با پژوهشگران حوزوی؛
ارتقا در پژوهش، شرط موفقیت طلاب در آموزش است
عضو مجمع عالی حکمت اسلامی ارتقا در پژوهش را سبب تقویت بعد آموزشی طلاب دانست و از لزوم فرهنگ سازی برای تسریع در احیاء پژوهش سخن گفت.
حجت الاسلام حسین احمدی عضو مجمع عالی حکمت اسلامی در گفتوگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آسیب شناسی پژوهش، ارائه راهکار و رساندن آن به گوش مسؤولان را از ضرورت های عرصه پژوهش عنوان کرد و اظهار داشت: بیان نقصان های موجود در عرصه پژوهش به معنای نادیده گرفتن نقاط مثبت نیست؛ بلکه لازمه آسیبشناسی توجه به نکات منفی است.
حجت الاسلام احمدی سیستماتیک نبودن پژوهش را یکی از مشکلات اساسی این عرصه دانست و گفت: باید از ابتدای حضور طلاب در حوزه علمیه آموزش آن ها پژوهش محور باشد.
عضو مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان اینکه برخی از مدارس علمیه به صورت آتش به اختیار حرکت های خوبی را در زمینه پژوهش انجام داده اند، گفت: با جستوجو در اینترنت به مقاله های خوبی از طلاب مدرسه حقانی می رسیم که این مقالات نتیجه تلاش های مدیریت این مدرسه در یک دوره خاص است.
وی پژوهش محور شدن آموزش را نیازمند فرهنگ سازی دانست و عنوان کرد: ارتقاء در پژوهش شرط موفقیت طلاب در آموزش است؛ چه بسا طلابی که پس از سال ها تحصیل در حوزه علمیه از لحاظ علمی پربار شده باشند اما نتوانند دانش خود را ارائه دهند.
حجت اسلام احمدی به ضرورت آسیب شناسی مستمر پژوهش های حوزوی اشاره کرد و افزود: در گذشته برای طلاب پایان نامه نویس سطح سه و چهار، دورههای روش نگارش برگزار می شد که مشخص نیست این کار خوب به چه دلیل حذف شده است؛ در حال حاضر برخی از طلاب حتی الفبای نگارش و پژوهش را بلد نیستند.
عضو مجمع عالی حکمت اسلامی تحقیق و نگارش را از سنت های قدیم حوزه علمیه عنوان کرد و اظهار داشت: با ایجاد معاونت فرهنگسازی در ذیل مدیریت حوزه باید امر پژوهش احیا شود.
وی ضرورت ایجاد فیلترهای بیشتر برای ارتقای کیفیت پژوهش ها را یادآور شد و ابراز کرد: نباید در پژوهشهای حوزوی تنها به فیلتر استاد راهنما اکتفا شود؛ بلکه افزایش فیلترها و ارتقا کیفیت پژوهش ها از طریق ایجاد یک مرکز بالادستی قابل تحقق است.
حجت الاسلام احمدی گفت: این مرکز بالادستی میتواند با جهتدهی پژوهش ها، عناوین و موضوعات کاربردی را به طلاب پیشنهاد دهد علاوه بر آن باید تمامی تحقیقات صورت گرفته در این مرکز بالادستی جمعآوری شود تا از تکرار جلوگیری و پژوهشها به سمت بنیادی شدن حرکت کنند.
ارسال نظرات