۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۷۴۹۴۳۷

۲۰ میلیون ساکن بافت‌ فرسوده، چشم‌انتظار تسهیلات ارزان‌قیمت نوسازی

۲۰ میلیون ساکن بافت‌ فرسوده، چشم‌انتظار تسهیلات ارزان‌قیمت نوسازی
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر ۲۰ میلیون نفر ساکن بافت‌های فرسوده کشور هستند که اگر تسهیلات به موقع پرداخت شود نوسازی این بافت‌ها جان تازه‌ای می‌گیرد.

طبق آخرین آمار‌هایی که اعلام شده است در حال حاضر ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده، ۵۹ هزار سکونت‌گاه غیررسمی و حاشیه‌ای و ۳۲ هزار بافت فرسوده تاریخی در کشور وجود دارد همچنین ۴۵۰۰ هکتار در شهر تهران واجد شرایط نوسازی است که در این زمینه باید همکاری شهرداری بیش از گذشته شود.

دولت بنا دارد با تدوین بسته‌های تشویقی اعم از اداری، مالی، شهرسازی به این طرح شتاب دهد و موانع کار را از دوش مردم بردارد.

به منظور تحقق وعده دولت و نیز الزامات قانونی ساخت سالانه یک میلیون مسکن، سیاست‌های تشویقی برای ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده لحاظ شده است. وزارت راه‌وشهرسازی برای تسریع احیای بافت‌های فرسوده علاوه بر اعطای زمین به صاحبان مسکن در این بافت‌ها، صدور پروانه‌های ساختمانی را سرعت بخشیده تا ساکنان بافت‌های فرسوده انگیزه بیشتری برای ساخت‌وساز پیدا کنند.

از آنجا که ارائه بسته تشویقی برای ترغیب مالکان به نوسازی واحد‌های مسکونی فرسوده، از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است، متقاضیان می‌توانند حداقل از ۵۰ درصد تخفیف در عوارض پروانه و تراکم ساخت استفاده کنند. همچنین افزایش همکاری صاحبان بافت‌های فرسوده با سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور و آموزش ساکنان، از دیگر اقدامات وزارت راه‌شهرسازی در این حوزه بوده است.

آمار ساخت‌وساز در نقاط ضعیف شهر‌ها بیانگر این است که ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده، رکورد حدود یک دهه اخیر را شکسته به‌گونه‌ای که سال گذشته، بیش از ۶۴ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده ساخته شده است. با این رقم که از سال ۹۲ تا کنون بی‌سابقه بوده، رکورد تازه‌ای در ساخت‌وساز مسکن در بافت‌های فرسوده شهر‌های کشور طی ۱۰ سال گذشته ثبت شده است.  

 به جز سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ که ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده، بیش از ۸۰ هزار واحد یا حدود این رقم بوده، از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹ اغلب ساخت‌وساز‌ها زیر ۵۰ هزار واحد بوده و فقط در سال ۱۳۹۷ به ۶۰ هزار واحد رسیده است. با این حال، این روند بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم در قالب طرح  نهضت ملی مسکن  تاکنون بیش از ۲۰۳ هزار واحد در دست نوسازی بوده که بیش از ۱۸۲ هزار واحد در این دولت شروع شده است.

دولت با ارائه بسته‌های تشویقی درصدد رونق ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده است

در همین رابطه محمد آیینی مدیرعامل شرکت باز آفرینی شهری کشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:حدود ۴ میلیون واحد مسکونی فرسوده در کشور داریم که در حکم یک بمب برای کشور به شمار می‌روند و در صورتی که حادثه‌ای از جمله یک زلزله کم ریشتر هم در کشور رخ دهد این واحد‌های فرسوده باعث می‌شود که تعداد زیادی از ساکنان زیر آوار می‌مانند.

وی ادامه داد: در راستای تشویق مالکان به نوسازی بافت‌های فرسوده تا به امروز اقدامات زیادی انجام داده ایم، اما طی چند ماه گذشته با برنامه ریزی که  انجام داده ایم و با تهیه بسته‌های تشویقی سعی کرده ایم که از طریق تجمیع پلاک‌ها روند نوسازی را در کشور توسعه دهیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: دولت با ارائه بسته‌های تشویقی درصدد رونق ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده است، بیان کرد: برخی از شهرداری‌های کشور ۵۰ درصد تخفیف برای عوارض پروانه و تراکم ساخت در بافت‌های فرسوده اختصاص دادند.

آیینی ادامه داد: برخی از شهرداری‌های کشور این تخفیف عوارض را به ۱۰۰ درصد رساندند و به لحاظ قانونی اعمال این تخفیف هیچ منعی ندارد و تقاضای ما از شهرداری‌ها و اعضای شورای شهر آن است که اعمال ۱۰۰ درصدی تخفیف عوارض پروانه و تراکم ساخت را در بافت‌های فرسوده اجرا کنند.

مدیرعامل شرکت باز آفرینی شهری تصریح کرد: استان تهران با اجرای ۹۳ درصد برنامه‌های ابلاغی در بافت‌های فرسوده در بین استان‌های کشور پیشتاز است و خراسان رضوی و یزد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

آیینی همچنین در خصوص تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده هم تصریح کرد: بندی در برنامه هفتم آمده است که بر اساس آن تمامی حمایت‌ها، تسهیلات و تخفیف‌های نهضت ملی مسکن به بافت فرسوده تعلق می‌گیرد که تاکنون ۸۰ همت در این بخش به کار گرفته شد.

۱۸۵ میلیون تومان تسهیلات بافت فرسوده با سود صفر درصد پرداخت می‌شود

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: تخصیص وام ارزان قیمت در بافت‌های ناکارآمد و بافت‌های هدف بازآفرینی در برنامه است.  

آیینی افزود: امسال تسهیلات نهضت ملی مسکن که ۵۵۰ میلیون تومان است به بافت‌های فرسوده نیز تعلق می‌گیرد که در بافت‌های فرسوده ۱۸۵ میلیون تومان با سود صفر و دوره بازپرداخت نیز ۷ ساله است که این رقم در سال گذشته ۱۵۰ میلیون تومان وام با سود صفر و دوره بازپرداخت سه ساله بود.

قرارداد پرداخت تسهیلات ۲۳ هزار و ۵۰۴ واحد بافت فرسوده منعقد شد

به گفته وی، تاکنون برای ۲۳ هزار و ۵۰۴ واحد قرارداد پرداخت تسهیلات در بافت‌های فرسوده با مالکان منعقد شده است.

فرشید پور حاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن کشور هم در خصوص روند نوسازی به باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از اصلی‌ترین معضلات در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده مربوط به طولانی شدن روند صدور پروانه‌های ساختمانی است که در این زمینه باید شهرداری‌ها پای کار بیایند.

وی افزود: یکی از اقداماتی که باعث می‌شود انبوه سازان و سازندگان برای نوسازی بافت‌های فرسوده پای کار نیایند دوندگی برای گرفتن پروانه ساختمانی است که در این بخش باید شهرداری برنامه ریزی لازم را انجام دهد، اما متاسفانه با وجود آنکه در قانون داریم که مدت زمان صدور پروانه ساختمانی به بیش از ۲ ماه طول نکشد، اما شاهد طولانی شدن مدت زمان صدور پروانه ساختمانی تا ۸ ماه هستیم.

ارسال نظرات