۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۷۴۹۴۵۵

«دریا» جور خشکسالی ایران را می‌کشد

«دریا» جور خشکسالی ایران را می‌کشد
بارندگی ایران به طور متوسط در 20 سال اخیر 20 درصد کم شده و صنعت آب قصد دارد با افزایش سهم منابع دیگر نظیر دریا، این کمبود را تا پایان سال 1405 جبران کند.

فصل پاییز و یک ماه از زمستان در حالی سپری می‌شود که ایران تنها نیمی از آب مورد نیاز خود را از آسمان نقد کرده و کشور وارد چهارمین خشکسالی پیاپی می‌شود.

در حالیکه سهم آب شرب شهرها و روستاها در کنار مصرف صنایع در ایران به 10 میلیارد متر مکعب می‌رسد، شرکت مدیریت منابع آب ایران گزارش داد تا سال 1405، سهم شیرین‌سازی آب از دریا 2 برابر شده و به 1.3 میلیارد متر مکعب می‌رسد.

سخنگوی صنعت آب عیسی بزرگ‌زاده به کاهش 20 درصدی بارش ایران در روند بلند مدت اشاره کرده و می‌گوید که قصد داریم با تکیه بر منابع آب جدید اثر خشکسالی را خنثی کنیم.

انتقال آب از دریا در ایران ادبیاتی 50 ساله دارد اما کار اجرایی در این حوضه با محوریت تامین آب بخش صنعت و معدن از نیمه دهه هشتاد کلید خورد.

بر اساس گزارش شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس، هم اکنون 5 خط انتقال آب از دریا به فلات مرکزی به طور همزمان در حال اجرا است و از طرفی آب شیرین شده دریا 3 میلیون ساکن نوار ساحلی کشور را سیراب خواهد کرد.

منبع: فارس
برچسب ها: دریا آب خشکسالی
ارسال نظرات