۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۷۴۵۴۰۲
آیت الله کریمی جهرمی تأکید کرد؛

لزوم تدریس آموزه های مهدویت در مراکز آموزشی

لزوم تدریس آموزه های مهدویت در مراکز آموزشی
آیت الله کریمی جهرمی با اشاره به تلاش مدعیان دروغین مهدویت و منحرفین از لزوم آگاه سازی مردم از طریق آموزش در حوزه های علمیه، مدارس و دانشگاه ها سخن گفت.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علی کریمی جهرمی در همایش ملی جریان های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت در دوران معاصر و راهبردهای مواجهه با آنها که پیش از ظهر امروز در دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: در روایات اهل بیت (ع) نسبت به وجود مهدی موعود (عج) به صور گوناگون نام برده شده و مشخصات مهدی آخرالزمان بیان شده است. از امیرمؤمنان روایت شده است: «بوسیله ما و تعالیم و فرهنگ ما زنجیر ذلت بار از گردن شما برداشته می شود و افتتاح این مطلب به وسیله ماست نه بوسیله شما و با ما هم ختم می شود و پرچمدار آخرین از ما خواهد بود نه از شماها».

وی با استناد به شرح ابن ابی الحدید منظور امیرمؤمنان از این سخن را مهدی موعود عنوان کرد و افزود: امام حسن مجتبی (ع) وقتی رشته امامت و هدایتگری جامعه را بیان می کند می فرماید: «نهمین ما از نسل حسین (ع) است.». همچنین امام حسین (ع) می فرماید: «از ما خاندان 12 نفر عنصر هدایت جامعه به راه راست است؛ اولین آن امیرالمومنین علی (ع) و آخرین آن نهمین نفر از فرزندان من است». امام صادق (ع) فرموده: «برای هرگروهی روزگاری است و برای ما هم آمریت و ناهیت در آخرالزمان حاصل می شود». امام علی بن موسی الرضا (ع) خطاب به دعبل می فرماید: «امام بعد از من محمدنام است که فرزند من می باشد و بعد از او فرزندش «علی» است و بعد از او فرزندش «حسن» است و بعد از او فرزندش «حجت المهدی» است که برای نجات بشر قیام می کند و محل انتظار جوامع در ایام غیبتش است.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با طرح پرسش «این چه تاکیدی است که ائمه معصومین (ع) برای مهدی شناسی اقدام می کنند؟» اظهار داشت: این اصرار و تاکید برای شناخت حضرت مهدی توسط روایات (عج) اسرارانگیز است و سرّ مهم آن این است که می خواهند به ما بگویند در دوران بعدی، اشخاصی مزور، شیّاد، دروغگو و خلافکار پیدا می شوند. شما باید هوشیار باشید که این ادعا را تنها از فردی با این خصوصیات و مزایا بپذیرید. روایات گویای این حقیقت است که رشته ولایت و هدایت در خاندان نبوت است.

وی با اشاره به مدعیان دروغین و شیادانی که از طریق آموخته های دین قصد سوء استفاده دارند، در خصوص نفوذ برخی از این منحرفین در کشورهای اسلامی و مراکز مقدس ابراز تأسف کرد و ادامه داد: وقتی این معیارها را از امامان معصوم بشنویم آن وقت می توانیم کاملا این ضابطه را قرار دهیم که آیا با این شخص مدعی تطبیق می کند؟ بنابراین فتنه مهدویت نوظهور و امثالهم فتنه هایی است که بر دروغ و خلاف بناشده و دست جنایتکاران خارج هم پشت آن بوده که این جریان ها را تقویت می کنند چون می دانند اگر به مهدویت خدشه ای وارد شد کار شیعه تمام است.

آیت الله کریمی جهرمی با اشاره به گرایش برخی جوانان به سمت این جریانها و حتی نفوذ این افکار انحرافی در حوزه بیان داشت: حوزه علمیه و فرهنگیان نسبت به رفع این وضعیت تکلیف دارد. آیا حوزه علمیه توانسته امام زمان را برای مردم معرفی کند؟ حوزه باید مهدی شناس باشد و بویژه گروهی که از علمیت بالا و فهم بالا بهره مند هستند و با برهان و منطق محکم می توانند برابر این افکار بایستند را پشتیبانی کند تا در مقابل مدعیان دروغین بایستند.

وی دانشگاه ها، مدارس و فرهنگیان را قطب دیگر علمی کشور دانست و افزود: آموزگاران باید از روی اخلاص، کودکان و جوانان و طبقات سنین بالا را با مطالب مناسب با سن آنها مهدی شناس کنند. اگر مهدی شناسی تامین شد راهی برای خرافات دروغگویان شیاد نخواهد ماند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بر ترویج معارف امام زمان (ع) در مدارس تاکید کرد و ابراز داشت: فقط صرف «یابن الحسن» و «یا صاحب الزمان» کار را درست نمی کند بلکه مقدماتی نیاز است و آن اینکه باید دانش آموزان از روز اول که به مدرسه می روند، سر صف دعای امام زمان را بخوانند. در دبیرستان و دانشگاه دعای «اللهم ارزقنا توفیق الطاعة….» را بخوانند.

وی از لزوم بیان صفات، سیره، منطق و فرهنگ مهدی آل محمد (عج) برای سطوح دانشگاه به ویژه مقطع دکتری سخن گفت و در ادامه افزود: اصول اعتقادات در مدارس و حوزه ها باید با استدلال و رجال آماده و پرمایه تدریس شود. بکوشیم اعتقادات در هردو قطب علمی کشور بویژه حوزه های علمیه تقویت شود. مخصوصا در حوزه ها روی این موضوع اصرار شود؛ آموزش باید از خدا و توحید شروع شود تا به مهدی موعود برسد و این گونه می توان با آگاه سازی مردم فتنه این مدعیان دروغین مهدویت را سرکوب کرد.

ارسال نظرات