۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۷۴۹۶۱۹
آیت الله کریمی جهرمی:

گسترش فرهنگ قرض الحسنه، دورکردن یأس و نومیدی از جامعه وظیفه همگانی است

گسترش فرهنگ قرض الحسنه، دورکردن یأس و نومیدی از جامعه وظیفه همگانی است
آیت الله کریمی جهرمی با اشاره به توصیه‌های اسلام بر گسترش فرهنگ قرض الحسنه، دورکردن یأس و نومیدی از جامعه را وظیفه‌ای همگانی دانست و تصریح کرد: اینکه انسان برای مردم پولی را کنار بگذارد تا در رفع اختلاف‌ها و گرفتاری آنها، استفاده شود کار بسیار پسندیده و دارای اجر الهی است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله کریمی جهرمی در دیدار  رئیس صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی، با اشاره به توصیه‌های اسلام بر گسترش فرهنگ قرض الحسنه، دورکردن یأس و نومیدی از جامعه را وظیفه ای همگانی دانست.

وی با تقدیر و تشکّر از مسئولان این نهاد حوزوی، فعالیت‌های این صندوق را امید بخش توصیف کرد و ابراز کرد: تأسیس این مرکز و انجام فعالیت‌های گسترده‌‌ای که در گزارش مطرح شد، مایه سرافرازی  و پیشرفت حوزه مبارکه و نیز باعث برگرداندن امید به جامعه ی مأیوس است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه تعاون در قرآن کریم، افزود: شما با این کارتان پیشگام در عمل به آیه « تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى» شدید و خدا می‌داند وقتی دل بنده ای را شاد می کنید چقدر رحمت و برکت به زندگی شما جاری می شود، چرا که طبق بیان امام علی بن موسی الرضا علیه السلام پس از ادای واجبات ، هیچ کاری محبوبتراز شاد کردن دل مؤمن نیست.

آیت الله کریمی جهرمی در ادامه ابراز کرد: خداوند متعال پس از توصیه به تعاون بر نیکی، تعاون و همیاری در تقوا را دستور می‌دهد به این معنا که اگر می‌بینید جماعتی در راه تقوا و پرهیزکاری، حرکتی را آغاز کردند، شما آنها را تعاون و یاری کنید. اگر دیدید گروهی برای گسترش تقوا و پرهیزکاری و عدالت و پاکی و زدودن رذائل اخلاقی و اجتماعی از قبیل دروغ و اختلاس حرکت می‌کنند، به اینها کمک کنید و بی‌تفاوت نباشید.

وی در توضیح بخش بعدی آیه شریفه که می‌فرماید «وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ» گفت: همکاری با اهل گناه و فسق، طبق این آیه شریفه جایز نیست. الان عده ای هستند که همت‌شان تفرقه میان جامعه است و دائماً حرف‌هایی می‌زنند که مردم به هم بدبین شوند. تشویق اینها و همکاری با اینها به هر نحوی که باشد جایز نیست. چقدر بزرگان ما مواظبت داشتند که عداوت و کینه‌توزی در میان افراد جامعه پیدا نشود و اگر اتفاق می‌افتاد، تلاش می‌کردند آن را از بین ببرند گرچه گاهی موفق نمی شدند.

آیت الله کریمی جهرمی با اشاره به یکی از ابعاد سیره امام صادق علیه السلام جهت اصلاح بین مردم، افزود: یکی از اقدامات بدیع و مهم امام صادق علیه السلام، برای رفع نزاع ها و اختلاف های مردم این بود که پولی را کنار گذاشته بودند تا در جایی که امری از امور و مشکلات مردم با هزینه کردن پول رفع می شود، از آن استفاده کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: اینکه انسان برای مردم پولی را کنار بگذارد تا در رفع اختلاف ها و گرفتاری آنها، استفاده شود کار بسیار پسندیده و دارای اجر الهی است، بسیاری از اوقات با کمک مالی، می توان اختلافی را فیصله داد، حال کسی که پول خود را امانت در جایی می گذارد به این نیت که  گره های کور زندگی افراد را باز کند، و نگذارد که گرفتاری مردم به جای باریک و درد آور برسد، این فرد اقتدا به ائمه هدی علیهم السلام کرده و لذا کار او  بسیار پسندیده و مورد رضای الهی است.

وی ادامه داد: یقین دارم در شرایط فعلی جامعه، حضرت ولی‌عصر ارواح العالمین له الفداء دست به دعا بلند می‌کنند و برای شما عزیزان و کسانی که در این امرمهم با شما همکاری و همیاری دارند، دعا خواهند فرمود.

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین شهیدی، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این صندوق ارائه داد.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات