۲۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۷۵۱۸۳
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

رهبر معظم انقلاب میثاق طلبگی را در عمل نشان داده اند

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خواستار شد: میثاق طلبگی مدنظر رهبر معظم انقلاب در کنار نهضت نرم افزاری و تحول در حوزه قرار گرفته و در یک راستا بررسی شود.
حجت الاسلام مهاجرنيا


حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا، مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به عدم پذیرش مدرک دکترای افتخاری از سوی رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشگاهیان و پس از اهدای مدرک دکترای افتخاری ضمن تشکر، این مدرک را نپذیرفتند، از این رو بررسی این موضوع دقت نظر بیشتری را می طلبد.

وی افزود: مسؤولان دانشگاه های سراسر دنیا برای کسب افتخار و ثبت در پیشنه تاریخی‌ دانشگاه، اقدام به اعطای مدرک دکترای افتخاری به شخصیت های بزرگ و مطرح می‌کنند تا برای خود و دانشگاه یک وجهه علمی و افتخار کسب کنند و این یک عرف است از این رو در ابتدا نباید مسؤولان دانشگاه تهران را بخاطر این کار سرزنش کرد.

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: نپذیرفتن مدرک دکترا از سوی رهبر معظم انقلاب را باید از دو زاویه جایگاه علمی، مرجعیت و رهبری ایشان و نیز میثاق طلبگی که بیان داشتند «بر همان میثاق طلبگی خود هستم و دعا کنید بر روی تعهد خود باقی بمانم» قابل بررسی است.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اصطلاحات فراوانی همچون هویت طلبگی، هویت روحانی، شأن روحانی، هویت صنفی روحانی، ذی طلبگی، وظیفه طلبگی، منش طلبگی، ارزش طلبگی، دنیای طلبگی، محیط طلبگی، زندگی طلبگی و عالم طلبگی را در مورد حوزویان مطرح کرده اند که لازم است در راستای میثاق طلبگی بررسی و در کنار هم تجزیه و تحلیل شود.

وی با بیان این‌که طلبگی یک شغل نیست بلکه یک شأن است و شأن طلبگی هیچ گاه با مدرک و مانند آن تعریف نمی شود، اظهار داشت: ‌طلبگی یک شأن، سربازی و خدمتگذاری است و میثاق طلبگی مدنظر رهبر معظم انقلاب در این راستا از یک مبنای خاص برخوردار است.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: طلبه بر مبنای تقوی، تعهد، علم، زهد و مسؤولیت شناسی تعریف می شود و میثاقش بر این چهارچوب‌ها قرار دارد، از این رو دنبال جا، مقام و منصب نیست و از آغاز می خواهد شأن طلبگی را با تقوا و مسائل دینی تأمین کند.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا افزود: رهبر معظم انقلاب میثاق طلبگی را در عمل نشان دادند و آن زمانی بود که در دیدار مسؤولان دانشگاه تهران وقت جلسه به هنگام اذان نزدیک شد، و ایشان جلسه را با سرعت به اتمام رساندند.

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه از شورای عالی حوزه، مجمع طلاب و فضلای حوزه، جامعه مدرسین، محققان و مراکز پژوهشی حوزوی و تمام کسانی که قلم و بیانشان در حوزه دین مؤثر است، خواست تا میثاق طلبگی مدنظر رهبر معظم انقلاب در کنار نهضت نرم افزاری و تحول در حوزه در یک راستا قرار گرفته و بررسی شود. همچنین در کنار آن شأن حوزوی و هویت طلبگی نیز در نشست ها و همایش های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و جایگاه اصلی روحانیت تبیین شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که اقدام رهبر معظم انقلاب در نپذیرفتن مدرک دکترای افتخاری تفسیر به امر منفی نشود، اظهار داشت: مدرک دانشگاه از اعتبار و احترام خاصی برخوردار بوده و دلیلی بر علمیت و درجات علمی در دانشگاه است از این رو هرگز مدرک داشتن را عیب ندانسته بلکه مدرک گرایی را عیب می دانیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب در مقام الگوسازی برای کل حوزه بودند، تصریح کرد: نباید گفت چون رهبر معظم انقلاب مدرک دکترا را نپذیرفتند پس هیچ طلبه ای دنبال مدرک دانشگاهی نرود، اما با نگاه به جایگاه رهبر معظم انقلاب به عنوان مرجع، رهبر، اندیشمند و متفکر دینی این مسأله به راحتی قابل بررسی است.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا در پایان با اشاره به اندیشه منظومه ای رهبر معظم انقلاب ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب دارای شخصیت جامعی هستند که توانسته اند به خوبی از میثاق طلبگی و هویت ملی و دینی این کشور در مقابل همه توطئه ها و موضع‌گیری های دشمنان دفاع کنند. /920/ت302/ع

ارسال نظرات