۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۷۵۲۰۷۹

حزب‌الله حلقه محاصره دریایی اسرائیل را کامل می‌کند

حزب‌الله حلقه محاصره دریایی اسرائیل را کامل می‌کند
به گفته معاون خبر شبکه المنار لبنان، رژیم صهیونیستی از بیم قطع منافع و شریان‌های حیاتی خود زیر حملات موشکی مقاومت از ورود به جنگ فراگیر با لبنان فرار می‌کند.
معاون خبر شبکه المنار در تهران «حسن حیدر» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص جنگ غزه و خسارت رژیم صهیونیستی در صورت گسترده شدن درگیری آن با لبنان سخن گفت.حیدر در این گفت‌وگو تاکید کرد رژیم صهیونیستی می‌داند که در صورت جنگ فراگیر با حزب الله بنادر آن در ساحل دریای مدیترانه که شریان حیاتی تامین کالا برای این رژیم محسوب می‌شود زیر موشک‌باران حزب الله قرار خواهد گرفت.وی همچنین گفت که پاسخ‌های مقاومتی رزمندگان حزب الله علیه شمال سرزمین‌های اشغالی تاثیری بر اقتصاد لبنان نداشته و گواه آن ثبات نرخ ارز و آرامش در بازار لبنان است.خبرنگار المنار همچنین خسارت‌های رژیم صهیونیستی از حملات حزب الله به کشاورزی و صنعت در شمال سرزمین‌های اشغالی برشمرد.
متن کامل گفت‌وگو در ادامه آمده است:فارس: رژیم صهیونیستی از ورود به جنگ فراگیر با حزب الله متحمل چه خسارت‌های اقتصادی خواهد شد؟حیدر: جنگ فراگیر بین حزب الله و اسرائیل و تبعات آن بر اقتصاد این رژیم گفت: ما می‌بینیم که جنبش انصار الله یمن با حمله به کشتی‌های رژیم صهیونیستی در دریای سرخ ضربه اساسی به اقتصاد این رژیم زده است و این رژیم را وادار به پیدا کردن یک راه زمینی از اردن برای واردات غذا کرده است، بنابراین هر گونه درگیری گسترده‌تر بین لبنان و رژیم صهیونیستی تبعات سنگین‌تری به همراه دارد.

شبکه برق و سکوهای گازی پاشنه آشیل اسرائیل در برابر حزب الله

حزب‌الله حتی قبل از جنگ نشان داده که موشک‌های دقیقی دارد که می‌تواند کشتی‌هایی را که به سمت بنادر صهیونیستی در دریای مدیترانه حرکت می‌کنند هدف بگیرد؛ بنابراین اگر تصور کنیم که جنگی فراگیر صورت گیرد همان طور که سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله تهدید کردند موشک‌ها تا ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی در ساحل دریای سرخ خواهد رسید.در این صورت همه بنادر اسرائیل از عکا، حیفا و اشدود در ساحل دریای مدیترانه تا ایلات در ساحل دریای سرخ موشک باران خواهد شد و با این حساب محاصره دریایی این رژیم کامل می‌شود؛ اسرائیل در بعد تجاری از صنعت قوی در حوزه فناوری و به خصوص فناوری پیشرفته برخوردار است و ورود این رژیم به جنگ به این صنعت آن هم آسیب بیش‌تری خواهد زد.اسرائیل مواد غذایی اساسی از جمله دام و گوشت را از ترکیه و کشورهای مختلف اروپایی وارد می‌کند، بنابراین کمبود غذا موجب بحران واقعی برای این رژیم خواهد شد و هر گونه جنگ فراگیر به اقتصاد این رژیم ضربه سنگین‌تری وارد خواهد کرد و کالاهای حیاتی بیشتری را از ساکنان آنجا محروم خواهد کرد.سکوهای گازی، شبکه برق لبنان و مخازن آمونیاک اسرائیل در حیفا پاشنه آشیل اسرائیل در برابر حزب الله است. این‌هاست که ورود اسرائیل را به هر گونه درگیری با مقاومت لبنان به یک اشتباه راهبردی تبدیل می‌کند، همان طور که ضربات حزب الله به شبکه‌های آب و برق اسرائیل و بیمارستان‌ها این رژیم را کاملا فلج خواهد کرد.
موشک‌های نقطه زن حزب الله حتی با وجود گنبد آهنین و ضد هوایی می‌تواند هر نقطه دقیقی در اسرائیل را هدف بگیرد. میدان گازی کاریش در دریای مدیترانه از جمله اهداف دیگر هر گونه حمله فراگیر حزب الله با اسرائیل است که در آنجا سکوی گازی مهم اسرائیل واقع است.اغلب کار، شغل و تجارت اسرائیل بر اساس برق می‌چرخد. با ضربات حزب الله به شبکه‌های برق این رژیم همه زندگی آنها فلج خواهد شد در حالی که اسرائیلی‌ها تحمل یک روز بدون برق با آژیرهای متمادی هشدار حملات موشکی را نخواهند داشت. اخیرا حزب الله یک موشک به یک دکل برق اسرائیل در کریات شمونا شلیک کرده که به قطعی برق آنجا منجر شد. این اتفاق اسرائیلی‌ها را دیوانه کرده بود آن هم در یک شهرک صهیونیست‌نشین کوچک که در مجموع پنج هزار نفر جمعیت داشته است و همین چند ساعت بی برقی را نتوانستند تاب بیاورند.
فارس: پاسخ مقاومت به تهدیدهای رژیم صهیونیستی درباره حمله به بیروت چیست؟ حیدر: در مورد لبنان باید گفت لبنانی‌ها در هر گونه جنگی با اسرائیل چیزی برای از دست دادن ندارند. در حال حاضر که جنگی هم در کار نیست مردم در لبنان سالیان سال است که تنها 4 ساعت از 24 ساعت شبانه روز برق دولتی دارند مابقی روز را از برق‌های اضطراری بخش خصوصی به شکل ژنراتور و یا پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کنند و با کمبود برق را تحمل می‌کنند، آن وقت اسرائیل تهدید می‌کند که برق لبنان را هدف می‌گیرد در حالی که برق چهار ساعته کاملا هم از بین برود لبنان متاثر نخواهد شد.اما در مورد رژیم صهیونیستی اگر بنادر این رژیم در دریای مدیترانه بسته شود در شرایطی که بنادر جنوب آن از طریق یمنی‌ها بسته شده است، این رژیم شریان حیاتی خود را از طریق دریا کاملا از دست خواهد داد.از همین رو رژیم صهیونیستی تنها به ضربات محدود به لبنان اکتفا کرده است چون می‌داند که توان جنگ فراگیر را ندارد و نمی‌تواند خسارات مالی آن را تحمل کنند و به تعبیر سید حسن نصرالله در صورت ورود اسرائیل به جنگ این رژیم به عصر حجر بازخواهد گشت.قدرت نظامی ماورای تصور حزب الله از جمله دلایل پرهیز رژیم صهیونیستی از جنگ فراگیر است. حزب الله تاکنون تنها از یک نوع موشک خود و سلاح‌های قدیمی در درگیری‌های جاری شمال اسرائیل استفاده کرده است؛ اما اگر اتفاق بزرگ‌تری رخ دهد اسرائیل می‌داند که فرودگاه‌ها، شبکه‌های آب و برق و حتی نیروگاه هسته‌ای دیمونا هم مورد هدف قرار خواهد گرفت. بنابراین اسرائیل با حساب و کتاب اقتصادی هم که کرده به این نتیجه رسیده است که جنگ زیان سنگین و جبران ناپذیری برای آن خواهد داشت.
 

اقتصاد لبنان از جنگ اسرائیل آسیب ندیده است

فارس: آیا اقتصاد لبنان از ورود حزب الله به درگیری آسیب دیده است؟ حیدر: درگیری حزب الله با اسرائیل هیچ تاثیر قابل توجه منفی بر مسائل اقتصادی لبنان نداشته است. در این مدت آسیبی احساس نشده است. حتی دلار در لبنان ثبات دارد و روی 89 هزار و 500 لیره از ابتدای جنگ تاکنون ثابت مانده است و اصلا شاهد گران شدن کالاها به خصوص کالاهای اساسی نبوده‌ایم؛ لبنان دریا دارد. فرودگاه دارد. از مرز سوریه واردات دارد از همین رو مشکل خاصی وجود نداشته است مردم چون از وضعیت کشور اطمینان دارند ترسی برای انبار کردن کالا و غذا ندارند یا اینکه بخواهند به دنبال خرید طلا و دلار باشند در حالی که در خصوص صهیونیست‌ها سوپرمارکت‌هایشان از غذا خالی شده است به دنبال خریدن طلا هستند؛ بنابراین لبنانی‌ها چیزی برای از دست دادن ندارند. فارس: چرا لبنان با کمبود برق شدید مواجه است و راه چاره آن چیست؟ حیدر: دلیل کمبود برق لبنان فشار آمریکا برای وارد نشدن سوخت مورد به لبنان است. ایرانی‌ها پیشنهاد داده‌اند در راستای تقویت همکاری اقتصادی با لبنان دو نیروگاه برق بی او تی برای لبنانی‌ها ساخته شود اما آمریکا اجازه این را به بیروت نداده و باید گفت تا حالا که نیمی از کسانی که در دولت لبنان هستند، متاسفانه از آمریکا می‌ترسند.
فارس: آیا لبنان می‌تواند آتش‌بس با اسرائیل را در گرو حل مساله ترسیم مرزهای زمینی خود قرار دهد؟حیدر: در خصوص ترسیم مرزهای زمینی بین ایران و لبنان باید گفت، این مرزها ترسیم شده است و فقط در مورد 13 نقطه مناقشه‌ وجود دارد که شامل منطقه الغجر و مزارع شبعا است. این‌ها اختلافاتی است که باید حل شود و اسرائیل باید از زمین‌ها بیرون برود و دولت لبنان هم همواره بر آزادسازی این اراضی تاکید کرد.اما جنگ فعلی ارتباطی با این موضوع ندارد با توقف جنگ در غزه درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل نیز متوقف می‌شود. موضوع مرزها به سازمان ملل و دولت لبنان مربوط می‌شود که از طریق مذاکرات باید برای حل آن اقدام شود و دولت لبنان باید از سازمان ملل بخواهد برای آزادسازی مزارع شبعا و مناطق مورد مناقشه اقدام کند و اگر دولت لبنان نتواند کاری پیش ببرد مقاومت با قدرت نظامی برای آزادسازی آن ورود خواهد کرد.
 

ضربات حزب الله به کشاورزی و صنعت اسرائیل

فارس: اسرائیل از حملات حزب الله متحمل چه خسارت اقتصادی شده است؟حیدر: در خصوص جنگ جاری طی 4 ماه و نیم گذشته خسارات در شمال فلسطین اشغالی در خصوص شهرک‌های صهیونیست نشین همان طور که می‌دانیم آنجا مناطق زراعی و صنعتی وجود دارد؛ اما عمدتا مراتع پرورش حیوانات اعم از مرغ و گاو و گوسفند است.با شروع جنگ غزه و حملات مقاومت لبنان به مواضع صهیونیست‌ها و تبادل آتش برای پشتیبانی از مقاومت فلسطین، بسیاری از شهرک‌نشینان صهیونیست از شهرک‌های شمال اسرائیل عقب‌نشینی کردند که تا عمق چهار، پنج و حتی تا 10 کیلومتری از مرز با لبنان بوده است.بین 80 تا 120 هزار شهرک‌نشین صهیونیست در نتیجه حملات مقاومت از شمال اسرائیل گریخته‌اند. این تعداد از شهرک‌نشینان نمی‌توانند به زمین‌های کشاورزی خود دسترسی داشته باشند و برای مثال پرورش مرغ در مزارع صهیونیستی هم دیگر برای آنها ممکن نیست؛ یک بار به مدت دو هفته مناطقی در مرز شمال اسرائیل با لبنان یکسره زیر حملات حزب الله قرار داشت و مزارع پرورش مرغ هم هدف گرفته شد و گفته می‌شود 9 هزار مرغ و پرنده پرورشی در این حملات تلف شدند. بنابراین پاسخ‌های مقاومت بر اقتصاد اسرائیل تاثیر گذار بوده است.اسرائیلی‌ها عید پسح را پیش رو دارند وتخم مرغ از جمله نیازهای اساسی اسرائیلی‌ها(به عنوان غذای سنتی این ایام) است. اسرائیل روزانه نیاز به واردات بیش از 30 محموله تخم مرغ پیدا کرده است.
رژیم صهیونیستی همچنین اساسا به واردات از خارج به خصوص در نهاده‌های دام و مواد غذایی وابسته است و (به دنبال بسته شدن دریای سرخ به روی رژیم صهیونیستی و آسیب‌ها به شمال اسرائیل) آمریکایی‌ها بر عربستان، امارات و اردن فشار آوردند تا یک گذرگاه غذایی برای اسرائیل بازکنند، زیرا رژیم صهیونیستی از کمبود شدیدتر مواد غذایی در نتیجه جنگ رنج می‌برد و از همین رو آمریکایی‌ها برای آنها راه غذایی باز کردند که از امارات به عربستان و از آنجا به اردن و اسرائیل می‌رسد؛ بخش عظیمی از درختان باغ‌های اسرائیلی‌ و به طور کل کشاورزی و صنایع در شمال سرزمین‌های اشغالی آسیب دیده است. فرار شهرک نشینان، اسرائیل را با کمبود نیروی کار مواجه کرده است همچنین حدود 300 هزار نیروی کار اسرائیل که خیلی از آنها اهل مناطق شمال اسرائیل بودند با فراخوان ارتش به جنگ فرستاده شدند.اقتصاد اسرائیل حالا 20 درصد کوچک‌تر شده است. رتبه اعتباری اقتصاد و بانک‌های اسرائیل در سطح جهان تنزل پیدا کرده است و این بر اقتصاد اسرائیل از جمله بر جبهه شمالی تاثیرگذاشته است.وی افزود: ما می‌دانیم در جنوب سرزمین‌های اشغالی در صحرای نقب منطقه حاصلخیز کشاورزی وجود ندارد و مناطق حاصلخیز در شمال اسرائیل و به خصوص منطقه الجلیل است که زیر حملات مقاومت و ضربات حزب الله قرار دارد.
منبع: فارس
ارسال نظرات