۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۷۴۶۹۸۸
ضرابی مطرح کرد؛

بانک سلول های بنیادی خون بندناف؛ ذخیره امید در جامعه

بانک سلول های بنیادی خون بندناف؛ ذخیره امید در جامعه
ضرابی با بیان اینکه ذخیره سلول های بنیادی خون بندناف امید به زندگی را در جامعه افزایش می دهد، گفت: در این سلول ها درمان بیش از ۸۰ بیماری درمانی خونی و غیر خونی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در لرستان، مرتضی ضرابی، صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به راه اندازی بانک بند خون در ۱۳۸۹ گفت: جمع آوری خون بندناف در حال حاضر از طریق ۴۵ مرکز جمع آوری در سراسر کشور صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی افزود: تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نمونه ذخیره شده است.

ضرابی با بیان اینکه بانک سلول های بنیادی خون بند ناف بحث ذخیره سازی خونی است که در جفت و ناف ذخیره است، عنوان کرد: خونی که بند ناف به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می شود حاوی سلول های مختلف است و استفاده از آن در درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه خون بندناف در فاصله زمانی ۳ تا پنج دقیقه باید ذخیره شود، عنوان کرد: این خون در کمتر از ۲۴ ساعت به باند خون منتقل می شود.

ضرابی بیان کرد: خون بند ناف می تواند برای مدت طولانی ذخیره شود و در آزمایشگاه جداسازی سلول های بنیادی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه خون بند ناف در دو بخش خصوصی یا خانوادگی و عمومی انجام می شود، گفت: در بانک بند خون خصوصی نمونه را برای خودشان ذخیره سازی می کنند.

ضرابی ادامه داد: در بانک عمومی نزدیک ۵ هزار نمونه ذخیره سازی شده است و در این بخش برای ذخیره سازی نیاز به حمایت دولت دارد.

وی با بیان اینکه خون بندناف ۲۵ تا ۳۰ سال قابل ذخیره سازی است، اظهارکرد: دفاتر ذخیره سازی خون بندناف در استان و شهرستان ها فعال هستند و ذخیر ه سازی خون بندناف در لرستان ۵۵ درصد حاصل تولد نوزادان پسر و ۴۵ نوزاد دختر است.

وی با بیان اینکه در سلول های خون بندناف درمان بیش از ۸۰ بیماری درمانی خونی و غیر خونی وجود دارد، اظهارکرد: بیشترین مصرف ما از سلول ها بنیادی در بیماری های خونی بوده است.

ضرابی با بیان اینکه تاکنون نزدیک به ۵۰ بیمار با استفاده از ذخیره خون بند ناف درمان شده است، گفت: دانش سلول های بنیادی در کشور بومی است.

وی ادامه داد: بسیاری از پیوند هایی که انجام شده برای خانواده هایی که کودک بیمار داشتند، انجام شده است.

ضرابی گفت: در فرایند جمع آوری خون بندناف خانواده ها باید از هفته ۳۴ بارداری به سایت یا دفاتر خون بند ناف مراجعه و ثبت نام انجام دهند.

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات