۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۷۴۸۷۴۷

«هرکس با بی حجابی مخالفه، جمع کنه از ایران بره!»

«هرکس با بی حجابی مخالفه، جمع کنه از ایران بره!»
ویدئوی هنجار شکنی یک‌دختر جوان در هفتم دی ماه در مترو تهران بازتاب زیادی در فضای مجازی به همراه داشت.

دو خانم مانتویی مسافر مترو تهران به دختری بی‌حجاب می‌گویند که پوشش نامناسبی برای حضور در اماکن عمومی دارد و بهتر است شکم برهنه‌اش را بپوشاند. دختر جوان در مقابل این درخواست، می‌گوید: «زندگی خودمه، دخالت نکنید، اگه با پوشش من مخالفید، جمع کنید و از ایران برید». فیلم این دختر جوان بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است. یکی از کاربران فضای مجازی می‌گوید: «اصلا چرا اون زنه دخالت میکنه، به ما چه، اصلا میخواد با چادر باشه یا می‌خواد آزاد باشه» کاربر دیگری می‌گوید: «آزادی هم حدی دارد، همه جای دنیا یک سری چیزها غیرمتعارفه». یکی از کاربران هم می‌گوید: «هرکس هرجوری دلش بخواد میتونه بگرده چادری یا آزاد، حق نداریم به حقوق دیگرون توهین کنیم!»کاربر دیگری می‌گوید: «زندگی خودت داخل خونه خودت عزیز. بیرون خونه، زندگی بقیه هم هست».


کامنت یکی از کنشگران فضای مجازی

اغلب شهروندان شاهد نمونه‌هایی از منازعات مربوط به بی‌حجابی در تجربه روزمره خود هستند. برخی از مسافران باحجاب که احساس مسئولیت می‌کنند در مقابل بی‌حجابی انتقاد می‌کنند که در بیشتر موارد واکنش منفی دریافت می‌کنند. در این میان اکثر مسافران هم نسبت به این بحث و دعواها بی‌تفاوت هستند و ترجیح می‌دهند سکوت اختیار کنند. 

پیش از این در سیزدهم آبان یک خانم آمر به معروف به سه خانم به دلیل پوشش نامناسب تذکر لسانی می‌دهد که این افراد به وی حمله‌ور شده و او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. البته این موضوع تنها به یکی دو مورد منتهی نمی‌شود و پیشتر هم فیلمی از حمله یک زن بی‌حجاب به محجبه‌ها در مترو تهران بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشته است. 

بی‌حجابی دختران که عمدتا هم دهه هشتادی هستند، تنها در مترو خلاصه نمی‌شود، بلکه در خیابان و مراکز خرید، سواحل و اماکن عمومی و ... رخ می‌دهد. وزیر ارشاد مهدی اسماعیلی می‌گوید که وظیفه همه مردم «تذکر لسانی» در برابر بی‌حجابی است. 

به گفته حقوقدانان کشف حجاب جرم است و به صراحت در قانون مجازات اسلامی ذکر شده است. همه کشورهای دنیا در نوع پوشش اتفاق نظر دارند و مفهومی به نام عفت در هر کجای دنیا به یک نوع تفسیر شده و غیرقابل انکار است. همین مفهوم عفت تحت عنوان «نظم عمومی» تعریف خواهد شد و هر کدام از کشورهای دنیا برای این مفهوم چارچوبی مشخص دارند. 

یک پژوهشگر سیاستگذاری عمومی رضا باقری‌پور می‌گوید که همه‌ آنچه که در مترو و خیابان و پاساژ و … رخ می‌دهد یعنی «منازعه در خیابان سنتز بی عملی و تاخیر در اقدام حاکمیتی» است، اما دبیر امر به معروف و نهی از منکر حوزه بسیج خواهران لیلا بنابری، معتقد است، خطای بی‌تفاوت‌هاست که یک عده بی‌حجاب شده‌اند و « مردم هم نباید نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی‌تفاوت باشند، چون واجب دینی است» و تذکر لسانی حداقل کاریست که نباید از تاثیر آن غافل شد.

برخی از کارشناسان تسریع رسیدگی به لایحه عفاف و حجاب را چاره مشکل بی‌حجابی می‌دانند. بنا بر گفته نمایندگان مجلس، این لایحه به شورای نگهبان یک بار رفت و برگشت داشته و اصلاحاتی بر روی آن داشته‌اند، که به کمیسیون قضایی ارجاع داده‌اند. 

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات