۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۷۴۹۳۸۰

مراسم افتتاحیه چهل وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم برگزار شد

مراسم افتتاحیه چهل وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم برگزار شد
افتتاحیه چهل وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با موضوع «معارف قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه» با پیام ایت الله مکارم شیرازی و به میزبانی شهر مقدس قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، افتتاحیه چهل وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با موضوع «معارف قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه» با پیام آیت الله مکارم شیرازی و به میزبانی شهر مقدس قم در سالن همایش امامزاده سیدعلی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم در این مراسم پیام آیت الله مکارم شیرازی به مراسم افتتاحیه چهل وششمین دوره سراسری قرآن کریم را تلاوت کرد.

وی در ادامه افزود: آیت الله مکارم شیرازی شخصیتی است که در زمینه تفسیر و نهج‌البلاغه عمری فکر و ذهن و اندیشه خود را برای کسب معارف ناب اسلامی و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام صرف کرده و بهره های لازم را از این معارف به دست آورده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به پیشرفت های بسیار معارف قرآنی در کشور نسبت به دوران قبل از انقلاب اسلامی اظهار داشت: خوشبختانه در زمینه های حفظ و قرائت قرآن کریم در کشور و بهره گیری از معارف این کتاب آسمانی، بعد از انقلاب اسلامی رشد قابل توجهی ایجاد شده است که البته نباید به این اندازه بسنده کرد؛ بلکه باید هرچه بیشتر و بهتر در این مسیر گام برداشته و فعالیت ها و پیشرفت های قرآنی خود را افزایش داد.

مراسم افتتاحیه چهل وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم برگزار شد

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری با اشاره به آیات «إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» و « وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ» بیان داشت: در این دو آیه حقیقت ظاهری قرآن و حقیقت باطنی و معنوی قرآن کریم بیان شده و کافی است تا انسان پا به عرصه معارفی گذاشته و توشه خود را از قرآن کریم بردارد؛ چراکه قرآن کریم برای همه بشر قابل استفاده است.

وی افزود: حقیقت باطنی قرآن کریم، چیزی است که همگان نمی توانند به حقیقت آن دست پیدا کنند و حقیقت قرآن کریم تنها در دست مطهران و کسانی که از طهارت باطنی برخوردار هستند، شامل می شود که این افراد نیز همان اهل بیت عصمت طهارت علیهم السلام هستند و آنان همان مفسران قرآن کریم هستند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم کتاب صحیفه سجادیه را تنظیم کننده رابطه انسان با قرآن کریم دانست و بیان داشت: قطعا ارتباط با خدا تنظیم نمی شود جز با فروتنی و ترک تکبر و غرور و ترک دیگر صفات رذیله.

قرآن کریم خود، بهترین معرف برای خود است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی رئیس جامعه المصطفی العالمیه نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت سالروز قیام ۱۹دی و درود بر شهدای این روز و شهدای جهان اسلام تا عصر معاصر با اشاره به موضوع مسابقات سراسری چهل و ششمین دوره معارفی اظهار داشت: قرآن کریم خود، بهترین معرف برای خود است.

وی افزود: در قرآن کریم برای این کتاب صفات بسیاری شمرده شده است که یکی از این صفات این است که قرآن کریم نور است و خاصیت نور این است که ظلمات را روشن کرده و انسان را از تاریکی ها نجات می دهد.

مراسم افتتاحیه چهل وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم برگزار شد

رئیس جامعه المصطفی العالمیه در ادامه بیان داشت: یکی دیگر از صاف قرآن کریم از زبان خود قرآن این است که این کتاب، انسان را به آینده و حقیقت روشن، بشارت می دهد و اگر کسی به این کتاب ایمان آورد آینده روشنی خواهد داشت.

وی افزود: قرآن کریم حقایق را برای انسان ها بیان می کند و این کتاب حقایق هستی و عالم را برای انسان آشکار می کند؛ علاوه براین که این کتاب، موعظه برای متقین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی خاطرنشان کرد: قرآن کریم کتابی است که بصیرت انسان را روشن می کند تا انسان حقیقت ها را با چشم دل مشاهده کرده و راه صحیح خود را پیدا کند؛ علاوه بر این، این کناب هدایت و رحمتی از جانب خداوند برای انسان ها است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه بیان داشت: علمی که از غیر قرآن کریم اختباس شده باشد، تردید پذیر خواهد بود؛ مگر آن علمی که منشأ و سرچشمه آن قرآن کریم باشد که در آن علم، هیچ تردیدی وجود نخواهد داشت و ایرادی به آن وارد نخواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به این که قرآن کریم آمده است تا ظلمت ها را از بین ببرد اظهار داشت: ظلمت در تفسیر عالم و جهان بینی از جمله ظلمت هایی است بشر به آن گرفتار است که چون پاسخی غیر از پاسخی که در قرآن کریم است را به پیش گرفته است، دچار ظلمت های فراوانی در این زمینه شده است.

مراسم افتتاحیه چهل وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم برگزار شد

رئیس جامعه المصطفی العالمیه بیان داشت: نظام زندگی در میان بشر یکی دیگر از ظلمت هایی است که بشر امروز با آن درگیر است و معارف قرآن کریم در این عرصه نیز می تواند ظلمات پیش روی انسان را برداشته و بشر را از دچار شدن در ظلمات جلوگیری کند.

حجت‌الاسلام عادل معاون فرهنگی و اجتماعی اداره اوقاف و امور خیریه استان قم در این مراسم با اشاره به لزوم پرهیز از سستی ها در انس و تدبر در قرآن کریم اظهار داشت: چهل وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به صورت مستقل در شهر قم برگزار می شود  که این مسئله این نشانگر اهمیت ویژه این استان به معارف قرآنی است که قابل تقدیر است.

وی افزود: برگزاری مسابقات قرآن کریم، کار بسیار سنگینی است؛ اما به جهت اهمیت این مسلئه، اداره اوقاف و امور خیریه استان قم در این عرصه گام برداشته است که البته اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در بخش معارف قرآن کریم، فعالیت های بسیاری نیز در مراکز مختلف استان درحال انجام است که همه این فعالیت ها در راستای ترویج معارف قرآنی در جامعه اسلامی است.

مراسم افتتاحیه چهل وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم برگزار شد

 گفتنی است اختتامیه این مسابقات در روز شنبه ۲۳ دی ماه 14020برگزار خواهد شد.

تعداد۴۰ هزار نفر از کل کشور در مراحل مختلف بخش معارفی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم سازمان اوقاف شرکت کردند که از این تعداد، ۷۷ نفر از برادران و خواهران به مرحله نهایی راه رسیدند.

از مجموع ۷۷ نفر شرکت کننده در مسابقات در بخش تفسیر۱۴ نفر از برادران و ۱۵ نفر از خواهران، در بخش صحیفه سجادیه ۸ نفر از برادران و ۹ نفر از خواهران و در بخش نهج البلاغه ۱۳ نفر از برادران و ۱۸ نفر از خواهران با یکدیگر رقابت می‌کنند

 

 

 

ارسال نظرات