۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۷۴۷۰۲۳
آیت الله اعرافی:

لزوم نشر گفتمان تهذیبی و تربیتی/با شبه بحران هویت مواجه هستیم

لزوم نشر گفتمان تهذیبی و تربیتی/با شبه بحران هویت مواجه هستیم
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه باید گفتمان تهذیبی و تربیتی نشر پیدا کند گفت: باید نگاه جامعی برای تحقق رویکردها شکل بگیرد.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مدیر حوزه‌های علمیه در جلسه‌ای که در حاشیه بازدید از معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهار کرد: رویکرد فرابخشی تهذیب و تربیت، رویکرد روح و جان مایه همه نظامات حوزه و رویکرد پیوست‌های گوناگون برای تمام فعالیت‌ها و برنامه‌ها با منظر تربیتی و اخلاقی نشان دهنده این است که تربیت امر مخزنی، فرابخشی و مانند روح تمام نظامات است.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه نگهبانی، رصد، پایش و راهبری این جریان نخستین رسالت ما است، مطرح کرد: برای تحقق این رسالت نیازمند افرادی بزرگ و عالم با رویکرد تئوریک هستیم.

وی با بیان اینکه باید گفتمان تهذیبی و تربیتی نشر پیدا کند، عنوان کرد: باید نگاه جامعی برای تحقق رویکردها شکل بگیرد و سپس متناسب با آن اهداف و برنامه‌ها اولویت‌بندی شود.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه نسبت معاونت تهذیب با درختواره رشته‌ها باید مشخص شود، خاطرنشان کرد: طرح هجرت و امین تحول بسیاری داشته‌اند و جامعه حدود ۳۰ هزار نفری را شامل می‌شوند که تهذیب و تربیت می‌تواند در این عرصه نیز ورود کند.

وی با بیان اینکه امروز با شبه بحران هویت مواجه هستیم، تصریح کرد: این بحران انواع آسیب‌ها را به همراه داشته است که نیازمند فعالیت جدی‌تر نظام مشاوره هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه مشاوره و مربیان را باید دو بال مکمل بدانیم، یادآور شد: شاخص‌های رویکرد اسلامی در مشاوره باید مشخص و تدوین شود.

وی با بیان اینکه مطالعات کارشناسی و میدانی از اهمیت بسیاری برخوردار است، ابراز کرد: بخش مطالعات می‌تواند راهگشا و حل کننده مشکلات باشد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه شناسایی نخبگان حوزه تهذیب و تربیت اصل دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد، بیان کرد: معاونت تهذیب باید در این عرصه نیز ورود داشته باشد و نخبگان را شناسایی کند.

وی اظهار داشت: باید تلاش داشته باشیم تا قلب حوزه علمیه قم بتپد و استوار عمل کند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه تمام معاونت‌های حوزه باید رویکرد بین المللی داشته باشند، مطرح کرد: حتی اگر در حال حاضر برنامه‌ای در عرصه بین المللی وجود ندارد، باید این نوع نگاه حاکم باشد.

ارسال نظرات