۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶
کد خبر: ۷۴۸۲۹۷

«باب المندب» اهرم فشار یمن علیه اسرائیل

«باب المندب» اهرم فشار یمن علیه اسرائیل
نیروی دریایی یمن هشدار داد عملیات نظامی علیه کشتی‌های صهیونیست را تا زمانی که جنایات این رژیم علیه ملت فلسطین متوقف نشود، ادامه خواهد داد.

ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ و تنگه باب المندب هدف قرار داده است.

نیروی دریایی یمن پیشتر هشدار داده بود که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن صهیونیست را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهد داد.

همزمان با این اقدام نیرو‌های انصارالله یمن در حمایت از مقاومت فلسطین و مردم غزه در زمان  حملات سنگین و گسترده صهیونیست‌ها به نوار غزه و به طور خاص تحرکات جدی این جنبش در مدت اخیر در هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری که به سمت اراضی اشغالی در حرکت بوده و یا با صهیونیست‌ها مرتبط هستند، دولت آمریکا به همراه ۹ دولت دیگر از تشکیل یک ائتلاف دریایی برای مقابله با انصار الله یمن و تحرکات این جنبش در دریای سرخ و تنگه باب المندب خبر داد.

 لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به تازگی در اظهار نظری عنوان کرده است که به غیر از آمریکا، کشور‌های بحرین، انگلستان، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا در ائتلاف مذکور حضور دارند.

حملات یمنی‌ها به کشتی‌های تجاری که به سمت اراضی اشغالی حرکت می‌کنند و یا مرتبط با صهیونیست‌ها هستند، علاوه از اینکه خسارات جدی را به رژیم اشغالگر قدس که بیش از ۹۰ درصد تجارت خارجی آنها به دریا وابسته است، وارد کرده، در عین حال هزینه‌های تجارت دریایی در جهان (به ویژه برای قدرت‌های غربی) را نیز به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است. کافی است توجه داشته باشیم که دریای سرخ و تنگه باب المندب، آبراه‌هایی هستند که در قالب آن‌ها ۳۰ درصد از تجارت و ترافیک کانتینری جهان انجام می‌شود.

ملات یمنی‌ها به کشتی‌های تجاری که به سمت اراضی اشغالی حرکت می‌کنند

مجید صفاتاج کارشناس فلسطین و غرب آسیا درباره سفر وزیر دفاع آمریکا به منطقه و رایزنی برای تشکیل ائتلاف دریایی علیه  یمن اظهار کرد: همان‌گونه که خودشان اعلام کردند دلیل این سفر برای تشکیل ائتلاف دریایی با امارات، عربستان و بحرین و شاید برخی کشور‌های دیگر در دریای سرخ و تنگه باب المندب برای مقابله با ابتکار عمل انصارالله یمن است.

وی ادامه داد: انصارالله یمن بعد از تجاوز صهیونیست‌ها به غزه عملا این تنگه و گلوگاه را به عنوان یک اهرم فشار علیه رژیم صهیونیستی و حامی آن‌ها آمریکا قرار داده است؛ لذا این ابتکار عمل باعث شده که بیش از ۵۰ درصد از شرکت‌های کشتیرانی عمدتا مقصد خود را تغییر دهند و یا فعلا از هر گونه نقل و انتقال بار برای اسرائیل  منصرف شوند و این موضوع برای صهیونیست‌ها ضرر آفرین است.

صفاتاج افزود: آمریکایی‌ها نیز ناو خود را از خلیج فارس بیرون کشیدند و به این سمت می‌برند و به نظر می‌رسد ائتلافی تشکیل می‌دهند و البته آمریکایی‌ها در این عملیات علیه انصارالله تنها نیستند.

وی تاکید کرد: اگر چنین اتفاقی پیش آید قطعا انصارالله یمن همانطور که در طول این سال‌های جنگ آماده بود اکنون نیز آماده است و این جنگ و یا مقابله با انصارالله یمن دامنه و گستره جنگ را از سرزمین‌های اشغالی فلسطین به نقاط پیرامونی منتقل می‌کند و برای آمریکایی‌ها نه تنها خوب نیست بلکه بسیار نتایج وحشت انگیزی را خواهد داشت.

کارشناس سیاست خارجه اظهار کرد: لذا به نظر می‌رسد برخی از این کشور‌های عربی هر چند تحت فشار هستند، اما برای خودشان ملاحظاتی داشته باشند به ویژه عربستان و همچنین امارات، به صورتی که اماراتی‌ها در ماه‌های گذشته از ائتلاف دریایی با آمریکا کنار کشیدند و به آمریکایی‌ها پاسخ منفی دادند.

