۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۷۴۷۰۲۵
یادداشت؛

میرزای جنگلی نمونه بارز استکبار ستیزی

میرزای جنگلی نمونه بارز استکبار ستیزی
میرزا کوچک جنگلی دارای روحیه جهادی بود و تا پایان عمر این روحیه را حفظ کرد و به مقاومت در برابر بیگانگان پرداخت، در برابر دوستان عطوفت داشت و به دنبال آرمان حکومت اسلامی بود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، عالمان دینی به عنوان کسانی که می توانند برای جامعه بشری الگو باشند، باید در عرصه مقاومت حضور یابند، میرزا کوچک جنگلی دارای روحیه جهادی بود و تا پایان عمر این روحیه را حفظ کرد و به مقاومت در برابر بیگانگان پرداخت، در برابر دوستان عطوفت داشت و به دنبال آرمان حکومت اسلامی بود.

بصیرت سیاسی میرزا کوچک جنگلی از شاخصه های ایشان است، او یک روحانی فاضل و عالم به زمانه خود بود که درک و درد دینی داشت و برای او اسلامیت بسیار اهمیت داشت؛ یکی از پژوهشگران فرانسوی از این شخصیت به عنوان یک قهرمان بزرگ و الگو نام می برد که در زمانه خودش نقش‌آفرین مهمی بوده است.

در قرآن کریم درباره جهاد و مقاومت آیات فراوانی است، این آیات در زمینه مقاومت و جهاد در قرآن وجود دارد که باید عملیاتی و اجرا شود اگر به فلسفه مقاومت از منظر دین توجه کنیم، می بینیم که در آن سلطه‌گری و کشورگشایی نیست، بلکه جبهه مقاومت برای تحقق کلمه الهی و تحقق نظام توحیدی و مقابله با خودکامگی و زر و زور و تزویر است.

اگر مقاومت و نظریه مقاومت به درستی در جامعه تعریف شود، مسلمان ها هیچ گاه مورد ستم قرار نمی گیرند با عزت زندگی می‌کنند و همواره در راس خواهند بود؛ در هر کشور اسلامی که مقاومت بود؛ عزت و سرافرازی برای مسلمانان بیشتر ظهور داشته است، این عالم فرزانه، مینیاتوری از یک انقلاب اسلامی کوچک را در گیلان تشکیل داده بود و با شاخصه هایی چون  مجاهدبودن ، مردم دوست و مردمدار بودن به مبانی دینی و اسلامی اعتقادی ویژه داشته است.

در جامعه ایرانی و خفقان آن دوران، میرزا کوچک جنگلی در مقابل قدرت‌های پوشالی آن دوران یعنی انگلیس و شوروی سابق ایستادگی کرده و آنان را شکست داد و این چنین شد که روحیه مبارزه با استکبار در دل جوانان آن دوران دمیده شد؛ مبارزات میرزا جنگلی  باعث امیدآفرینی و رمزگشایی برای مبارزات بعدی مجاهدان حق طلب برای پیروزی جبهه اسلامی گردید که نمونه آن پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که جنبش  میرزا کوچک خان جنگلی زمینه ساز آن بوده است.

سیده فاطمه سید مدلل کار

ارسال نظرات