ضرورت استانداردسازی کتابخانههای تمام واحدهای علمی تربیتی تا پایان برنامه ۵ ساله اول
وی با بیان این که در مقطع سطح ۳ تاکنون ۶۱۰۴ پایان نامه دفاع شده و ۴۱۴۰ پایان نامه نیز در حال تدوین است، افزود: در مقطع سطح ۴ نیز تاکنون ۳۳ رساله دفاع شده و ۶۹۲ رساله در حال تدوین است.
مدیر کل پژوهش های تحصیلی حوزههای علمیه خواهران با تاکید بر لزوم کاهش میانگین روز تدوین پایان نامه و رساله، بیان داشت، به این منظور، برخی تغییرات اساسی در آیین نامه های مرتبط ایجاد و مصوب شده که به زودی ابلاغ خواهد شد.
وی یکی دیگر از دستاوردهای اداره کل پژوهشهای تحصیلی را تبدیل بیش از ۳۰۰ عنوان از پایان نامه ها و رساله ها به کتاب عنوان کرد و ادامه داد: از دیگر فعالیتهای اداره کل پژوهشهای تحصیلی در سال ۱۴۰۲، می توان به جذب بیش از ۳۰۰ استاد درس روش تحقیق مقطع سطح ۲، دارای رزومه پژوهشی و مهارت افزایی ایشان با برگزاری دورههای ضمن خدمت متناسب با علم روز پژوهش در جهت استانداردسازی مقالات طلاب این مقطع اشاره کرد.
خانم تمیزکار خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۵۳۵۹ تحقیق پایانی و ۳۰۲۸۸ مقاله پایانی در سامانه فراخوان های پژوهشی این معاونت ثبت شده است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این که بحمدلله ۴۶۵ کتابخانه در حوزههای علمیه خواهران سراسر کشور با ۱۱۲،۰۸۹ عضو، ۴۲۸،۶۸۹ عنوان کتاب و ۲،۳۵۱،۳۶۹ نسخه، در سامانه کتابداری تحت وب فراکاوش راهبری و مدیریت میشود، گفت: از مزایای این امر میتوان به فهرست نویسی متمرکز، سیستم امانت دهی یکپارچه، کتابخانه مجازی و خدمات متعدد دیگر اشاره کرد.
مدیر کل پژوهش های تحصیلی حوزههای علمیه خواهران در خصوص روند تجهیز و غنی سازی منابع پژوهشی کتابخانهها، اظهار داشت: امسال نیز به یاری خدای متعال موفق شدیم تجهیز ۹۳ کتابخانه تیپ یک را که از سال گذشته آغاز شده بود، تکمیل و علاوه بر آن منابع تخصصی تمام مدارس علمیه تخصصی دارای رشته مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی را تهیه و به کتابخانه آن ها ارسال کنیم؛ همچنین ۱۰۹ کتابخانه تیپ ۲ و ۳۰ کتابخانه مدارس علمیه مقطع عمومی ورودی سیکل در این روند، تجهیز شد.
وی با اشاره به افزایش چشمگیر قیمت کتاب، افزود: تجهیز تخصصی منابع کتابخانهها از الزامات نگارش مقالات، پایان نامهها و رسالههای روشمند و مسئله محور است؛ از این رو تخصیص بودجه کافی توسط مسئولین امر برای این برنامه ضروری است.
خانم تمیزکار در پایان بیان داشت: امیدواریم با تدبیر و برنامه ریزی اداره کل پژوهش های تحصیلی حوزه های علمیه خواهران و همراهی و دغدغه مندی همیشگی مسئولین مرکز و تأمین بودجه های مورد نیاز، در پایان برنامه ۵ ساله اول، شاهد استانداردسازی کتابخانه های تمام واحدهای علمی تربیتی باشیم.