۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۷۴۹۲۶۲

جزئیات برگزاری بخش معارفی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در قم

جزئیات برگزاری بخش معارفی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در قم
مدیرکل اوقاف استان قم گفت: بخش معارفی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، با حضور ۷۷ نفر برگزیده کشوری و برای دومین سال به میزبانی استان قم برگزار خواهد شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عباس اسکندری پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با اهالی رسانه که با محوریت چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در اداره کل اوقاف قم برگزار شد، اظهار کرد: بخش معارفی چهل و ششمین دوره این مسابقات امسال هم به میزبانی استان قم برگزار خواهد شد.

وی افزود: مسابقات بین‌المللی قرآن که پس از انقلاب اسلامی با شکوه فراوان در کشورمان برگزار شده و نتایج خوبی به همراه داشته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه از سال گذشته، تصمیم به برگزاری مسابقات بخش معارفی به صورت مجزا گرفته شده است گفت: جامعه امروز به شدت نیازمند افزایش سواد قرآنی است چون با هجمه‌های رسانه‌ای و فرهنگی فراوانی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: مسابقات معارفی شامل مفاهیم قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است که در هر سه حوزه، داوطلبان فراوانی حضور دارند.

حجت‌الاسلام اسکندری با اشاره به ظرفیت بالای قم در حوزه تفسیر قرآن و شرح نهج البلاغه و صحیفه سجادیه که به واسطه مرکزیت حوزه علمیه، مراجع عظام تقلید و مراکز تخصصی حاصل شده است گفت: بر این اساس پیشنهاد برگزاری مسابقات معارفی را در قم دادیم که مورد پذیرش سازمان اوقاف قرار گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: دبیرخانه دائمی مسابقات معارفی قرآن کریم هم در قم دایر شده و از این پس به صورت دائمی این بخش به میزبانی قم برگزار خواهد شد، پیشنهاد شده مسابقات بین‌المللی هم در استان ما برگزار شود که مورد موافقت قرار گرفته و قرار است با ایجاد ظرفیت‌های لازم، به زودی شاهد برگزاری بخش معارفی مسابقات بین‌المللی در شهر کریمه اهل بیت(س) برگزار شود.

وی گفت: ۴۰ هزار نفر در مراحل شهرستانی و استانی مسابقات معارفی شرکت کرده‌اند که در نهایت ۷۷ نفر از آنها در هر سه رشته و در بخش‌های برادران و خواهران به مرحله کشوری راه یافته‌اند؛ آیین افتتاحیه مسابقات بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء روز ۱۹ دی ماه برگزار می‌شود و متسابقین در روزهای چهارشنبه تا جمعه به رقابت با هم می‌پردازند، شنبه بعد از آن هم مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام اسکندری با تاکید بر پوشش رسانه‌ای گسترده این مسابقات عنوان کرد: مسابقات به صورت زنده از شبکه قم و همچنین از برخی شبکه‌های سراسری پخش خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: آنچه سازمان اوقاف دنبال می‌کند، برگزاری سراسری مسابقات در سطح ملی است، ولی ما پیشنهاداتی برای برگزاری بین‌المللی مسابقات داشتیم که به خصوص با حضور متسابقینی از کشورهای شیعه‌نشین قابل برگزاری است.

وی با بیان اینکه برادران و خواهران اهل سنت هم مایل به شرکت در مسابقات معارفی جمهوری اسلامی هستند گفت: حتی در سال‌های قبل، یکی از برگزیدگان بخش صحیفه سجادیه، از اهل سنت بود.

حجت‌الاسلام اسکندری تصریح کرد: در نهج البلاغه هم مشکل خاصی با برادران اهل سنت نداریم چنانکه دو شارح بزرگ این کتاب، یعنی ابن عبدو و ابن ابی الحدید هر دو جزو عالمان سنی مذهب هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر کوتاهی در زمینه برگزاری مسابقات معارفی عنوان کرد: اگر کوتاهی هم شده، الان زمینه مناسب برای برگزاری این بخش فراهم شده و باید با جدیت کار را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه تجربه برگزاری مسابقات بین‌المللی در رشته‌های آوایی وجود دارد گفت: در حال حاضر اتباعی از ۱۲۰ کشور جهان از قم حضور دارند که از طریق آنها می‌توان مباحث معارفی را دنبال کرد و مشتاقانی را از سراسر دنیا به قم آورد.

ارسال نظرات