۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
حجت الاسلام جهانگیری:

باید در راستای اعزام محقّق و پژوهشگر دینی به آکادمی‌های جهانی قدم برداریم

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، همزمان با هفته پژوهش و برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی پژوهش‌های فقهی در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، نشست «ظرفیت‌های فقه‌پژوهی در عرصه آکادمیک جهانی» برگزار شد.

در این نشست که در آخرین روز این نمایشگاه و با حضور جمعی از اساتید و محققان برادر و خواهر حوزه های علمیه برگزار گردید، حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دفتر قم گفت: ما مبتلا به تأخّر تاریخی و زمانی و انحراف در شناخت اوضاع دنیا هستیم. الان بعضی از کشورهای اسلامی، کرسی‌های مطالعات اسلامی در جهان از جمله، آمریکا و انگلیس ایجاد کرده و متأسفانه کرسی‌های شیعه‌شناسی توسّط اینها اداره می‌شود و شیعه را آن طور که می خواهند تعریف می کنند و به دنیا می شناسانند.

فعّال عرصه بین الملل در بخش دیگری از این نشست گفت: حقیقت این است که امروزه، دنیای غرب توجّه جدی به حوزه‌ شیعه‌ پژوهی دارد؛ البته این به معنای تمایل به شیعه شدن آنها نیست؛ بلکه در پی آن هستند که از ظرفیت دین برای زیست بهتر خود استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به حضور سنّتی شیعه در کشورهای دنیا افزود: چون فهم ما از تبلیغ دین در عرصه بین الملل ناقص و قاصر بوده است، فقط به حضور سنّتی اکتفا کرده ایم و با حضور آکادمیک کاری نداشتیم؛ ما فقط اعزام مبلغ داشته ایم نه اعزام محقّق و پژوهشگر. دیگران برای حضور آکادمیک در جهان، و روایت دل‌بخواهی از اسلام، به جای تأسیس مراکز اسلامی و اعزام مبلغ، دپارتمان‌ها و ژورنال‌های آکادمیک و … ایجاد کردند ولی ما به مراکز اسلامی و حسینیه ها بسنده نمودیم.

حجت الاسلام جهانگیری در قسمت دیگری از این نشست، با اشاره به اینکه در عرصه فقه می توانیم حرف اول را در دنیا بزنیم، افزود: بر این باوریم که ظرفیت فقه اهل بیت علیهم السلام به قدری وسیع و عمیق است که می تواند در دنیا حلال و راهگشای بسیاری از مشکلات باشد. البته باید ظرفیت های قابل استفاده فقه برای دنیا را شناسایی کنیم و سپس متناسب با آن، مباحث مهمی فقهی را در مراکز علمی دنیا ارائه نماییم. مباحثی همچون محیط زیست، فقه مصلحت، فقه پزشکی و دیگر عرصه های فقهی؛ مورد نیاز جهانِ امروز است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم در پایان این نشست، ضمن معرفی چندین مجله و نشریه فقهی اسلامی در سراسر دنیا، خلأ فقه شیعه در این عرصه را تبیین و به ضرورت پر کردن این خلأ توسط فقه پژوهان تأکید کرد.

لازم به ذکر است که وی پس از این نشست، ضمن بازدید از دومین نمایشگاه تخصصی پژوهش های فقهی، یاداشتی به شرح ذیل مرقوم کرد: «دیدن این آثار در نمایشگاه، حس غرور را زنده کرد؛ دیدم چه آثار فاخری به قلم حوزویان تولید شده است. امّا حسرت هم خوردم؛ چرا که در جهان پر ظرفیت و پر از نیاز، ما غایب و غافلیم. انگار هنوز همه دور مضمر به دور خود کشیده ایم و حصاری پنهان دور خودمان که اجازه پرسش به عرصه جهانی را نمی دهد. باشد که روزی همه این تولیدات فکری در آکادمی‌های دنیا و ژورنال های معتبر علمی چنان بدرخشد که اذهان و قلوب را معطوف معارف و معالم اهل بیت علیهم السلام کنند».