۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۷۴۹۶۰۶

باد‌های دریای سرخ آنطور که آمریکا می‌خواست نوزید

باد‌های دریای سرخ آنطور که آمریکا می‌خواست نوزید
گزارش‌ها حاکی از این است که برخلاف انتظار آمریکا پس از حمله به یمن، نه تنها صنعاء متوقف نشده بلکه محور مقاومت متحدتر از همیشه عمل کرد.

پس از حملات هوایی گسترده آمریکا و انگلیس و متحدانشان که شامل ۷۳ حمله به صنعا، پایتخت یمن و استان‌های حدیده، تعز، حجه و صعده بود که منجر به شهادت ۵ نفر و مجروح شدن ۶ تن دیگر از یمنی‌ها شد، نیرو‌های آمریکا درگیری‌های جاری در منطقه را به سطح جدیدی بردند.

المیادین گزارش داد: دولت آمریکا با گام تند خود می‌خواست پیامی قاطع به تمام محور‌های مقاومت مبنی بر آمادگی خود برای مداخله برای حفظ منافع خود و رژیم صهیونیستی در منطقه بدهد. اما تحلیل‌ها و گزارش‌های پس از حملات حاکی از آن بود که آنچه اتفاق افتاده تنها به خلاف آنچه او می‌خواست منجر می‌شود. نه محور مقاومت از نقش خود در حمایت از مقاومت فلسطین منصرف می‌شود و نه این ضربات مانع از توسعه جنگ و گسترش آن در سطح منطقه خواهد شد، برعکس، امروز ممکن است آمریکا این رویارویی را به سمتی سوق داده باشد که ویژگی‌ها و محدودیت‌های آن در روز‌های آینده ظاهر خواهد شد.

پس از حملات آمریکا و انگلیس نصرالدین عامر، معاون رئیس سازمان رسانه‌ای انصارالله در پلتفرم ایکس نوشت: «اگر مقاومت در غزه خوب است، پس ماهم حالمان خوب است.»  شاید این توئیت رئیس هیئت مدیره خبرگزاری یمن «صبا» تمام صحنه درگیری را که در جریان است، خلاصه کند.  

یمنِ مقتدر

یمن از همان روز‌های اول درگیر این نبرد بوده است و به تدریج که در ابتدا موشک‌ها و پهپاد‌های انفجاری را به پایگاه‌های نظامی در شهر اشغالی ایلات پرتاب سپس اعلام کرد که قصد دارد کشتی‌های متعلق به شرکت های صهیونیستی یا کشتی‌های عازم بنادر اشغالی را هدف قرار دهد.این مرحله با توقیف کشتی باری گلکسی لیدر متعلق به تاجر صهیونیستی با نام رامی اونگر آغاز شد. بر اساس بیانیه‌ای که سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، در ۹ دسامبر ۲۰۲۳ ارائه کرد، تحولی که صنعا شروع آن را اعلام کرد، مشروط به توقف جنگ و رساندن کمک به غزه بود.

مقام یمنی

این موضع امروز پس از تجاوز بزرگ آمریکا و برخی از متحدانش به یمن تجدید شد. سریع در بیانیه‌ای که پس از اعلام نتیجه تجاوز آمریکا به یمن صادر کرد، گفت که این تجاوز یمن را از موضع خود منصرف نمی‌کند و بر تصمیم یمن برای جلوگیری از ورود کشتی‌های صهیونیستی یا کشتی‌هایی که عازم بنادر اشغالی، به دریای عرب و دریای سرخ همچنان پابرجاست.

 مقاومت اسلامی در لبنان

از روز اول شروع جنگ، ارتباطات و فشار‌های آمریکا از طریق کانال‌های ارتباطی با حزب الله لبنان شروع شد و به آن را در خصوص شرکت در نبرد هشدار می‌داد. فشار فقط به سطح دیپلماتیک محدود نشد، بلکه فراتر از آن بود تا اینکه جنگنده‌های آمریکایی وارد شدند تا از ورود مقاومت لبنان به جنگ منطقه‌ای همه جانبه جلوگیری کنند. اما تهدید‌ها مقاومت را از آغاز عملیات نظامی در مرز با اراضی اشغالی از ۸ اکتبر منصرف نکرد.بی‌صدا و بدون اظهارنظر، عملیات‌های حزب‌الله از نظر کمی و کیفی ادامه داشتند تا اینکه سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، در اولین سخنرانی خود در ۳ نوامبر ۲۰۲۳ از مشارکت حزب‌الله در نبرد خبر داد.  

شهرک کریات شمونه

وی در آن زمان خطاب به آمریکایی‌ها گفت: «کسانی که می‌خواهند از گسترش جبهه‌ها در منطقه جلوگیری کنند، باید تجاوز به نوار غزه را متوقف کنند.»  این موضع قاطع تنها به مقاومت در لبنان محدود نشد، بلکه به موضع رسمی لبنان نیز سرایت کرد، به طوری که نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، در سخنانی در آغاز اولین جلسه کابینه در سال جدید اعلام کرد: «صحبت از آتش بس فقط در لبنان، بدون آتش بس سریع در غزه غیرمنطقی است.»

مقاومت اسلامی در عراق

در چارچوب کار یکپارچه نیرو‌های محور مقاومت، مقاومت اسلامی عراق در حمایت از مقاومت فلسطین و پیروزی مردم فلسطین در برابر نسل کشی که با آن درگیر هستند، عملیات خود را آغاز کرد.مقاومت در عراق با هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکایی در عراق تا هدف قرار دادن پایگاه‌های آن در سوریه و عملیات علیه پایگاه‌های صهیونیستی سرزمین‌های اشغالی با سلاح‌های مختلف و ایجاد تلفات گسترده، از غزه و مقاومت آن حمایت کرد.

سید جعفر الحسینی، سخنگوی رسمی گردان‌های حزب الله عراق در مصاحبه‌ای با المیادین گفت: «مقاومت اسلامی در عراق تا زمانی که رژیم صهیونیستی اشغالگر وجود دارد و  به تجاوزات خود به غزه ادامه می‌دهد، جغرافیایی که هدف قرار می‌دهد را گسترده‌تر می‌کند.»

به همین ترتیب، موضع مقاومت در عراق با موضع رسمی محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق که در مصاحبه با رویترز در ۱۰ ژانویه بیان شد، یکی بود که در آن گفت: «پایان دادن به جنگ اسرائیل علیه غزه تنها راه جلوگیری از تشدید تنش در منطقه است.»

پایگاه آمریکا در عراق

آمادگی نیرو‌های محور مقاومت

واقعیت جدیدی که با حمله آمریکا به یمن در سحرگاه جمعه فاش شد این بود که نیرو‌های محور مقاومت نه تنها در دفاع از فلسطین و ملت فلسطین در مقابل دشمن صهیونیستی ایستاده اند، بلکه برای مقابله با هر خطری که هر یک از آن‌ها را تهدید می‌کند، حضور دارند. واقعیتی که ابتدا در اظهارات سخنگوی رسمی گردان‌های حزب الله عراق برجسته شد و او تاکید کرد که هر گونه حمله به یمن همه محاسبات و ملاحظات را کنار می‌گذارد، همه گزینه‌ها برای ما باز خواهد بود و مقاومت اسلامی در عراق به آن پاسخ خواهد داد سپس در بیانیه‌هایی که پس از حمله متوالی توسط همه نیرو‌های مقاومت بدون استثنا صادر شد، به وضوح ظاهر شد. از بیانیه مقاومت اسلامی در عراق گرفته تا بیانیه حماس، تا جنبش جهاد اسلامی و همراه با آن بیانیه حزب الله لبنان که تأیید می‌کند این تجاوز، یمن را تضعیف نمی‌کند، بلکه قدرت، عزم و شجاعت آن را برای مقابله با دشمنان افزایش می‌دهد.  

واشنگتن بخشی از جنگی که نمی‌خواهد در آن دخالت کند

هیچ تجاوزی به هیچ یک از نیرو‌های محور مقاومت به هدف خود مبنی بر ممانعت از هدف قرار دادن منافع رژیم صهیونیستی در منطقه نرسید، اما این حمله که سحرگاه جمعه به یمن انجام شد، اثرات خطرناک تری دارد.مورد اول این است که ترس شرکت‌های کشتیرانی از حمل و نقل به بنادر فلسطین اشغالی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این که نگرانی کشور‌های عربی دوست آمریکا را افزایش می‌دهد و آن‌ها را به بی طرفی برای حفظ منافع خود سوق می‌دهد.مهمتر از همه، حمله آمریکا، واشنگتن را به یک شریک مستقیم در مناقشه‌ای سوق می‌دهد که به دنبال مهار و جلوگیری از گسترش آن و ممانعت از تبدیل شدن آن به یک جنگ منطقه‌ای بود.

در همین زمینه، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز شنبه تأیید کرد که مقامات آمریکایی انتظار داشتند یمنی‌ها به ضربه زدن کشتی‌ها حتی در مدت کوتاهی پس از حملات آمریکا دیگر ادامه ندهند، اما عملیات علیه کشتی‌های صهیونیستی نشان داد که آن‌ها منصرف نخواهند شد و همچنان تهدیدی برای کشتی‌های  صهیونیستی در حال حرکت در دریای سرخ هستند.این روزنامه آمریکایی افزود که پس از حملات آمریکا به یمن بیم آن می‌رود که حملات به یمن به تبادل حملات بین کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا و نیرو‌های یمنی تبدیل شود.

بایدن ناراحت

نصیحت میدان جنگ به واشنگتن 

صرف نظر از ماهیت اهدافی که  آمریکا از مرحله تشدید تنش در سحرگاه جمعه می‌خواست به آن دست یابد، آنچه تاکنون مشخص شد این است که باد‌های دریای سرخ آنطور که ناو‌های آمریکایی می‌خواهند نمی‌وزد.محاصره دریایی بنادر صهیونیستی همچنان ادامه دارد. عملیات نیرو‌های محور مقاومت متوقف نشده و نخواهد شد. تلاش آمریکا برای جلوگیری از گسترش جنگ پس از دخالت مستقیم این کشور در این جنگ به این صورت که گویی از طرف رژیم صهیونیستی بود در چندین زمینه، علاوه بر تأثیرات دیپلماتیک متحدان عرب خود در منطقه بر قیمت نفت نیز تاثیر گذاشت.

در حالی که  آمریکا از کابینه صهیونیستی می‌خواست که معقول باشد، به خشم خود غلبه و نبرد را آرام مدیریت کند، به نظر می‌رسد که واشنگتن به کسی نیاز دارد که آن را  به آرامش توصیه کند. شاید میدان نبرد این کار را بر عهده بگیرد، اما نصایح آن پرهزینه خواهد بود.

ارسال نظرات