وی ادامه داد:  اکنون وزیر دفاع آمریکایی‌ها برای همین به منطقه آمده که این کشور‌ها را تطمیع، تهدید و تحریک کند که وارد این ائتلاف شوند و علیه انصارالله یمن دست به اقدام بزنند.  

وی افزود: اکنون بهانه بحث اقدامات حوثی‌ها و همچنین موضوعات دریایی است. افکار عمومی جهان در شرایط فعلی به شدت علیه اسرائیل‌ها و به نفع فلسطینی‌ها و همچنین محور مقامت و انصارالله یمن است و به نظر می‌رسد عربستان و امارات اگر بخواهند به موضوعات، منطقی نگاه کنند نباید وارد این ائتلاف شوند و دست رد به سینه آمریکایی‌ها بزنند. اما اگر تحت فشار قرار بگیرند همچنان که در این سال‌ها و در جنگ با یمن خسارت‌های زیادی را  پرداخت کرده‌اند باید مجددا منتظر خسارات‌های دیگری هم باشند.

صفا تاج گفت: انصارالله یمن هم اعلام کرده که اگر عربستان و یا هر کشور دیگری بخواهد از اقدامات آن‌ها جلوگیری کند، آن‌ها تاسیسات نفتی عربستان و دیگر زیر بنا‌های اقتصادی آن کشور را مورد حمله قرار می‌دهد. اکنون انصارالله نسبت به گذشته قوی‌تر شده و موشک‌های بیشتری دارد و عملا با قدرت بیشتری مقابل آمریکایی‌ها قرار می‌گیرد.  

عملیات موفقیت آمیز ارتش ملی یمن در دفاع از مردم غزه سبب شده تا شرکت‌های بزرگ کشتی‌رانی برای حرکت به سمت بازار‌های آسیایی مسیر ۲۵ هزارکیلومتری را طی کرده و با عبور از دماغه امیدنیک کالا‌های خود را جابه جا کنند.

به عنوان مثال شرکت کشتی‌رانی «Linnaeus Wilhelmsen» اعلام کرده است که تمام کشتی‌های این شرکت مسیر خود را از دریای سرخ به سمت اقیانوس اطلس و دماغه امیدنیک تغییر داده‌اند. علاوه بر این افزایش خطر کشتی‌رانی در تنگه باب المندب و دریای سرخ سبب شده تا شرکت‌های بیمه مبالغ دریافتی خود را تا سقف ۲۵۰ درصد افزایش دهند که این موضوع سبب وارد شدن خسارت سنگین به شرکت‌ها بزرگ غربی شده است.

نکته جالب و مهم در سطح بین المللی درباره این ائتلاف عدم حضور عربستان سعودی به عنوان یکی از مهمترین متحدین آمریکا در آن است. حضور نداشتنی که رویترز دلیل مهمی را برای آن مطرح کرده است. دلیلی که ایران نقش اصلی آن است.

رویترز در تحلیل خود عنوان کرده است، هنگامی که ایالات متحده آمریکا تشکیل ائتلاف دریایی تحت رهبری خود برای محافظت از کشتی‌ها در دریای سرخ را اعلام کرد نبود نام عربستان سعودی در میان کشور‌های مشارکت‌کننده در این طرح خودنمایی می‌کرد و احتمالاً باعث حیرت در میان کارشناسان شد.

طبق این گزارش، با آنکه عربستان سعودی دارای ارتشی مجهز به تسلیحات آمریکایی است و از حدود ۹ سال پیش جنگی را علیه حوثی‌های یمن (انصارالله) آغاز کرده و علاوه بر آن برای ۳۶ درصد از وارداتش به بنادر دریای سرخ وابسته است، اما ریاض و متحدانش در کشور‌های حاشیه خلیج فارس تمایلی برای مشارکت در این ائتلاف نشان نداده‌اند.

این رسانه نوشته است: به نظر می‌رسد دلیل اصلی این عدم حضور، نگرانی (ریاض) از احتمال انحراف از هدف راهبردی طولانی مدتش مبنی بر خروج از جنگی پرآشوب در یمن و اجتناب از تنش مخرب با ایران بوده است.

دستمالچیان سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان هم گفته است بعید به نظر می‌آید محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی با برنامه های توسعه ای که مد نظر دارد و حتی امارات مایل به همکاری با آمریکا برای درگیر شدن در جبهه یمن باشند، زیرا به خوبی می‌دانند کلید زدن جنگ دیگری با یمن به مثابه وارد شدن به فضایی است که انتهای آن مشخص نیست.

سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان تاکید کرد: با اینکه آمریکا به دنبال ائتلاف سازی علیه یمن با شرکت کشورهای عضو اتحادیه عرب است، اما آمریکا موفق به یارگیری از کشورهای منطقه نخواهد شد.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات