۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۷۴۹۵۸۰
مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران بورگر:

بیشتر بیماران بورگر مردان سیگاری ۲۵ تا ۵۰ سال هستند

بیشتر بیماران بورگر مردان سیگاری ۲۵ تا ۵۰ سال هستند
مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران بورگر این بیماری ناشناخته را بدون درمان و موجب قطع عضو توصیف کرد که بیشتر در افراد جوان بین ۲۵ تا ۵۰ سال را ناگهانی درگیر می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، دکتر فاضلی در نشست خبری بیماری ناشناخته بورگر گفت: بیماری بورگر به علت حساسیت به تنکاپو ایجاد شده و پس از اندام، عروق و انگشتان دست و پا ملتهب و سیاه شده و در ادامه به قطع عضو و درگیری عروق قلبی و مغزی می‌انجامد و بیشتر جوانان مبتلا می شوند.

وی افزود: بیماری بورگر در بیمار مبتلا به دلیل ایجاد حساسیت تشدید می‌شود و عمده این گروه از بیماران با استرس و عفونت همراه هستند و بیشترین موارد را در سیگار و برگ تنگابوی آلوده دیده‌ایم و در برخی موارد نیز مصرف تریاک‌های آلوده و یا تنباکوی جویدنی عامل اصلی این بیماری در فرد بیمار بوده است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران بورگر با بیان اینکه جنس درد بیمار بورگر سوختن بوده و فرد بیمار احساس سوزش شدید می‌کند، خاطرنشان کرد: ما می‌‌خواهیم که با همکاری اصحاب رسانه اطلاع‌رسانی لازم در خصوص آسیب‌های ناشی از مصرف دخانیات‌ها و مخدرهای آلوده داشته باشیم تا که از بروز بیماری و قطع عضو جلوگیری شود، حتی داشتیم مواردی را که خودشان مصرف‌کننده دخانیات و مخدرهای آلوده نبودند، اما به دلیل استفاده خانواده و همراهیان وی مبتلا به بیماری بورگر شده‌اند.

فاضلی تاکید کرد: بورگر یک بیماری منطقه‌ای بوده و بیشتر در منطقه خاورمیانه و جنوب شرق آسیا دیده شده و در کشور ما هم موارد زیادی هست، اما آمار دقیقی از مبتلایان به این بیماری نداریم، ما در بازدیدی که از یک کمپ ترک اعتیاد بانوان داشتیم از میان حدود 45 خانمی که در آن مکان تحت درمان بودند 2 نفر آنان مبتلا به بورگر بودند، که این مقدار زیاد محسوب می شود و بیماران نیز از بیماری خود اطلاع نداشتند.

وی اضافه کرد: کاشف بیماری بورگر لئو بورگر اتریشی بوده، بیماری‌‌ای که داروی خاصی ندارد و بیشتر از داروهای پلتال، سیلوستازول، آلپروستادین و آپیکسابان که خوراکی بوده و در باز شدن عروق موثر است استفاده می‌شود و تنها داروی موجود در ایران آلپروستادین است، دارو‌هایی که آزاد بوده و تحت پوشش بیمه نیستند و داروهایی تزریقی تیم گروه از بیماران هم ایلوپروست و آلپروستادیل هستند که هزینه‌های این داروها هم بالا بوده، داروهایی که جزء اقلام دارویی با پوشش بیمه‌ای نیستند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران بورگر ادامه داد: ما برای افراد سیگاری معاینه عروقی رایگان داریم و دستگاه آن فقط در بیمارستان ولایت و انجمن بورگر موجود است؛ همچنین برای ترک سیگار داروی وارنیکلین تجویز می‌کنیم، دارویی که در درمان سیگاری‌ها موثر بوده است.

فاضلی با تاکید بر اینکه کسانی که کوچکترین علائم درد، سوزش و عفونت در قفسه سینه، اندام‌ها و انگشت‌های خود می‌بینند باید بلافاصله به پزشک متخصص عروق مراجعه کنند تا که مورد بررسی قرار بگیرند، گفت: در زمان مراجعه بیماران آزمایش و سی تی اسکن می‌گیریم و در صورت داشتن علائم اقدامات درمانی موردنیاز انجام می‌شود، اگر مشکلی در فرد مراجعه کننده مشاهده شد وی بلافاصله تحت درمان قرار می‌گیرد تا از تشدید بیماری و علائم آن جلوگیری شود.

