۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۷۵۰۲۸۵

پرداخت قسطی هزینه حج ۱۴۰۳ به کجا رسید؟

پرداخت قسطی هزینه حج ۱۴۰۳ به کجا رسید؟
هنوز هزینه قطعی حج تمتع ۱۴۰۳ مشخص نشده، اما بسیاری از متقاضیان خواستار قسطی شدن مبلغ ۱۴۰ میلیون‌تومانی به عنوان هزینه اولیه ثبت‌نام این سفر معنوی شده‌اند.

«نمی‌توانیم هزینه حج تمتع ۱۴۰۳ را قسطی کنیم.» این را معاون سازمان حج و زیارت غلامرضا رضایی می‌گوید.

بسیاری از مشمولان حج تمتع امکان پرداخت هزینه ۱۴۰ میلیون تومانی را برای ثبت‌نام در حج آینده ندارند؛ تا جایی که برخی از دارندگان فیش حج می‌گویند که «دیگر مستطیع نیستیم و باید در حسرت حاجی شدن بمانیم.» این در حالی است که بیش از یک میلیون نفر بیش از ۱۶ سال است که ودیعه‌گذاری کرده و منتظر تشرف به سرزمین وحی هستند.

سهمیه ایران در حج آینده ۸۲ هزار نفر است و با وجود قطعی نشدن هزینه نهایی حج تمتع، تاکنون بیش از ۳۲ هزار نفر ثبت‌نام خود را قطعی کرده‌اند. 

با توجه به بالا بودن هزینه اولیه ثبت‌نام حج، رئیس سازمان حج و زیارت سیدعباس حسینی می‌گوید که «ما منبع مالی برای پرداخت هزینه حج نداریم که بتوانیم آن را قسطی کنیم.»

سعودی‌ها امسال پذیرش زائران کشورهای مختلف در ایام حج را منوط به پرداخت همه هزینه‌های خدمات از جمله اسکان، حمل و نقل و … کرده‌اند؛ به طوری که باید پول‌های دریافت شده از زائران، تبدیل و به حساب سعودی‌ها واریز شود. بالا رفتن هزینه حج از سوی عربستان باعث شده که حتی برخی از کشورها مثل بنگلادش و پاکستان با بیشترین سهمیه حج هم امکان تکمیل سهمیه خود را نداشته باشند. در ایران هنوز ودیعه‌گذاران مرداد ۸۶ به بعد برای ثبت‌نام فراخوانده نشده‌اند.

محمود صمدی، یکی از فعالان حوزه زیارتی می‌گوید که «۱۴۰ میلیون مبلغ کمی نیست که باید در یک نوبت واریز شود. اگر هزینه نهایی بیش از این‌ها شود، مردم چگونه باید آن را تأمین کنند.» با این وجود، مدیر کاروان حج، بهروز حسینی می‌گوید که «بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های حج ارزی است و سعودی‌ها هم حاضر به تخفیف دادن نیستند تا هزینه سفر کاهش یابد.»

اختصاص ارز با نرخ پایین به عملیات حج و البته پرداخت بخشی از هزینه ارزی حج به عربستان قبل از دریافت مبلغ آن توسط مردم و اخذ این مبلغ به صورت قسطی از زائران می‌تواند در کاهش بار مالی برای این سفر معنوی موثر باشد؛ تا جایی که حتی برخی از کارشناسان حوزه حج از دولت خواسته‌اند تا «با اختصاص سود بیشتر به ودیعه‌های حج در بانک‌ها» از زائران حمایت کند.

منبع: فارس
برچسب ها: حج اقساط هزینه
ارسال نظرات