لزوم آسیبشناسی تبلیغ در حوزههای علمیه خواهران با روش علمی و نگاه جامع
وی با بیان این که مجموع فعالیتهای تبلیغی برنامهریزیشده و هدفمند میتواند به تدریج، اندیشهها، باورها، رفتارها و بهطورکلی فرهنگ جامعه هدف را شکل دهد یا تغییرات موردنظر را در آن ایجاد و یا تثبیت کند، افزود: این قاعده درباره تبلیغ دینی نیز جاری است و مبلغان دینی در طول تاریخ، نقش بیبدیلی در شکلگیری، تغییر یا تثبیت مؤلفههای فرهنگی در جوامع مختلف داشتهاند.
معاون فرهنگی تبلیغی حوزههای علمیه خواهران با اشاره به این سخن مقام معظم رهبری که اخیراً فرمودند: «تبلیغ اولویت اول حوزه است»، خاطرنشان کرد: در این راستا حوزههای علمیه خواهران در طول بیش از دو دهه فعالیت رسمی خود در مسیر فهم، تبلیغ و تحقّق دین و دفاع از ارزشهای دینی و مبارزه با بدعتها، با طراحی و اجرای برنامههای تبلیغی مختلف، منشأ آثار فراوان و ارزشمند بوده و هستند.
وی ادامه داد: با اینحال و به اذعان برنامهریزان، مجریان و جامعه هدف، این برنامهها، در مواردی، اثرگذاری مطلوب و به هنگام و مورد نظر از آنها حاصل نمیشود و علاوه بر این در مواردی نیز ممکن است، آسیبها و پیامدهای منفی جدیدی بروز کند؛ بنابراین و با توجه به اهمیت بسیار بالای تبلیغ دینی توسط مبلغان خواهر، بهویژه در مسائل تربیتی و مسائل مربوط به زن و خانواده، فعالیتهای تبلیغی آنها باید دقیق و هدفمند باشد و با آسیبشناسی علمی، عوامل زمینهساز، پدیدآورنده و یا ثباتبخش آفات و آسیبهای موجود در این زمینه، در راستای پیشگیری و حل مشکل، شناسایی شود.
حجتالاسلام رجبی گفت: بدین منظور و بر اساس تکالیف برنامه پنجساله حوزههای علمیه خواهران، اداره کل مطالعات و مهندسی فرهنگی معاونت فرهنگی تبلیغی، آسیبشناسی تبلیغ در حوزههای علمیه خواهران را در دستور کار خود قرار داده است تا با بررسی دقیق اسناد بالادستی و منابع موجود مربوطه و نظرخواهی از متخصصان و صاحبان نظر و تجربه در این زمینه، عمدهترین عوامل زمینهساز، پدیدآورنده و یا ثباتبخش آفات و آسیبهای موجود در زمینه تبلیغ را در راستای پیشگیری و حل مشکل، شناسایی کند و نتایج و راهکارهای پیشنهادی را در اختیار مسئولان مربوطه در مرکز و استانها قرار دهد.
وی در پایان با بیان این که تمام مراحل این طرح با بهرهگیری از نظرات متخصصان مربوطه و به صورت علمی تدوین شده و اقدامات لازم در هر مرحله نیز بادقت و اتقان بالا انجام میشود، بیان داشت: از جمله اقدامات در حال انجام این طرح، میتوان به مصاحبه و نظرخواهی از مدیران و معاونان فرهنگی و مبلغان منتخب و برتر و فعالان عرصه تبلیغ در استانهای سراسر کشور اشاره کرد.