۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۷۵۱۵۱۲

خطر کنسرت سازی مجالس مذهبی

خطر کنسرت سازی مجالس مذهبی
کنسرت سازی یعنی مراسم ها و مجالس مذهبی و دینی ما در یک یا چند ویژگی در حال شبیه شدن به کنسرت ها هستند که طبیعتا مهمترین ویژگی، بحث موسیقی است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، «کنسرت سازی یعنی مراسم ها و مجالس مذهبی و دینی ما در یک یا چند ویژگی در حال شبیه شدن به کنسرت ها هستند که طبیعتا مهمترین ویژگی، بحث موسیقی است. استفاده از این عنوان برای تقریب ذهن و برای نشان دادن پایان و عاقبت مسیر است.

شاید شما با واژه ی کنسرت سازی مخالف باشید، قبول، هر چه شما می خواهید نامش را بگذارید. عنوان مهم نیست. مهم ویژگی ها است. آنچه که اتفاق افتاده این است که مجالس مذهبی و مداحی ما در حال حرکت به سمت آن ویژگی ها است. 

ویژگی هایی مثل موسیقی؛ اختلاط زن و مرد؛ رفتار و نوع اجرای مجری مراسم مثل مداح، قاری، روضه خوان، حتی سخنران و ...؛ سیستم های صوتی؛ نورپردازی؛ کارهای خالی از محتوای دینی؛ رقص و پایکوبی و ... .

به نظر می رسد که هیئات و مجالس مذهبی ما در حال حرکت به سمت این ویژگی هاست ...

آنچه که من بر آن تأکید می کنم، انحراف هیئات ما به سمت ذائقه متأثر از فرهنگ غرب در مخاطب است. دنباله روی از این ذائقه ها باعث می شود که دیگر هیئت ذائقه ساز نشود.

ای کاش به همین جا ختم بشود. با نگاه دقیق تر باید بگویم ما می آییم ذائقه متدینین و کودکان را با ذائقه غربی و ذائقه مخاطب کمتر مذهبی خراب می کنیم. خطر همین جا است ...

با این‌ وضعیت که پیش می رویم بعید نیست چند وقت دیگر فرزند من به من بگوید: بابا به من پول بده می خواهم بروم ترکیه در فلان کنسرت شرکت کنم!»

ارسال نظرات