۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۷۴۷۳۲۶
آیت‌الله کریمی جهرمی:

اگر ایمان واقعی در جامعه نفوذ کند مردمی خردمند و با فرهنگ و تربیت می‌شوند

اگر ایمان واقعی در جامعه نفوذ کند مردمی خردمند و با فرهنگ و تربیت می‌شوند
آیت‌الله کریمی جهرمی به بیان ویژگی‌های طلبه موفق پرداخت و تصریح کرد: اگر ایمان واقعی در جامعه‌ای رسوخ و در دل‌ها نفوذ کرد، مردمی رشید، خردمند، حکیم، با فرهنگ و بزرگوار تربیت می‌شوند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله کریمی جهرمی با حضور در جمع دانش آموختگان مدرسه عالی باقرالعلوم(ع)، توصیه‌های مهمّی ایراد کرد.

آیت الله کریمی جهرمی در ابتدای این دیدار، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره حقیقت ایمان گفت: اگر ایمان واقعی در جامعه‌ای رسوخ و در دل‌ها نفوذ کرد، مردمی رشید، خردمند، حکیم، با فرهنگ و بزرگوار تربیت می‌شوند، و در نتیجه، جامعه رو به سعادت و خوشبختی خواهد رفت.

وی در ادامه، با تلاوت برخی از آیات شریفه قرآن، به بیان برخی از ویژگی‌های مؤمنان واقعی پرداخت.

آیت الله کریمی جهرمی بیان کرد: یکی از آیاتی که ویژگی‌های مؤمنان را بیان می‌فرماید آیه شریفه: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إيماناً وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» است؛ یعنی همانا مؤمنان واقعی کسانی هستند که دارای سه امتیاز باشند. همه ما باید با تأمل در این آیه ببینیم که تا چه حد به این مفاهیم فاخر و عالی نزدیک هستیم.

استاد درس خارج حوزه‌ علمیه قم در بیان اولین ویژگی مورد اشاره در این آیه شریفه اظهار کرد: نخستین خصوصیتی که در این آیه بدان اشاره شده است، خوف از عظمت خداوند متعال است؛ یعنی مؤمنان واقعی کسانی هستند که وقتی خدا را ذکر می‌کنند، یا دیگری، ذکر خدا می‌کند، دل‌های‌شان، دچار خوف می‌شود که در مقابل این خدای باعظمت و با جلال، با این دنیای پهناور، با این آثار و علائم شگفت‌انگیز و حیرت‌زای آفرینش، چه کرده‌اند؟ آیا طوری حرکت کرده‌اند اقلاً یک تناسبی با عظمت الهی داشته باشد یا فقط خوانده‌ و گفته و بحث کرده‌اند؟! مبادا مصداق آن شعر شده باشیم که: نشستیم و گفتیم و برخاستیم* نه چیزی فزودیم و نه کاستیم.

وی در قسمت دیگری از نصایح خود، با اشاره به ویژگی دوم مؤمنان، افزود: خصوصیت دومی که آیه بدان اشاره دارد، افزایش ایمان به سبب شنیدن آیات الهی است؛ یعنی با شنیدن آیات خدا، اینها با عوالم دیگری سروکار پیدا می‌کنند و دنیا و ما فیها در نظر آنها کوچک می‌شود و فقط خدا را می‌بینند.

آیت الله کریمی جهرمی، نصایح خود را با بیان سومین ویژگی مؤمنان در این آیه ادامه داد و گفت: مؤمنان واقعی کسانی هستند که ربّ و مربی خود را دائماً در نظر دارند و اتکاء و توکّلشان بر اوست؛ لذا در گرفتاری‌ها، دست و پا گم نمی‌کنند و به راه خلاف نمی‌روند. اگر دشمن هم از عالم ببارد، و شمشیرهای آنها بالای سرشان باشد، بر خدا توکل دارند. قدرت‌های زودگذر و فریبا، دل‌های‌ اینان را اشغال نمی‌کند و فقط قدرت مطلقه الهی را می‌بینند.

وی پس از تفسیر این آیه شریفه، با بیان خاطراتی از علماء بزرگ و اساتید خویش، به بیان ویژگی‌های طلبه موفق پرداخت و تصریح کرد: طلبه‌ای که در حوزه، فکرش این باشد که فردا یک خانه، ماشین یا شغل کذایی داشته باشد، هرگز موفّق نخواهد شد. آن طلبه‌ای موفق است که بگوید خدایا به نام تو آغاز کردم، به نام تو حرکت کردم، به نام تو به حوزه آمدم و اعتقاد و توکّلم فقط به تو هست، نه به دیگری.

آیت الله کریمی جهرمی در قسمت دیگری از بیانات خود، با اشاره به مجاهدت‌های آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه اظهار کرد: ببینید مرحوم آیت الله مؤسس با دست خالی و عِدّه و عُدّه بسیار اندک، اما با اخلاص و توکّل به خداوند و صبر بر مشکلات، چه خیر و برکت و اثری از خود بر جای گذاشت که محصول آن زحمات، شاگردانی شد که از مراجع طراز اوّل شیعه شدند و در دنیا اثرگذاشتند و این حوزه بزرگ و با عظمت، نتیجه همان ایمان و اخلاص ایشان است.

وی در پایان، با بیان اینکه طلاب باید فقط خود را به امام زمان(عج) بفروشند و همواره خود را در برابر آن حضرت مقصّر بدانند، بیان کرد: باید بکوشیم در امتحان خدا، سالم و موفق شویم. مبادا حتی در امتحانات کوچکی، مثل اینکه بگویند به شما این‌قدر پول می‌دهیم، برو فلان کار را کن یا فلان حرف را بزن، شکست بخوریم! مبادا چند اصطلاح را یاد بگیریم و عمامه‌ای بر سر بگذاریم، و وجوهی به دست آوریم، اما خود را بالاتر از همه بدانیم و طلبکار از حضرت حجت علیه السلام بشماریم! زمانی یک طلبه می‌تواند به مقام عالیه علم نائل شود که خود را در برابر حضرت صاحب الزمان ارواح العالمین له الفداء مقصر بداند. اگر این طور شد آن حضرت هم برای رشد و تعالی این طلبه دعا خواهند کرد.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات