گازوئیل در پایتخت همانند استفاده نیروگاهها از سوخت مازوت است
سید محمدمهدی میرزاییقمی؛ مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره نقش کیفیت سوخت در آلودگی هوای تهران اظهار کرد: یکی از پارامترهایی که در انتشار آلودگی هوای تهران نقش دارد، مسئله سوخت است که در بحث منابع متحرک و ثابت تأثیرگذار است.
وی افزود: وسایل نقلیه موتوری و منابع ثابت بهدلیل فعالیتی که دارند از سوخت استفاده میکنند؛ با ورود به نیمه دوم سال این ابهام شکل میگیرد که نیروگاههای سطح شهر تهران از چهنوع سوختی استفاده میکنند و آیا این سوخت استاندارد است یا خیر.
میرزاییقمی ادامه داد: بر اساس مدلسازی انجامشده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اگر در منابع ثابت بهجای سوخت گاز از سوخت مایع غیراستاندارد که بهاصطلاح هایسولفور هستند استفاده شود، ما شاهد افزایش 11برابری انتشار ذرات معلق خواهیم بود.
وی عنوان کرد: اگر بخواهیم بهتفکیک سهم انتشار آلایندگی هر یک را ردهبندی کنیم بر اساس آمار سیاهه انتشار بخشی که بیشترین تأثیر را در انتشار ذرات معلق دارد مربوط به صنایع است که حدود 18.8 درصد در انتشار آلایندهها نقش دارد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اهمیت سوخت در صنایع اظهار کرد: بحث سوخت در صنایع ما بسیار مهم است. بر اساس استاندارد جهانی محتوای سولفور سوخت یوروچهاری که موظف به توزیع آن در سطح کلانشهرها هستند، باید حداکثر 50 پیپیام باشد.
وی خاطرنشان کرد: اگر این 50 پیپیام تبدیل به سوخت غیراستاندارد شود، روی منابع متحرک هم تأثیر منفی میگذارد، مدلسازی این موضوع نیز بهصورت جداگانه در شرکت کنترل کیفیت انجام شده است که اگر جای سوخت استاندارد از سوخت غیراستاندارد برای منابع متحرک استفاده کنیم چهتأثیری روی میزان آلودگی هوای تهران میگذارد.
میرزاییقمی گفت: بر اساس مدلسازی صورتگرفته در بحث آلایندههای گازی (که ما این موضوع را بهصورت عکس بررسی کردیم) شاهد کاهش 36درصدی انتشار آلودگی و بهروی بحث ذرات معلق نیز شاهد کاهش 1.5درصدی خواهیم بود. اگر تمام وسایل نقلیه از سوخت استاندارد استفاده کنند به این نتیجه خواهیم رسید.
بیشتر بخوانید
وی درباره شائبه مازوتسوزی در نیروگاههای تهران بیان کرد: بر اساس اعلام سازمان محیط زیست استان تهران تمام مخازن مازوت در سطح شهر تهران پلمب شده است و به هیچ وجه از مازوت استفاده نمیشود، اما بحث این است که حتماً سوخت مایعی که استفاده میشود باید استاندارد باشد، در این خصوص چون ما تکلیفی نداریم اندازهگیری خاصی انجام نشده است.
میرزاییقمی ادامه داد: بررسی کیفیت سوخت بهعهده سازمان ملی استاندارد و حفاظت از محیط زیست است. این سوخت مایعی که به نیروگاهها تزریق میشود حتماً باید استاندارد باشد، گازوئیلی هم با محتوای سولفور بالا داریم که بهجهت کارکردی مانند مازوت عمل میکند؛ بنابراین عملاً اسمش گازوئیل است اما بهجهت عملکردی تفاوتی با مازوت ندارد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان خاطرنشان کرد: باید مراقبات انجام بگیرد. قطع به یقین بر اساس اعلام سازمان محیط زیست از مازوت استفاده نمیشود اما سوخت مایعی که در نیروگاهها استفاده میشود باید مورد بررسی قرار بگیرد تا دارای محتوای سولفور پایین باشد و استاندارد یوروچهار داشته باشد.