۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۷۴۹۰۵۷
آیت الله حسینی بوشهری تبیین کرد؛

آیت الله مصباح یزدی قطب علمی و معنوی حوزه بود/ حضور در میدان عمل؛ علت حمله به علامه

آیت الله مصباح یزدی قطب علمی و معنوی حوزه بود/ حضور در میدان عمل؛ علت حمله به علامه
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سومین سالگرد درگذشت مرحوم آیت الله مصباح یزدی هجمه به این عالم حوزوی را به دلیل حضور وی در میدان عمل توصیف کرد و با اشاره به شهدای حادثه تروریستی کرمان، آن ها را هم سفره با شهید سلیمانی دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری امروز در آئین نکوداشت فقیه و حکیم مجاهد علامه مصباح یزدی که صبح امروز در سالن همایش‌های دارالشفاء برگزار شد، اظهار کرد: حوزه باید به سمت مجاهد پروری حرکت کند و به گونه‌ای عمل کند که اگر یکی از بزرگان از میان ما رفتند، ده‌ها نفر جایگزین آن‌ها شوند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابعاد شخصیتی این فقیه و حکیم مجاهد را مدنظر قرار داد و گفت: علامه مصباح شخصیت تک بعدی نبود بلکه ایشان در تمام علوم شخصیت علمی بود.

وی با اشاره به اینکه ایشان بر فقه، اصول و تمام ارکان حوزوی تاکید داشت، مطرح کرد: علامه مصباح در عرصه مباحث فلسفی صاحب نظر و یک فیلسوف تمام عیار بود.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه علامه مصباح یزدی عقلانیت و نقل را دو بال اساسی تبدیل علوم انسانی به علوم اسلامی می دانست، عنوان کرد: علامه مصباح توانست یک الگوی موفق در مسیر حوزه را به طلاب نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه اخلاق نظری و عملی این عالم دینی، برجسته بود، خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که باید گفتار و عمل عالم به یکدیگر نزدیک باشد و این نزدیکی در علامه مصباح وجود داشت. علامه مصباح قطب علمی و معنوی حوزه بود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه از دیگر ویژگی‌های ایشان سلامت فکر و اندیشه است، تصریح کرد: سخنرانی‌های ایشان حشو نداشت و تمام نکات اصلی بودند، که این خصیصه از مدیریت صحیح فکر و اندیشه بر می‌آید.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه غیرت دینی ویژگی دیگر ایشان بود، ابراز کرد: مقام معظم رهبری نیز در خصوص علامه مصباح یزدی می‌فرمایند: «ایشان هم انصافا شاگرد شایسته امام بود و هم در غیرت دینی در اوج بود، هم عقلانیت، یک فیلسوف به معنای واقعی کلمه بود». آن مرحوم خضوع و ارادت خاصی نسبت به رهبر معظم انقلاب داشت.

وی با اشاره به اینکه آیت الله مصباح یزدی درخصوص نسل جوان حساس بودند، بیان کرد: علامه مصباح یزدی برای اینکه به شبهات نسل جوان پاسخ دهند، ارتباط خوبی با دانشگاه‌ها برقرار کرده و اعتقاد داشت باید ما به سمت نسل جوان برویم. یکی از این خروجی های موفق، طرح ولایت است که از زمان شروع تا امروز ادامه دارد و جوانان زیادی را بهره مند کرده است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مرحوم مصباح را شبهه‌ستیز و فعال معرفی کرد به گونه ای که علامه مصباح یزدی توانست مرجعیت علمی حوزه را به دانشگاه منتقل کنند.

وی با اشاره به اینکه علامه مصباح یزدی به خوبی سخنان دیگر را گوش کرده و در پی پاسخ موشکافی می کرد، اظهار کرد: وی معتقد بود که باید بنیان این انقلاب تحکیم پیدا کند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه شهید سلیمانی فرمانده جنگ سخت و علامه مصباح فرمانده جنگ نرم بودند، عنوان کرد: این روحانی مجاهد مورد هجمه‌های بسیاری قرار گرفت، به این دلیل که در میدان عمل حاضر بود.

وی افزود: علامه مصباح یزدی در عرصه سیاسی و اجتماعی در مدار حق طلبی حرکت می‌کرد و دفاع از اسلام و ولایت را وظیفه اصلی خود می‌دانست و در این مسیر خستگی ناپذیر بود؛ این عالم وارسته با جان و دل از اسلام دفاع کرد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اعلام عزای عمومی برای شهادت زائران مزار سردار شهید سلیمانی گفت: خوشا به حال افرادی که در این مسیر به شهادت رسیدند و در آن دنیا هم سفره سردار شهید اسلام و سیدالشهدا(ع) هستند.

ارسال نظرات