۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۷۴۷۹۸۰
آیت الله اعرافی:

وحدت حوزه و دانشگاه؛ یک راهبرد بنیادی/باید راه و روش بهتری برای تعاملات پیدا کنیم

وحدت حوزه و دانشگاه؛ یک راهبرد بنیادی/باید راه و روش بهتری برای تعاملات پیدا کنیم
مدیر حوزه‌های علمیه وحدت حوزه و دانشگاه را یک راهبرد بنیادی دانست و تأکید کرد که باید راه و روش بهتری برای تعاملات پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در همایش ملی وحدت حوزه و دانشگاه که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته وحدت و دانشگاه، اظهار کرد: به عنوان حوزه و دانشگاه در ایران همدلی و همبستگی خود را با محور مقاومت و مردم مظلوم و شجاع غزه و فلسطین اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه مناسبات بسیاری میان فاطمه(س) و شب عظیم قدر وجود دارد، مطرح کرد: خداوند شب را برای آرامش بشر قرار داد و علاوه بر آن شب دارای یک چهره دیگر ملکوتی نیز است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه باید این آفاق را به روی جهان اسلام بگشاید، عنوان کرد: نباید کسی از آثار و برکات ملکوت شب بی‌بهره بماند.

وی با اشاره به اینکه در شب قدر تمام ظرفیت ملکوت شب تجلی پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: در این شب گاهی به شکل شگفت انگیزی زمین و آسمان به یکدیگر نزدیک می‌شوند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه منزلت شب قدر با دیگر شب‌ها قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: شب قدر لبریز از رازآلودگی و اسرار است.

وی با اشاره به اینکه فاطمه(س) مخزن اسرار الهی است، یادآور شد: کوثر جوشان فاطمه(س) و برکات بی‌پایان فاطمه(س) او را به شب قدر نزدیک کرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه "فداها ابوها" یک تعارف خانوادگی نیست، ابراز کرد: این موضوع تابلویی برای مقام زن در اسلام است که دروازه‌های آن باید به روی حوزه و دانشگاه گشوده شود.

وی با اشاره به اینکه در انقلاب اسلامی شعار وحدت حوزه و دانشگاه یک راهبرد بنیادی است، بیان کرد: امام خمینی(ره) در خصوص حوزه و دانشگاه فرمود، هرگاه این دو نهاد به یکدیگر نزدیک شدند پیشرفت داشتیم و هرگاه از هم دور شدند در مقابل استکبار شکست خوردیم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه این راهبرد کلان باید در تمام ابعاد سیاستی در دستور کار قرار بگیرد، اظهار داشت: تمام حوزویان و دانشگاهیان باید نسبت به این راهبرد حساس باشند.

وی با اشاره به اینکه ما مدیون مردم و جامعه هستیم، مطرح کرد: حق مردم است که ما در مسیر آرمان‌های انقلاب اسلامی همگرایی و تعامل داشته باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در طول ۴۰ سال گذشته شاهد نظریه‌های متعددی در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه هستیم، عنوان کرد: این نظریه‌ها به دو بخش تبلیغاتی و مخالف آن تقسیم می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در تعاملات حوزه و دانشگاه ده‌ها نمونه موفق داریم، خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰ هزار نفر در طول این سال‌ها و دهه‌ها از دانشگاه به سمت حوزه‌ها آمده‌اند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه هزاران استاد نیز از حوزه‌ها به سمت دانشگاه‌ها آمده‌اند، تصریح کرد: دروازه‌های تعامل میان حوزه و دانشگاه همواره گشوده بوده است.

وی با اشاره به اینکه شاخص‌های بسیاری برای سطوح کامیابی‌ها می‌توان برشمرد، یادآور شد: پیش از انقلاب اسلامی رابطه اندکی میان حوزه و دانشگاه وجود داشته است ولی امروز این دروازه‌ها گشوده شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه اضافه کرد: اگر نگاه ما به قله باشد، اگرچه در مسیر ولی عقب‌ماندگی‌های بسیاری داریم چراکه موتورهای محرک انقلاب، نهادهای علمی مانند حوزه و دانشگاه هستند.

وی با بیان اینکه در نگاه به آرمان‌های حداکثری به تعامل حوزه و دانشگاه نیاز داریم، ابراز کرد: شهدای علمی و هسته‌ای مانند شهید فخری زاده الگوهایی هستند که در نهاد دانشگاه موضوع خدمت‌رسانی را دنبال کرده‌اند.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه حوزویان و دانشگاهیان باید نسبت به نسل جدید و هجمه‌های فکری این نسل حساس باشند، بیان کرد: رسالت حوزه و جریان‌های علمی و متدین پاسخ به این هجمه‌ها است.

وی با بیان اینکه در قلمرو مباحث بنیادی و پایه تا لایه‌های رویی نیازمند برداشتن گام‌های جدی‌تر و هوشمندانه‌تر هستیم، اظهار داشت: در عرصه علوم انسانی نیازمند سایه افکنی روح فلسفی و معنوی هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه امتداد فلسفه و کلام اسلامی در شعب مختلف علوم اسلامی نیازمند کارهای تکمیلی است، مطرح کرد: امتداد فلسفه و حکمت اسلامی بدون سطحی نگری باید رقم بخورد.

وی با بیان اینکه امتداد ارزش‌های اخلاقی در متن، بطن و حاشیه رشد علوم باید تحقق یابد، عنوان کرد: نگاه تمدنی حوزه به این علوم باید تحقق پیدا کند.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه برای پردازش نظریات علوم انسانی اسلامی نیازمند کار بیش‌تر هستیم، خاطرنشان کرد: در این عرصه نیازمند تعاملات بیش‌تر حوزه و دانشگاه هستیم.

وی با بیان اینکه باید راه و روش بهتری برای تعاملات پیدا کنیم، تصریح کرد: تمام اقدامات در انقلاب اسلامی باید پیوست بین المللی داشته باشد و وحدت حوزه و دانشگاه نیز از این قائده مجزا نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ثابت کرده است، علی‌رغم تمام فشارها و جنگ‌های ترکیبی از آرمان‌های خود دست نمی‌کشد، یادآور شد: حوزه و دانشگاه نیز باید این مسیر را طی کند.

ارسال نظرات