وی افزود: بیشترین گروه بیماران بورگر آقایان سیگاری ۲۵ تا ۵۰ سال هستند و طبق آخرین آمارها ۸۰ درصد مبتلایان به این بیماری آقا و ۲۰ درصد دیگر خانم هستند که عمده آن به دنبال حساسیت به ماده‌ای ناشناخته در داخل تنباکوی آلوده بوده که علائمش هم در التهاب و تورم رگ انگشتان دست و پا و تنگ شدن آن بوده و به مرور زمان خون داخل رگ لخته می‌شود،.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران بورگر تصریح کرد: در سال‌های اخیر و با توجه به افزایش مصرف سیگار در خانم‌های جوان این بیماری در آنها هم بروز پیدا کرده و شیوع این بیماری در منطقه خاور میانه به‌وخصوص ایران و ترکیه بیشتر از دیگر نقاط جهان است.

فاضلی گفت: در این بیماری قند و چربی بیمار کاملاً طبیعی بوده و گرفتگی عروق به علت رسوب چربی نیست، بلکه به علت التهاب، تورم رگ وایجاد لختگی خون بوده و علائم اولیه آن هم افزایش حساسی انگشتان دست و پا به سرما بوده است، ممکن است که به دبنال راه رفتن احساس گزگز و مورمور سرانگشتان پا ایجاد شود و در گاهی اوقات نیز رگ‌های سطحی پا قرمز، دردناک و متورم می‌شود که این مشکل خودبه‌خود رفع می‌شود.

وی افزود: به کسانی که سابقه مصرف و قلیان دارند توصیه می‌کنیم در صورتی که بهبود نیافتگی زخم در دست‌‌ها و پاها بعد از ۳ هفته، گرفتگی عضلات کف پا، ساق پا، و کف دست در زمان فعالیت، ریزش موهای روی پا و دیر رشد کردن ناخن‌ها، عدم رفع مشکل قرمزی انگشتان و ایجاد عفونت در ناخن‌ها، ایجاد نقاط قرمز رنگ دردناک روی دست‌ها و پاها، حساسیت انگشتان دست و پا به سرما، تغییر رنگ ارغوانی انگشتان دست یا پا، سیاه شدن سر انگشتان دست یا پا و درد سوزشی شبانه در سر انگشتان دست یا پا داشتند حتماً به‌موقع و بدون تاخیر به پزشک متخصص عروق مراجعه نمایند و نیز نبض دست و پا را چک کنند تا که از بروز مشکلات شدیدتر و بدتر در آنها جلوگیری شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران بورگر با ذکر این نکته که ما برای بازتوانی بیماران بورگر از پروتز استفاده می‌کنیم؛، تاکید کرد: همچنین برای خدمات بهتر از این گروه از بیماران نیازمند حمایت بهزیستی هم هستیم و در حال حاضر صرفاً از مواردی که قطع عضو داشته‌اند حمایت می‌کنند.

هزینه داروی ماهانه بیماران بورگر بین ۱۸ تا ۲۳ میلیون تومان است، رقمی که بالا نیست و هرینه‌های درمانی این گروه از بیماران هم ۲ تا ۳ برابر این میزان بوده که باز هم زیاد نیست و با حمایت خیران نیک‌اندیش حوزه سلامت قابل تامین است و از این گروه از خیران عزیز می‌خواهیم که حامی این گروه از بیماران باشند.

فاضلی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد ۶۲ نفر تحت پوشش انجمن حمایت از بیماران بورگر هستند و این افراد تحت خدمات رایگان این انجمن قرار دارند، این انجمن از فروردین ماه سال گذشته و با هدف پیشگیری، تشخیص به‌موقع و درمان و بازتوانی مبتلایان به این بیماری فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرده و از بیمارانی که به علت تحمل درد شدید بیماری گرفتار اعتیاد به مواد مخدر تسکینی شده‌اند حمایت کرده و با کمک دارو روان‌درمانی، بیماران را در مسیر ترک اعتیاد و بازگشت به جامعه همراهی می‌کند تا از بروز مشکلات و آسیب‎‌های مختلف از جمله قطع عضو به‌دور باشند.

