۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۷۴۸۹۴۳

روسیه در سال ۲۰۲۳ چند موشک به اوکراین شلیک کرد؟

روسیه در سال ۲۰۲۳ چند موشک به اوکراین شلیک کرد؟
به مناسبت سال میلادی جدید، وزارت دفاع اوکراین اینفوگرافی از حملات موشکی و پهپادی روسیه به خاک این کشور بر اساس مدل موشک، تعداد شلیک شده و تعداد رهگیری شده منتشر کرده است.

در واپسین روزهای سال ۲۰۲۳ میلادی موج سنگینی از حملات موشکی و پهپادی ارتش روسیه به شهرهای مختلف اوکراین و اهداف نظامی و زیرساخت های اقتصادی این کشور انجام شد؛ امروز نیز شهرهای مخنلف اوکراین به ویژه کی‌یف پایتخت، هدف حمله ده ها موشک کروز و پهپاد انتحاری و البته موشک های هایپرسونیک کینژال قرار گرفته و خسارات گسترده ای به این منطقه وارد شده است.

با اوج گرفتن فصل زمستان در اوکراین، ارتش روسیه نیز که چند ماه را به تولید و ذخیره سازی زرادخانه موشکی خود اختصاص داده بود حملات خود را شدت بخشیده است؛ مسکو به خوبی می‌داند که در نهایت کابینه بایدن به هر طریقی بسته ۶۱ میلیارد دلاری مخصوص اوکراین را در کنگره امریکا به تصویب خواهد رساند حتی با اعطای امتیازات ویژه به مخالفین جمهوری خواه.

روسیه در سال ۲۰۲۳ چند موشک به اوکراین شلیک کرد؟ / دو موشک روسی که پدافند غربی در برابر آنها ناکام مطلق بود +تصاویرسامانه پدافندی آلمانی IRIS-T در اوکراین

همچنین کشورهای اروپایی از جمله آلمان و بریتانیا نیز حجم کمک‌های خود به دولت اوکراین را به شدت افزایش داده و در مجموع ناتو به دنبال جبران شکست ضد حمله اوکراین در سال گذشته میلادی و تغییر شرایط میدانی در سال جدید است؛ بنابراین دور جدیدی از حملات سنگین موشکی به زیرساخت های نظامی و اقتصادی اوکراین آغاز شده است تا این کشور را از تمرکز بر میدان نبرد و تلاش دوباره برای انجام ضد حمله ای جدید و بازپس گیری بخشی از خاک از دست رفته دور کند.

آمار وزارت دفاع اوکراین از حملات موشکی روسیه در سال ۲۰۲۳

به مناسبت سال میلادی جدید، وزارت دفاع اوکراین اینفوگرافی از حملات موشکی و پهپادی روسیه به خاک این کشور بر اساس مدل موشک، تعداد شلیک شده و تعداد رهگیری شده منتشر کرده است.

روسیه در سال ۲۰۲۳ چند موشک به اوکراین شلیک کرد؟ / دو موشک روسی که پدافند غربی در برابر آنها ناکام مطلق بود +تصاویر


صد البته آمار مورد ادعای اوکراین در خصوص نرخ رهگیری برخی از این پرتابه ها اغراق آمیز و همراه با بزرگنمایی به نظر می رسد اما از جهت تعداد و مدل موشک و پهپادهای به کار رفته جالب به نظر می‌رسد.

لیست منتشر شده بر اساس ادعای طرف اوکراینی به شرح زیر است:

موشک‌های کروز:

_ ۷۰۴ تیر موشک کروز خانواده KH-۵۵/۵۵۵/۱۰۱ شلیک و ۶۳۶ مورد رهگیری شده است.

_ ۸۴ موشک کروز KH-۲۲/۳۲ شیلک شده و هیچ کدام رهگیری نشده اند (مقامات اوکراینی بارها بر ناتوانی این کشور در رهگیری موشک فوق با سرعت بالای ۴ ماخ تاکید کرده اند).

روسیه در سال ۲۰۲۳ چند موشک به اوکراین شلیک کرد؟ / دو موشک روسی که پدافند غربی در برابر آنها ناکام مطلق بود +تصاویرموشک کروز خا 22

_ ۱۲۷ موشک ضد رادار KH-۳۱/۳۵/۵۹ شلیک شده که ۶۹ تیر موشک توسط پدافند رهگیری شده است.

_ ۵۴ تیر موشک کروز اسکندر K شلیک شده که ۲۵ تیر رهگیری شده است.

روسیه در سال ۲۰۲۳ چند موشک به اوکراین شلیک کرد؟ / دو موشک روسی که پدافند غربی در برابر آنها ناکام مطلق بود +تصاویرموشک کروز اسکندر K

_ ۳۱ تیر موشک کروز P-۸۰۰ اونیکس شلیک شده و پدافند اوکراین قادر به رهگیری هیچ موشکی نبوده است.

موشک‌های بالستیک:

_ ۱۰۸ تیر موشک بالستیک اسکندر M شلیک شده که ۲۷ تیر توسط پدافند هوایی اوکراین رهگیری شده است.

_ ۴۵ تیر موشک هایپرسونیک KH-۴۷ کینژال شلیک و ۱۵ مورد رهگیری شده است.

روسیه در سال ۲۰۲۳ چند موشک به اوکراین شلیک کرد؟ / دو موشک روسی که پدافند غربی در برابر آنها ناکام مطلق بود +تصاویرموشک بالستیک هایپرسونیک هواپرتاب کینژال

_ ۴۰۲ موشک از سامانه های اس۳۰۰ و اس۴۰۰ در نقش حمله به اهداف زمینی استفاده شدند که تنها ۱۱ مورد رهگیری شدند.

پهپاد انتحاری:

_ ۳۲۰۱ فروند پهپاد انتحاری گران۱ و گران۲ شلیک شده که ۲۵۷۷ فروند رهگیری شدند.

روسیه در سال ۲۰۲۳ چند موشک به اوکراین شلیک کرد؟ / دو موشک روسی که پدافند غربی در برابر آنها ناکام مطلق بود +تصاویرپهپاد انتحاری گران 2

پدافند هوایی اوکراین مدعی است که در طول سال ۲۰۲۳ در مجموع ۵۰۱۱ موشک/پهپاد از سوی روسیه شلیک شده که ۳۵۴۳ مورد از آن‌ها توسط پدافند هوایی اوکراین منهدم شده است و به‌طور کلی مدعی انهدام ۷۱ درصد اهداف است.

ارسال نظرات