۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۷۴۷۹۸۷
قالیباف:

اجازه ندهیم سیاست بر علم و تخصص سایه بیاندازد

اجازه ندهیم سیاست بر علم و تخصص سایه بیاندازد
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجازه ندهیم مسائل علمی سیاست زده شود و سیاست بر علم و تخصص سایه بیاندازد تصریح کرد: عدم تطابق جهت‌گیری‌های لایحه بودجه ۱۴۰۳ با احکام برنامه هفتم یکی از دلایل رد کلیات لایحه بود.

به‌ گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین قدردانی از پژوهشگران برتر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که صبح امروز به مناسبت هفته پژوهش در محل این مرکز برگزار شد، ضمن تبریک این هفته با بیان اینکه وقتی رو در رو با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنیم، خود را بیش از پیش مکلف به اجرای تعهدات خود در راستای پیشرفت ایران عزیز می‌دانیم، گفت: بعد از حضور در مجلس هرچه گذشت، شناختم از مرکز پژوهش‌ها بیشتر شد و با نگاهی که نسبت به این مرکز و ظرفیت‌هایش ایجاد شد و با اعتقادی که به جوانگرایی دارم اعتماد بیشتری به این مجموعه پیدا کردم.

در حوزه مسائل اجتماعی لنکت زبان داریم/ از ظرفیت جوانان و بانوان به درستی استفاده نشده است

دکتر قالیباف با بیان اینکه اعتقاد به جوانگرایی را از ابتدای فعالیت‌های خود در عرصه‌های مختلف نظام داشته‌ام، اظهار داشت: در هر مسئولیتی که داشتم، تلاش کردم بیش از دو سوم افرادی که در آن سازمان فعالیت می‌کنند، از جوانانی باشند که حتی به لحاظ سنی از من کوچکتر هستند تا جایی که این رویه گاهی انتقادهایی را از جانب پیشکسوتان به دنبال داشت که در پاسخ به آنها می‌گفتم خروجی کار خود را با خروجی کار ما بررسی و مقایسه کنند و نتیجه را ببینند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد از اینکه از توان جوانان و بانوان ما در جامعه آنطور که باید و شاید استفاده نشده است، عنوان کرد: در حوزه مسائل اجتماعی نیز در حالی که اساس انقلاب اسلامی برخاسته از متن و بطن مردم است، آنگونه که باید ندرخشیده‌ایم و حتی در جاهایی لکنت زبان داشته و فرصت‌ها را برای جوانان و بانوان فراهم نکرده‌ایم.

اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه یک ضرورت است

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم بگوییم یک میهن‌دوست واقعی بوده، دلداده به امام(ره)، انقلاب و مردم و حزب‌اللهی هستیم و پیشرفت ایران عزیز را می‌خواهیم باید کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانیم اما متأسفانه نتوانسته‌ایم کارنامه قابل قبولی داشته باشیم البته نباید گفت هیچ کاری نکرده‌ایم اما از تمام ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

دکتر قالیباف اضافه کرد: هرگاه احساس خستگی یا ناامیدی کردید به پشت سر خود نگاه کنید و ببینید چه افتخاراتی در مقیاس جهانی، منطقه‌ای و ملی رقم زده‌اید؛ در همه سطوح و همه موضوعات اقدامات افتخارآفرینی داریم که ساعت‌ها توضیح برای آن کم است اما از سوی دیگر اگر دچار غرور شدیم نیز باید پیش روی خود را نگاه کنیم که چقدر کار بر زمین مانده داریم و با از دست دادن فرصت‌ها، آنها را انجام نداده‌ایم از این رو این دو کار باعث ایجاد تعادل و توازن در اقدامات ما شده و نوعی تنظیم‌گری محسوب می‌شود.

تغییر صندلی‌ها و سمت‌ها نباید مواضع ما را بدون دلیل و برهان تغییر دهد

رئیس قوه مقننه با اشاره به اقدامات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با یادآوری این مطلب که هرچه پیش رفتیم اعتماد من به این مرکز بیشتر شد، عنوان کرد: زمانی به برخی همکاران که در این مرکز فعال بودند پیشنهاد حضور در دولت شد و از من نیز مشورت گرفتند و من هم مانع آنها نشدم ولی این توصیه را به آنها کردم و گفتم نکند هنگامی که در حوزه اجرا قرار می‌گیرید، همه حرف‌هایی که در این مرکز آنها را به سر و سینه می‌زدید، فراموش کنید و به هر دلیلی به گونه دیگری حرف بزنید؛ اگر هم حرف‌های خود را تغییر دادید حتماً برای این تغییر پیش وجدان خود حجتی پیدا کنید و صرفاً تغییر محیط باعث تغییر مواضع شما نشود. همچنین این تأکید را به آنها داشتم که گعده‌ها و گفت‌وگوهای خود با همکاران مرکز پژوهش‌ها را تعطیل نکنید. باید دقت کنیم که نباید صندلی‌ها مواضع ما را در حرف زدن تغییر دهد و این مهم است البته امروز از این دست مسائل در حوزه مدیریتی بسیار می‌بینیم که علت عدم حل بخش عظیمی از مسائل نیز همین است که باعث ماندگاری مشکلات می‌شود.

حضور نماینده مرکز پژوهش‌ها در نشست علنی ضروری است/ به کار پژوهشگران مرکز ایمان داریم

به گزارش خانه ملت، دکتر قالیباف با بیان اینکه در ادامه کار مجلس، به حدی اعتماد ما از مرکز پژوهش‌ها افزایش یافت که به نظرات این مرکز استناد کردیم و به کار پژوهشگران مرکز ایمان داریم گفت: امکان ندارد روزی که صحن تشکیل می‌شود، در طول زمان بررسی دستورها از حضور نمایندگان مرکز پژوهش‌ها استفاده نکنیم و شخصاً بیش از دو برابر زمان رسیدگی به هر دستور برای گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها وقت می‌گذارم. همچنین امکان ندارد نماینده مرکز پژوهش‌ها در جلسات ما نباشد که البته اوایل با خویشتنداری در طرح برخی مسائل راحت نبودند اما اکنون شجاعانه نظرات و دلایل خود را مطرح می‌کنند و ما نیز از حضور آنها منفعت می‌بریم.

بار تشخیص علمی حُکم بر دوش مرکز پژوهش‌های مجلس و بار تصمیم سیاسی حُکم بر دوش مجلس است/ سیاست نباید بر مسائل علمی و تخصصی سایه بیاندازد

وی در ادامه با اشاره به کلیات لایحه بودجه که اخیراً در صحن علنی رد شد، گفت: جلساتی برای بررسی علل رد این لایحه داشتیم که نماینده‌ مرکز پژوهش‌ها نیز حضور داشت و درخصوص مسائل مختلف اظهار نظر کارشناسی صورت می‌گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید دقت کنیم و اجازه ندهیم مسائل علمی سیاست زده شود و سیاست بر علم و تخصص سایه بیاندازد گفت: حکمرانی ریشه در حکم دارد و حکم نیز از دو عنصر تصمیم سیاسی و تشخیص علمی تشکیل شده که بار تشخیص علمی بر دوش شما در مرکز پژوهش‌ها و بار تصمیم سیاسی آن بر دوش مجلس است که ترکیب این دو باعث می‌شود مجلس در ریل اصلی خود قرار گرفته و در رأس امور باشد.

عدم تطابق جهت‌گیری‌های لایحه بودجه 1403 با احکام برنامه یکی از دلایل رد کلیات لایحه بود

دکتر قالیباف در ادامه برنامه هفتم را یکی از خروجی‌های کار مرکز پژوهش‌های مجلس دانست و افزود: در ماده 118 این لایحه متنی را به تصویب رساندیم که ماده راهبری برنامه هفتم است و به صورت ماهیانه، فصلی و سالیانه اجرای احکام برنامه را کنترل می‌کند. یکی از دلایل رد کلیات لایحه بودجه نیز عدم تطابق جهت‌گیری‌های آن منطبق بر سیاست‌های لایحه برنامه در بخش‌های مختلف بود.

رد کلیات لایحه بودجه 1403 سیاسی‌کاری نبود/ حرکت در جهت برنامه هفتم تکلیف شرعی است

رئیس مجلس در این بخش از سخنان خود با بیان اینکه بحث ما در رد کلیات لایحه بودجه بر سر اعتبار و ردیف نبود بلکه برای ما جهت گیری‌ها مهم است گفت: تکلیف دیون دولت به پیمانکاران که حدود 100 همت است باید مشخص باشد که در برنامه تعیین تکلیف شده بود اما در برنامه یک ساله بودجه مشخص نبود. از سوی دیگر رابطه مالی نفتی میان دولت شفاف نبوده و جهت گیری‌های آن نیز مشخص نیست. نحوه پرداخت دیون دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها نیز مشخص نبود. خدا ما را نبخشد اگر با نگاه سیاسی این کار را انجام داده باشیم؛ ما صرفاً حرکت در جهت برنامه هفتم را تکلیف شرعی خود دانسته و سر آن محکم می‌ایستیم.

نقش مرکز پژوهش‌های مجلس در راهبری برنامه هفتم بی‌نظیر بود

وی در ادامه با بیان اینکه راهبری ماده 118 برنامه هفتم نیز با دستور معاون اول رئیس جمهور و دبیری سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شود و دو عضو ناظر نیز از مجلس خواهد داشت، عنوان کرد: نقش مرکز پژوهش‌ها در این راهبری نقش بی‌نظیری است که برای دولت و مجلس بسیار اهمیت دارد و مأموریت مهمی محسوب می‌شود. اولویت‌های مجلس دوازدهم و پیش‌نویس قوانین لازم از موضوعات زیرساختی و اساسی مرکز پژوهش‌ها است که نباید لحظه‌ای از آن درنگ کرد و اعضای مرکز باید همواره دغدغه آن را داشته باشند تا در نهایت بتوانیم مسائل را حل کنیم.

نوع حکمرانی ما در حوزه‌های مختلف کشور نیازمند اصلاح است

دکتر قالیباف ادامه داد: گاهی در برخی جلسات غصه می‌خورم چرا که وقتی در جریان موضوعات مطرح شده در جلسه قرار می‌گیرم می‌بینم 30 سال قبل نیز همان مسائل مطرح می‌شد و هنوز نیز با گذشت این همه سال هنوز همان مسائل مطرح می‌شود علت آن نیز این است که روش حل مسائل را یا بلد نیستیم یا نمی‌خواهیم حل کنیم. نوع حکمرانی ما در حوزه آب، انرژی، کشاورزی و غیره دارای ایراد است که باید اصلاح شود.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه اگر اولویت‌ها را تعیین نکرده و براساس برنامه حرکت نکنیم، مجلسی منفعل خواهیم داشت، گفت: یکی از افتخارات ما این است که مجلس یازدهم مجلسی فعال بوده و قوانین مهمی در آن پایه‌گذاری شده است؛ ما در این مجلس با نقشه راه حرکت کردیم چنانچه در نخستین مصاحبه تلویزیونی خود این نقشه راه را تبیین کردم و دقیقاً منطبق بر آن موضوعات به خصوص در حوزه قانونگذاری و نظارت پیش رفتیم و امروز باید با دقت و قدرت بیشتر و با در نظر گرفتن اولویت‌ها مسائل را پیش ببریم.

عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس باید جریان سرمایه کشور را به سمت مردم سوق دهد/ اهمیت دستیابی به رفاه عمومی

وی در ادامه با بیان اینکه قطعاً نقش مرکز پژوهش‌ها در حل مسائل کشور در وهله اول در حوزه قانونگذاری و سپس رصد نحوه اجرا و راهبری آن نه تنها نقشی کم نظیر بلکه نقشی بی‌نظیر است، گفت: این به آن شرط است که در هر جایی نشسته‌ایم با اخلاص کار کنیم تا شامل «یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ» شویم و برکات آن شامل حال کار ما شود.

دکتر قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه مرکز پژوهش‌ها باید به گونه‌ای عمل کند که جریان سرمایه کشور به سمت مردم حرکت کند، گفت: ما باید به رفاه عمومی دست پیدا کنیم و این رفاه به همان اندازه مهم است که بحث زیرساخت‌ها مهم است و حتی در جاهایی از برخی مسائل دیگر مهم‌تر است از این رو مرکز پژوهش‌ها باید توازنی میان قانونگذاری و راهبری و اجرای آن ایجاد کند و حتماً باید امورات خود را با تأکید بر پذیرش اجتماعی انجام دهد.

قانونگذاری با محوریت مردمی سازی باید با پذیرش اجتماعی همراه باشد

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با تأکید بر اینکه مردمی‌سازی به معنای پذیرش اجتماعی است، گفت: ما باید اعتقادات، باورها و خواسته‌های مردم را در جریان قانونگذاری در نظر داشته باشیم تا موفق شویم اما متأسفانه در حوزه محافظت و از دست ندادن سرمایه‌های اجتماعی از جمله اعتماد موفق نبوده‌ایم.

وی افزود: فلسلفه یک نظام اسلامی آگاهی‌بخشی به مردم است که رسالت آن بر این اساس، در همه حوزه‌ها تعریف می‌شود و ما نیز در نظام حکمرانی خود باید در وهله اول مردم را از حقوقشان نسبت به حاکمیت آگاه کنیم تا آن را مطالبه کنند و وظیفه ما به عنوان حاکمیت همین است.

وی ادامه داد: مطمئن باشید جامعه مطالبه‌گر وقتی مطالبات خود را مطرح کند، در جریان رفت و برگشت مطالبات به صورت ناخودآگاه وظایف و تکالیف خود را نیز در قبال نظام می‌شناسد و آن را ادا می‌کند. گاهی ما اشتباه می‌کنیم و به جای اینکه اول حق مردم را به آنها بدهیم، می‌خواهیم درباره وظایف آنها بگوییم که این باعث پس زدن جامعه می‌شود. این توجهات باید از زمان مدرسه تا دانشگاه و بعد از آن ادامه یابد که در نهایت اتفاق بزرگ‌تر زمانی رقم می‌خورد که می‌بینیم جامعه‌ای دارای مهم ترین سرمایه اجتماعی به نام اعتماد است که باعث پیشرفت آن می‌شود.

اعتماد باعث مشارکت معنادار مردم می‌شود/ مردم باید از ابتدای هر قانونگذاری در آن دخیل باشند

دکتر قالیباف با بیان اینکه اعتماد باعث مشارکت معنادار مردم می‌شود، گفت: این مشارکت معنادار باعث می‌شود سرمایه گذاری مثبت شده و کیک اقتصادی کشور به جای کوچک شدن، بزرگ شود، خانواده و جامعه نیز قوی می‌شود لذا وقتی تأکید بر توجه مرکز پژوهش‌ها به پذیرش اجتماعی داریم به همین دلیل است.

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه باید ذینفعان قانون را از ابتدای قانونگذاری در این امر دخیل کنیم که یکی از مصادیق مردمی‌سازی است، گفت: نمایندگان اصناف مختلف باید بتوانند در جلسات کمیسیون‌ها و صحن امکان صحبت داشته باشند که این مردمی‌سازی باعث شفاف‌سازی می‌شود لذا عنصر مردمی سازی، شفاف سازی، هوشمندسازی و کارآمدسازی که همواره به آن تأکید داشته‌ایم باید مورد توجه مرکز پژوهش‌ها باشد.

مرکز پژوهش‌ها دقیق، سریع و صحیح در کنار مجلس باشد

وی تأکید کرد: پس از ارائه لایحه بودجه به صحن مرکز پژوهش‌ها باید شبانه روزی در این حوزه پای کار باشد که روزهای فشرده کاری در پیش رو داریم. در کنار این موضوع احکام اعاده شده برنامه و بررسی لایحه بودجه و رفت و برگشت‌های بعدی آن را نیز داریم، از این رو همه این موارد را باید با هم پیش ببریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به حاضران خاطرنشان کرد: ضمن خداقوت به تمامی شما، می‌خواهم سریع، دقیق و صحیح در کنار مجلس کار کنید تا از خطرات مسیر دور بمانیم تا خدای نکرده منافع فردی و جمعی قشر خاصی بر منافع عمومی در سطح  ملی اثر نگذارد. ما باید تلاش کنیم برنامه و بودجه در مسیر صحیحی نهایی شود.

بر اساس این گزارش، در این مراسم دکتر قالیباف با اهدای لوحی از پژوهشگران برتر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی قدردانی و برای ادامه راه آنها آرزوی توفیق کرد.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات