۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۷۴۸۷۲۸

تدارک ویژه رسانه ملی برای چهارمین سالگرد «شهید القدس»

تدارک ویژه رسانه ملی برای چهارمین سالگرد «شهید القدس»
شبکه‌های سیما به مناسبت سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، ویژه برنامه‌های مختلفی را به منظور تبیین مکتب حاج قاسم تدارک دیده‌اند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتملعی خبرگزاری رسا، همزمان با ایام شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی، شبکه‌های مختلف سیما ویژه برنامه‌هایی را برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره این قهرمان ملی تدارک دیده‌اند.

شبکه‌های سیما به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، با تدارک برنامه‌هایی در جدول پخش خود، مستندها و ویژه‌برنامه‌هایی به منظور تبیین مکتب حاج قاسم تدارک دیده‌اند.

جزئیات ویژه برنامه‌های شبکه‌های سیما در روزهای منتهی به شهادت سپهبد سلیمانی به شرح زیر است:

«جهان‌مرد» و «ترور» در شبکه یک

به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی برنامه «جهان‌مرد» به روایت ۴۰ سال فعالیت جهادی حاج قاسم سلیمانی در منطقه خاورمیانه می‌پردازد.

جهان‌مرد برنامه‌ای ترکیبی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد هادی نعمت‌اللهی و سیدصادق شهربانویی و سردبیری میکائیل دیانی در گفتگو با همرزمان حاج قاسم سلیمانی ناگفته‌هایی از نقش ایشان در امنیت ایران و منطقه را بازگو می‌کند.

روایت‌هایی از کودکی تا شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی به بیان همرزمان و بستگان او در این ویژه برنامه نمایش داده خواهد شد. ویژه برنامه «جهان‌مرد» تهیه شده در بنیاد مکتب حاج قاسم، هرشب حوالی ساعت ٢٣:٠٠ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

میکائیل دیانی، سردبیر برنامه «جهان‌مرد» در خصوص جزئیات تولید این برنامه به خبرنگار فارس گفت: ما سعی داشتیم تا در گفت‌وگو با شاهدان میدانی اتفاقاتی که حاج قاسم در آن‌ها نقش اساسی داشته در برهه‌های مختلف از ماجراهای داخلی مثل دفاع مقدس و برخورد با اشرار تا ماجراهای بین المللی و پرونده‌های اطراف این مثل پرونده افغانستان در زمان مجاهدین، پرونده عراق پس از سقوط صدام، پرونده لبنان در جنگ ۳۳ روزه تا ماجراهای دهه ۹۰ و جنگ سوریه و عراق و ظهور داعش روایت کنیم.

سردبیر «جهان‌مرد» در خصوص اهداف این برنامه توضیح داد: یک استراتژی کلان برای این برنامه مد نظر داشتیم و آن اینکه آمریکا پیش از سال 2000 در عملیات‌های خودش می‌خواست خاورمیانه نوین را طراحی کند و در برابر آن نگاه شخصیتی با یک منطق، مکتب و مجموعه اقدامات گسترده میدانی و نهضتی داشتیم که در برابر آن منطق ایستاد و به جای اینکه یک خاورمیانه جدید مد نظر آمریکایی را داشته باشیم، غرب آسیای نوینی داریم که بر محور مقاومت می‌چرخد. 

«جهان مرد» به سردبیری میکائیل دیانی تهیه شده در بنیاد مکتب حاج قاسم و گروه معارف اسلامی شبکه یک هرشب تا ۱۴ دی ماه سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی ساعت ۲۳:۱۵ به مدت زمان ۶۰ دقیقه از  شبکه یک روی آنتن می‌رود‌.

همچنین مجموعه تلویزیونی «ترور» درباره ترور نافرجام سردار حاج قاسم سلیمانی به سفارش مرکز سیما فیلم و با مشارکت موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی تولید شده است. 

فرهاد قائمیان، انوش معظمی، جعفر دهقان، رامین راستاد، مهدی سلوکی، افشین سنگ چاپ، حسین شفیعی، داریوش مهربان با حضور محمد حسین لطیفی با هنرمندی هدایت هاشمی و با معرفی شهرام ابراهیمی و نانت تومه  از جمله بازیگران این سریال هستند. 

این سریال قرار است از ۱۴ دی روی آنتن شبکه یک برود. مجتبی امینی، تهیه کننده سریال ترور در خصوص تولید این سریال توضیح داده که «ما بیشتر سعی کردیم درباره حاج قاسم، ایدئولوژی و تفکر جهانی صحبت کنیم تا درگیر حاشیه و کاراکتر و شخصیت شویم. ما درباره حاج قاسم کار می‌سازیم، درباره ایدئولوژی جهانی و داخلی نسبت به حاج قاسم حرف می زنیم و سعی کردیم از حاشیه فاصله بگیریم.»

«سپهبد» در شبکه چهار

ویژه برنامه «سپهبد» به تهیه‌کنندگی محسن یزدی و با اجرای محمد دلاوری در آستانه چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی از شبکه چهار سیما پخش می‌شود .

«سپهبد» برنامه‌ای متفاوت و صریح درباره حضور منطقه ای ایران و عملکرد سردار سلیمانی است و از  امشب ۱۰ دی ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن می‌رود.

تدارک ویژه رسانه ملی برای چهارمین سالگرد «شهید القدس»

در این برنامه دلاوری با میهمانانش علم صالح پژوهشگر و دانشیار دانشگاه ملی استرالیا، قیس قریشی تحلیل گر سیاسی ساکن لندن، کامران پورصفر پژوهش گر و مورخ تاریخ، مسعود اسدالهی تحلیل‌گر و کارشناس مسائل بین المللی، مجید شاکری اقتصاد دان و کوروش علیانی نویسنده و پژوهشگر درباره زندگی و عملکرد سردار سپهبد قاسم سلیمانی گفت و گو خواهد کرد. 

«سپهبد» به تهیه کنندگی محسن یزدی تولید شده و مجری طرح آن سعید صفار است، این برنامه یکشنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه چهار پخش می‌شود و تکرارش روز بعد ساعت ۱۴ خواهد بود.

«دوئل بوکمال» در شبکه مستند

مجموعه مستند «خاطرات آن مرد» به کارگردانی ساسان فلاح فر، روایتی از حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در زادگاهش، روستای قنات ملک است.این مستند از 9 تا 13 دی ساعت 17:30 روی آنتن می‌رود و تکرارش روز بعد ساعت 12:30 است.

مستند 2 قسمتی «رفیق شفیع» به تهیه کنندگی علیرضا رستگاران و کارگردانی مشترک نعمت مهدیانی و احسان متولی هم روایت راننده سردار سلیمانی از سال‌ها معاشرت با حاج قاسم است. نصرالله جهانشاهی از کودکی با حاج قاسم همسایه بوده و در بیش از ۳۰ سال همراهی خاطرات زیادی از معاشرت با او دارد. این مستند شنبه و یکشنبه (9 و 10 دی) ساعت 20 روی آنتن می‌رود و تکرارش روز بعد ساعت 10 است.  مستند «یک لحظه» هم دوشنبه 11 دی ساعت 20 پخش می‌شود و تکرارش روز بعد ساعت 9 خواهد بود.

«عیدوک» به کارگردانی امیر عسکری و تهیه کنندگی  مرتضی شعبانی روایت بخشی از زندگی و مواجهه بزرگ‌ترین شرور جنوب شرق کشور عیدوک بامری با حاج قاسم سلیمانی است. حاج قاسم به دنبال راهی برای به دام انداختن عیدوک است ولی بیم آن را دارد که در این بین به مردم عادی آسیب برسد تا اینکه یک اتفاق این رویاروی را فراهم می‌کند.

این مستند که جایزه بخش سرباز وطن (یادبود شهید حاج قاسم سلیمانی) را از هفدهمین جشنواره سینما حقیقت گرفته است، سه شنبه 12 دی ساعت 20 پخش می شود و تکرارش روز بعد ساعت 9:30 خواهد بود.

مستند «دوئل بوکمال» که برنده جایزه بهترین نویسنده گفتار متن و بهترین تدوین از هفدهمین جشنواره مستند «سینما حقیقت» شده است هم چهارشنبه 13 دی ساعت 20 در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته است و روز پنجشنبه 14 دی ساعت 10 تکرار می‌شود.

«دوئل بوکمال» به کارگردانی محمدرضا ابوالحسنی و تهیه کنندگی مرتضی شعبانی روایتی مهیج از درایت حاج قاسم در عملیات نفس گیر و مهم «بادیه» صحراست و در آن به عملیات پیچیده آزادسازی بوکمال در سوریه پرداخته شده است.

فیلم مستند «پاییز پنجاه سالگی» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده روایتی از ناگفته‌های زندگی شهید قاسم سلیمانی هم پنجشنبه 14 دی ساعت 19:30 پخش می‌شود.

«پاییز پنجاه سالگی» روایتی از زندگی شهید قاسم سلیمانی از زبان سردار محمد جمالی، همرزمش است و با نگاهی به دوران حضور «حاج قاسم» در منطقه جنوب‌شرق کشور از مهمترین دوران فعالیت ایشان تولیده شده است. بازپخش این مستند جمعه 15 دی ساعت 12:30 است.

شبکه قرآن و معارف سیما

مستند «سفرقند» به تهیه کنندگی «امین سلمان زاده» و کارگردانی «علی صالحی» روز چهارشنبه 13 دی ماه ساعت 21 بر روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.

«سفرقند» روایت نوجوانان مستندسازی است که با راهنمایی و کمک مربی روحانی خود، حجت الاسلام سیدامیرحسین موسوی، در پی پاسخ به سوالات و شبهات و پیشامدهای خود سفر کرده و سفرشان را روایت می‌کنند.

انیمیشن «چهل شاهد» که راوی زندگی نامه شهید حاج قاسم سلیمانی از کودکی تا زمان شهادت وی است، روزهای سه شنبه و چهارشنبه 12 و 13 دی ماه ساعت 10 صبح از شبکه قرآن ومعارف سیما پخش می‌شود.

برنامه «منم بچه مسلمان» نیز با موضوع «قهرمان کیست؟» تصویری از زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی را برای کودکان و نوجوانان ترسیم خواهد کرد.

«عیدوک» و «۷۲ ساعت» در شبکه افق

مجموعه مستند ۱۰ قسمتی «خاطرات آن مرد» خاطرات اهالی روستای قنات ملک از شهید حاج قاسم سلیمانی را روایت می‌کند. این مستند از شنبه ۹ دی تا چهارشنبه ۱۳ دی، هر شب ساعت ۲۳ در شبکه افق سیما پخش می‌شود. روستای قنات ملک، روستای پرخاطره و زیبایی در کرمان محل تولد و زندگی حاج قاسم است.

مجموعه مستند «یه لقمه نون» با روایتی از کسب درآمد حلال، به عنوان الگویی برای جوانان در انتخاب شغل و طریقه کسب روزی حلال خود شنبه تا پنجشنبه این هفته ساعت ۱۵:۳۰ به روی آنتن افق می‌رود.

با نزدیک شدن به روزهای شهادت سرداران جبهه مقاومت، مستند تکه تکه به روی آنتن افق می‌رود. «خاطرات تکه تکه»، روایتی از زندگی شهید ابومهدی المهندس است که از زبان معاون او، دکتر علی خفاف بیان می‌شود. علاقه‌منمدان می‌توانند شنبه ۹ دی ساعت ۱۸ و تکرار آن را روز بعد ساعت ۱۲ بامداد و ۷ صبح از قاب افق سیما به تماشا بنشینند.

مستند دو قسمتی «ناجی سنجار» کاری از گروه مستند شبکه افق سیما با روایتی از اقدامات راهبردی و موثر شهید حاج قاسم سلیمانی در آزاد سازی شهر سنجار از گروهک داعش، یکشنبه و دوشنبه این هفته ساعت ۱۸ به روی آنتن افق سیما می‌رود.

همچنین تکرار این مستند دو قسمتی روز بعد ساعت ۱۳:۳۰ از قاب افق سیما پخش می‌شود.

مجموعه مستند «غوغای بی‌هیاهو» با تکیه بر روایاتی ساده و پر امید، تلاش می‌کند تا به مدرسه‌هایی در مناطق محروم سفر کند؛ مدارسی که با وجود مشکلات فراوان در روستا، حتی با تعداد کمی دانش آموز همچنان پابرجا بوده و به فعالیت خود ادامه می‌دهد. هر قسمت از این مستند که یک نام ویژه دارد، در پی دمیدن روحیه تلاش و کوشش به جامعه است و سعی دارد قابی باشد برای نشان دادن جایگاه معلم به عنوان فردی فداکار که نماد این غوغای بی هیاهوست و دانش آموزانی که با تمام سختی هایی که دارند به دنبال تحقق آمال و آرزوهای شان قدم بر می دارند. علاقه مندان می‌توانند این مجموعه مستند را شنبه تا چهارشنبه ساعت ساعت ۵ صبح و ۱۳ ظهر از قاب افق سیما تماشا کنند.

مستند «عیدوک» از مستندهای راه‌یافته به هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، روایتی از زندگی یکی از اشرار است که از سال ۶۳ شروع به شرارت کرده و این فعالیت‌هایش تا سال ۷۴ ادامه داشته است. یکی از ویژگی‌ها عجیب این شخصیت قصی‌القلب بودن و نترسی او بود که حاج قاسم سلیمانی هم به این ویژگی اشاره و او را به یک «تیپ مکانیزه» تعبیر کرده بود. این مستند در واقع روایتی از نحوه مواجهه حاج قاسم با چنین شخصیتی است.

علاقه‌مندان می‌توانند این مستند را چهارشنبه ساعت ۱۸ و تکرار آن را ساعت ۱۲۱ بامداد و ۷ صبح روز بعد، از قاب شبکه افق تماشا کنند.

مستند «دوئل بوکمال» برنده جایزه بهترین نویسنده گفتار متن و بهترین تدوین از هفدهمین جشنواره مستند «سینماحقیقت» شده است. این مستند روایتی از عملیات آزادسازی بوکمال یا نبرد «بادیه» را تصویر کشیده است که پنجشنبه ساعت ۱۸ به روی قاب افق سیما می‌رود.

مستند «۷۲ ساعت» روایتی از هفتاد و دو ساعتِ آخر حیاتِ سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی چهارشنبه ۱۳ دی ماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه افق سیما روانه آنتن می‌شود. در بخشی از این مستند تاریخی با «سردار سرتیپ پاسدار سید رضی موسوی» از همرزمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت در سوریه که به تازگی در حمله موشکی جنایتکارانه رژیم جعلی و کودک‌کش صهیونیستی به درجه رفیع شهادت نائل آمد نیز گفت‌وگو شده است.

مجموعه مستند «ضد» تلاش می‌کند در هر قسمت با طرح یک موضوع ظاهرا کم اهمیت، به جنگ کلیشه‌های ذهنی مردم درباره محیط پیرامونشان برود . چرا که ضدیت با کلیشه‌ها ‌کلید دیدن وقایع جهان از دریچه‌ای جدید است. هر قسمت از این مجموعه مستند به موضوع متفاوتی مثل آلودگی هوا، آلودگی های نوری، حیوانات خانگی، صنایع جنگ و.. پرداخته و می کوشد مردم را وادار کند که نگاه متفاوت تری داشته باشند. در فصل سوم تلاش دارد از تسلط زیست مجازی بر زندگی انسان‌ها بگوید.

مخاطبان می‌توانند قسمت پنجم این مجموعه مستند را پنجشنبه ساعت ۱۹ و تکرار آن را روز بعد ساعت ۹ صبح و ۱۴ از قاب افق سیما به روی آنتن افق سیما می‌رود.

«بی واسطه» عنوان مستند دیگری است که سری دوم آن جمعه ساعت ۱۶ ازشبکه افق پخش می‌شود. این مجموعه با اجرای محمد دلاوری و تهیه‌کنندگی سیدعلی صدری نیا در هر قسمت سراغ یک موضوع چالشی و دغدغه‌مند می‌رود. محمد دلاوری در این برنامه ماجراجویی‌های جدیدی را در بازگشت به آنتن تلویزیون تجربه کرده است.

مجموعه مستند «پا به ماه» شهر به شهرو روستا به روستا لحظات خاص و به یادماندنی روزهای آخر بارداری، روز تولد را به تصویر کشیده است. مستند «پا به ماه» قصه‌ی روزهایی از زندگی آدم‌هایی‌ست که پر از انتظار، نگرانی، عشق، ترس و صبر است. مجموعه مستند «پا به ماه» با موضوع زمان بارداری مادران و تولدهای خاص است که جمعه ساعت ۱۷:۳۰ به روی آنتن شبکه افق می‌رود. همچنین تکرار این مجموعه مستند روز بعد ساعت ۹ صبح و ۱۵ عصر به روی آنتن می‌رود.

ارسال نظرات