وی با بیان اینکه در موضوع بورگر تحقیقات و پژوهش‌های زیادی صورت گرفته و به نتایج خوبی هم دست یافته‌ایم و در بیشتر موارد ابتلا از سمت فامیل مادری و مشکلات نازایی دیده شده است، خاطرنشان کرد: پاسخ به درمان این گروه از بیماران ارتباط مستقیم با ترک سیگار و دخانیات دارد و ما داشتیم مواردی را که پای بیمار سیاه شده و به مرز قطع عضو رسیده، اما فرد بیمار با اراده‌ای که داشته ترک کرده و نه تنها قطع عضو نشده، بلکه بهبود هم یافته است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران بورگر در رابطه با اثرات منفی مصرف سیگار و دخاینات در ناباروری، بیان کرد: ما تاکنون بیمار خانم باردار مبتلا به بورگر نداشتیم که دچار مشکل نازایی شده باشد، اما ۴ مورد در آقایان داشتیم که با ترک سیگار و قلیان مشکلشان حل شده بود و فرزندار شده‌اند و باید اشاره کنیم که دوری از دخاینات نقش موثری در پیشگیری از مشکلات نازایی داشته و عدم مصرف دخاینات در موضوع فرزندآوری و جوانی و افزایش جمعیت بسیار حائز اهمیت بوده و هست.

فاضلی تاکید کرد: با توجه به پایین آمدن سن سیگاری ها و درگیری نوجوانان دختر و پسر در مدارس، آموزش‌های پیشگیری از بورگر باید از مدارس آغاز شود و برای اجرای برنامه‌های موثر نیازمند همکاری آموزش و پرورش هستیم تا که شاهد مشکلات بورگر در سال‌های جوانی به بعد دانش‌آموزان کنونی نباشیم، ما آموزش‌هایی با همکاری شهرداری در فرهنگسرای کودک و آینده داریم، اما کافی نیست و معتقدیم که جای این آموزش‌ها در مدرسه که بسیار اثرگذار بوده خالی است.

وی اضافه کرد: در تقویم روز ملی و جهانی بیماران بورگر را نداریم و معتقدیم نام این روز در تقویم ملی و جهانی خالی است و امیدواریم روزی به نام بیماران بورگر نامگذاری شود تا که این گروه از بیماران بهتر دیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند تا که مشکلاتشان برطرف شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران بورگر با تاکید بر اینکه تنها انجمن بورگر فعال در ایران و جهان در خراسان رضوی بوده است، گفت: در سطح استان دفاتر شهرستانی این انجمن در نیشابور و درگز فعال شده و برای دیگر شهرهای استان هم برنامه داریم تا که این دفاتر را فعال کنیم و امیدواریم که این دفاتر در تمامی نقاط کشور و حتی دیگر کشورها فعال شود تا هم آمار دقیق بیماران بورگری در هر منطقه مشخص باشد و هم اینکه با همکاری و همفکری متخصصان این حوزه کمک بزرگی به رفع مشکل این گروه از بیماران بشود.

فاضلی بیان کرد: علاقه‌مندان به همکاری و مشارکت در برنامه‌های انجمن حمایت از بیماران بورگر می‌توانند حمایت‌های نقدی خود را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۹۹۴۸۰۱۵۰ واریز نمایند و برای ارتباط با این مجموعه هم می‌توانند به آدرس مشهد، خیابان ابن سینا، بین ابن سینا ۶ و ۶‌.۱، پلاک ۸۶ مراجعه کنند، ضمن اینکه تلفن‌های ۰۵۱۳۸۴۸۴۰۱۴ و ۰۹۰۵۰۵۳۵۶۰۴ هم پاسخگوی مردم عزیز و خیران نیک‌اندیش خواهند بود؛ همچنین سایت انجمن حمایت از بیماران بورگر هم به نشانی اینترتی www.buerger_ngo.com فعال است./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات