۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۷۵۰۹۴۸
مشارکت رقابت؛ پشتوانه ایران قوی (۷)؛

حجت‌الاسلام لیالی: مشارکت حداکثری ضامن امنیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است

حجت‌الاسلام لیالی: مشارکت حداکثری ضامن امنیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است
استاد حوزه و دانشگاه مشارکت حداکثری را از ابزارهای مقابله با توطئه‌های دشمنان عنوان کرد و گفت: مشارکت حداکثری مهمترین ضامن امنیت جامعه است.

حجت‌الاسلام محمدعلی ليالی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سياسی خبرگزاری رسا درباره بحث انتخابات و مشارکت که از بحث‌های اساسی امروز در فضای گفتمان کنونی جامعه است، گفت: نظام جمهوری اسلامی بر محور دو بال جمهوریت و اسلامیت است؛ به تعبیر امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد».

این استاد حوزه و دانشگاه ملاک اسلامیت را باعث مشروعیت نظام دانست و اظهار داشت: ملاک جمهوریت رأی و مشارکت مردم است؛ امام راحل نیز فرمود «میزان رأی مردم است»؛ در تفکر امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بر رأی و مشارکت مردم در عرصه‌های سرنوشت‌ساز انتخابات تأکید و به حفاظت و حراست از این رأی سفارش می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا مشارکت باید حداکثری باشد گفت: این بحث مهمی است؛ جمهوریت به معنای حضور مردم و جمهور مردم است؛ اگر جمهور و حداکثر مردم مانند 44 سال گذشته در عرصه‌های تعیین سرنوشت حضور پیدا کنند، سبب قدرت و اقتدار ملی برای حاکمیت، حکومت و تمام ارکان حاکمیت و تصمیم‌گیرندگان خواهند شد؛ به تعبیر دیگر اقتدار ملت و امت، انسجام ملی و اقتدار و هویت ملی در مشارکت حداکثری است.

حجت‌الاسلام ليالي در بیان دومین دلیل لزوم مشارکت حداکثری ابراز داشت: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مهمترین ضامن امنیت جامعه است؛ جامعه محتاج امنیت است و هر جا مردم حاضر باشند امنیت نیز خواهد بود؛ حضور مردم، تأمین امنیت در عرصه‌های مختلف سیاست، اجتماع، اقتصاد، فرهنگ، حتی نظامی و مانند این‌ها را به همراه خواهد داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه مشارکت حداکثری را از ابزارهای مقابله با توطئه‌های دشمنان برشمرد و گفت: همیشه باید خلاف خواست دشمن عمل کنیم؛ امروز که دشمن می‌گوید در انتخابات شرکت نکنید یا آن را تحریم کنید تا انتخابات حداقلی برگزار شود، مردم، اصناف، اقشار، روحانیت، اساتید دانشگاه‌ها، احزاب، گروه‌ها، جریان‌های سیاسی، رسانه‌ها، مطبوعات، شبکه‌های اجتماعی و تمامی کسانی که دلسوز انقلاب و نظام هستند، باید در مقابله با دشمن و توطئه‌های آن به دنبال مشارکت حداکثری باشند.

وی شرکت نکردن در انتخابات را نه تنها باعث حل نشدن مشکلات پیشین بلکه مزید بر مشکلات کشور توصیف کرد و ابراز داشت: با مشارکت نکردن در انتخابات به بیان رهبر معظم انقلاب به صورت ناخودآگاه و ناخواسته با دشمن مخرج مشترک پیدا می‌کنیم و با دشمن هم آوا و همراه خواهیم شد.

حجت‌الاسلام ليالي مشارکت حداقلی و ضعیف در انتخابات مجلس شورای اسلامی را باعث رسیدن به قوانینی ضعیف برای اداره جامعه ارزیابی و تصریح کرد: مشکلات زیادی در عرصه‌های مختلف داریم که حل آن‌ها نیازمند قانون و قانون‌گذار قوی است؛ لازمه مجلس قوی مشارکت حداکثری و مشارکت نخبگان در تعیین سرنوشت کشور است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: مشارکت حداکثری در انتخابات در عرصه‌های سیاست، اقتصاد، قانون‌گذاری، سیاست داخلی، سیاست خارجی، بویژه روابط بین‌الملل و تقویت جایگاه ایران در داخل در منطقه و جهان مؤثر است؛ مشارکت، جمهوریت و حضور مردم برای نظام سیاسی جمهوری اسلامی در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی قدرت آفرین است.

وی تأکید کرد: نگاه جهان به انتخابات ایران است؛ سیاستمداران جهان، تأثیرگذاران بر روابط جهانی، رسانه‌های جهانی از حال منتظر هستند ببینند در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری چه اتفاق می‌افتد.

حجت‌الاسلام ليالي با اشاره به چهار اصل راهبردی رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات گفت: مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت انتخابات چهار اصل راهبردی و سیاست کلان رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات است؛ تمام مجموعه‌هایی که داخل نظام هستند و زیر مجموعه‌های قوای سه‌گانه، همه و همه موظف هستند که این چهار اصل را تأمین کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه توجه به نقش مردم از باب حق یا تکلیف را ضروری توصیف کرد و ابراز داشت: انتخاب بالاترین مقام کشور یعنی مقام رهبری تا ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس و حتی شوراها، مستقیم یا غیر مستقیم به وسیله رأی مردم انجام می‌شود؛ بنابراین رأی مردم اثرگذار بوده، هست و خواهد بود.

وی درباره وظیفه مسئولان کشور در تحقق مشارکت و رقابت حداکثری و سالم گفت: همه مسئولان و دلسوززان نظام، از ریاست جمهوری، هیأت دولت، وزارت کشور، شورای محترم نگهبان، هیأت‌های اجرایی و همه کسانی که در پدیده امر انتخابات دخیل هستند وظیفه دارند تمام تلاش خود را برای تحقق مشارکت حداکثری به کار بندند؛ در کنار این مسئولان، صدا و سیما، احزاب و گروه‌های سیاسی، رسانه‌ها، مطبوعات، شبکه‌های خبری و اجتماعی در تبیین لزوم مشارکت حداکثری اثرگذار هستند.

حجت‌الاسلام ليالي در اشاره‌ای به وظیفه بخش نخبگانی کشور در هدایت مردم اظهار داشت: وظیفه حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، علما، طلاب، اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان و عموم جوانان و خانواده بویژه زنان در افزایش مشارکت مردم تأثیرگذار هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان ابراز امیدواری کرد: انتخابات با شکوهی را پیش رو داشته باشیم که بر اساس اصول چهارگانه، مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت حداکثری این آزمون بزرگ را پشت سر بگذاریم و بتوانیم از میراث کهن امام خمینی (ره) و دستاوردهای این انقلاب در پشتیبانی از مقام عظمای ولایت و شهدای بزرگ انقلاب اسلامی دفاع کنیم.

ارسال نظرات