۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۷۵۲۳۸۱
حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده مطرح کرد؛

شرکت در انتخابات یک وظیفه عقلی و شرعی است/ انتخابات خبرگان مهمترین انتخابات کشور

شرکت در انتخابات یک وظیفه عقلی و شرعی است/ انتخابات خبرگان مهمترین انتخابات کشور
استاد درس خارج حوزه علمیه قم شرکت در انتخابات را یک وظیفه عقلی و شرعی دانست و تصریح کرد: مهمترین انتخابات حتی مهمتر از انتخابات ریاست جمهوری، مسأله خبرگان است، زیرا خبرگان وظیفه شناخت و معرفی ولی امر که دارای زعامت سیاسی و اجتماعی بر امت اسلامی است را دارند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده در ابتدای درس خارج فقه و اصول خود شرکت در انتخابات یک وظیفه عقلی و شرعی دانست و گفت: انتخابات به شکل خاص برای طلبه ها و اهل علم دارای یک نکتۀ ثبوتی و یک نکتۀ اثباتی می ‎باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: نکته ثبوتی، در تشخیص وظیفۀ خودمان است. در اینجا به نظر می آید از واضحات است که شرکت در انتخابات عقلاً و شرعاً لازم است. یعنی اولا عقل سلیم، حُسن و انبغاء این عمل را درک می کند. چرا که اگر قرار باشد، مقدرات کلّی و امور مربوط به نظام اجتماعی و سیاسی ما، در اختیار عده‎ای قرار گیرد و این فرصت به ما داده شده که بهترین اشخاص را برای تصرف در مقدرات حال و آیندۀ خودمان تعیین کنیم، عقل سلیم حکم می کند، ما از این فرصت استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون که در آستانۀ انتخابات ششمین دوره خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستیم، باید عرض کنم، مهمترین انتخابات حتی مهمتر از انتخابات ریاست جمهوری، مسأله خبرگان است، تصریح کرد: زیرا خبرگان وظیفۀ شناخت و معرفی ولی امر که دارای زعامت سیاسی و اجتماعی بر امت اسلامی است را دارند. یعنی از آنجا که عموم مردم توانایی تشخیص ملاک‎های آن که مهم‎ترین آنها اجتهاد است را ندارند، عده‎ای از اهل فن این تشخیص را می دهند و ولی امر را به مردم معرفی می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده ابراز کرد: باید توجه داشت که خبرگان مقام ولایت امر را به کسی نمی‎دهد، بلکه این مقام، مقامی الهی است که از جانب شارع به فقیه منتقل شده است، و وظیفه خبرگان، تنها احراز این شرایط است. ملاحظه کنید که مقام ولایت امر مسلمین چه مقام بلند و عظیم القدری است و چگونه مقدرات کشور در حال حاضر و آینده، بلکه مقدرات شیعه امامیه در عصر غیبت، بلکه بالاتر به نوعی مقدرات امت اسلامی به تصمیمات ولی امر بستگی دارد. حتی می ‎توان گفت این مقام به جهت تاثیرات جهانی، به نحو برایندی بر سرنوشت بشر در عصر حاضر و آینده، یعنی آیندۀ تاریخ بشر اثرگذار است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: مقام ولایت امر به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در شرایط کنونی ما، به گونه‎ای است که نمی‎توان ایران را از معادلات سیاسی نه تنها منطقه، بلکه از معادلات سیاسی جهانی حذف کرد. بلکه به نحو برایندی، روی مسائل کل کره زمین اثر می گذارد. این چیزی است که تحلیل گران غیر ایرانی در کشورهای مختلف به آن اذعان دارند. لذا عقل حکم می‎کند انسان در چنین انتخاباتی شرکت کند و امر معرفی چنین شخصیت عظیم القدری را به اصلح و احسن افراد بسپارد. درباره مجلس هم البته به اختلاف مرتبه، همین معنا را می‎توان گفت.

وی ادامه داد: به لحاظ شرعی نیز، به لحاظ حکم حکومی وقتی ولی امر، امر کرده که در انتخابات شرکت کنید، اساس جای بحث دیگری باقی نمی‎ماند. به لحاظ احکام ثانوی و احکام اولی نیز این مطلب، قابل اثبات است. گاهی گفته می شود اگر در انتخابات شرکت کنیم و انتخابات پرشور باشد، سببِ فلان اتفاق می ‎شود که آن اتفاق سببِ اتفاق دیگری می‎شود و ... یعنی سلسله علل و اسبابی ذکر می کنند تا برسد به جایی که منجر به اقتدار و حفظ نظام یا منکوب شدن دشمنان شود. بنده عرض می کنم اینطور نیست و شرکت در انتخابات برای ما حالت مقدمۀ خارجیه را ندارد، بلکه جزء مقدمات داخلیه است. یعنی الان که در کشور ما مردم سالاری دینی برپا است، شرکت در انتخابات در حقیقت از مقومات حفظ نظام و از مقومات اقتدار نظام و از مقومات نابودی توطئه‎های دشمن بر علیه ما است. یعنی این دو امر با هم مساوق هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده بیان کرد: نکته ‎ای هم در مقام اثبات، یعنی جایی که طلاب به وظیفۀ جهاد تبیین به تبلیغ برای حضور در انتخابات دعوت می کنند، عرض کنیم. گاهی دیده می شود دعوت برخی از جهادگران، حالت التماسی پیدا می کند. در مقابل هم، مردم خود را برای رأی دادن، حالت طلبکار و منت گذار بر روحانیت می پندارند، که این صحیح نیست. بله، مردم باید بر مسئولین منّت بگذارند که آنها را انتخاب کرده‎اند، اما ما طلاب جزء مردم هستیم، نه مسئولین؛ ما باید به مردم بگوییم که شما می ‎توانید از این حق و امکانتان استفاده کنید و امورتان را به دست بهترین اشخاص بگذارید، تا بعد نیز نگویید چرا وضعیت اینگونه شد. این از جایگاه حق است. اما از جایگاه تکلیف نیز باید وظیفه عقلی و شرعی مردم را تبیین کنیم. واضح است که این بیان باید با کمال محبت و بیان زیبا و هنرمندانه باشد، اما نباید حالت التماس به خود بگیرد که گاهی اثر معکوس نیز دارد.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات