۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۷۵۰۷۰۷
به همت حوزه و مرکز تحقیقات مجلس؛

پنل فقهی چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون برگزار شد

پنل فقهی چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون برگزار شد
در ادامه برنامه های چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون، پنل فقهی این کنفرانس با ارائه اندیشمندان این عرصه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون(پنل فقهی) در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم با ارائه برخی اندیشمندان و فضلا برگزار شد.

در این پنل فقهی ابتدا حجت الاسلام حسین عبدی از اعضای شورای عالی فقه مرکز تحقیقات مجلس با قرائت بخش هایی از نامه شهید شیخ فضل الله نوری(ره) و اشاره به آن، به تبیین رابطه فقه و قانون پرداخت و اظهار داشت: بذر تقنین باید در زمین فقه کاشته شود و اگر غیر این باشد قوانین معیوب خواهد شد؛ از این رو نیاز است طلاب از ابتدای طلبگی با فرآیند قانون گذاری آشنا شوند و مسلط به این امور باشند تا در آینده بتوانند وظیفه خود یعنی انشاء قانون را صحیح ایفاء کنند.

پنل فقهی چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون برگزار شد

وی بزرگترین ظرفیت فقه برای قانون گذاری را «ظرفیت محتوایی» عنوان کرد و ابراز داشت: یکی از مشکلات اساسی ما در تقنین این است که حد استفاده از فقه در تدوین قوانین معین نشده و از این رو انتظاراتی به ذهن می رسد که وظیفه فقه نیست؛ عمده استفاده از فقه در بخش محتوا است و ما بقی عرصه های قانون گذاری، مربوط به موضوع شناسی و امور اباحه و عرفیه است که وظیفه فقه نیست.

حجت الاسلام سید مهدی موسوی نفر بعد بود که به ارائه مقاله خود، پیرامون موضوع تشدید مجازات سلبریتی ها پرداخت و گفت: مفهوم سلبریتی ها حدودا از دهه 40 شمسی وارد ایران شد و با یک افت و خیز چند ده ساله در دهه 80 دوباره وارد عرصه اجتماع شد.

پنل فقهی چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون برگزار شد

وی در این مقاله به بررسی اینکه آیا می توان علاوه بر مجازات معمول برای جرائم مجازات بیشتری برای سلبریتی ها به سبب قدرت نفوذ و تأثیرگذاری شان در نظر گرفت پرداخت و اظهار داشت: بر اساس بررسی که انجام داده ام، بر مبنای آیات و روایات نمی توان قانون تشدید مجازات بر سلبریتی ها را تنظیم کرد و اگر بنابر تشدید باشد فقط بر اساس تعزیر امکان مجازات بیشتر وجود دارد که کیفت آن نیاز به بحث و بررسی دارد.

در ادامه حجت الاسلام متقیان به تبیین موضوع تکالیف الزامیه در عرصه قانون گذاری اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس دو وظیفه نظارتی و تقنینی دارند؛ در عرصه نظارتی که از طریق تحقیق و تفحص کار پیش می رود، اما در بحث قانون گذاری باید دید نمایندگان چه وظایف الزامی دارند؛ به این معنا که آیا در امر قانون گذاری و رأی دادن وجوب و حرمت و باید و نباید شرعی نیز برگردن دارند یا خیر.

پنل فقهی چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون برگزار شد

وی نمایندگان مجلس را نمایندگان ولی فقیه در قانون گذاری عنوان کرد و ماهیت رأی دادن نمایندگان به لوایح و برنامه ها را ماهیتی انشائی خواند و توضیح داد: نمایندگان از طرف ولی فقیه مأمور به ایجاد قانون هستند و از این رو حق تقلید، رأی دادن جمعی و حضور نداشتن در جلسه رأی گیری را ندارند و با انجام این امور، دچار حرام الهی می شوند.

در انتهای این پنل فقهی، حجت الاسلام رضا پور صدقی به بخش هایی از مقاله خود که پیرامون حکمرانی منابع طبیعی در عرصه حریم، تعاونی ها و راهکار ها از منظر فقه بود اشاره کرد و توضیح داد: این موضوع، مسئله ای است که در یکی از کمیسیون های مجلس در حال بررسی است.

وی ادامه داد: ما بر روی اینکه حریم روستاها و شهرها، جزو شهر و روستا است یا زمین های وقفی حریمشان هم جزو مالکیتشان است بحث هایی در کمیسیون داشتیم و داریم و با بررسی که بنده انجام دادم حریم جزو حق مالک و قابل خرید و فروش است اما مالک حریم نمی شود و حریم ها عموما مالکیتش با دولت است.

ارسال نظرات