ابزار رکنیت) اشاره شده است.

نویسنده در فصل اول این کتاب که با عنوان «ملکیت شخص اعتباری» به رشته نگارش در آمده، ضرورت بحث از مشروعیت اسباب ملکیت از چهار جهت (از اسباب تملک، اسباب تملیک، اسباب انتقال قهری، زوال ملکیت) تبیین شده است.

دومین و آخرین فصل از اثر حاضر نیز با عنوان «حقوق شخص اعتباری»، در بردارنده پنج مبحث (حق تحجیر - سنگ چینی-، حق سبق، حق خیار، اِقاله، و حق شفعه) است که به تشریح مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

ارسال نظرات