۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۷۵۲۶۳۳

شکست پروژه نظرسازی اپوزیسیون؛ از ۲۵% ریاست جمهوری تا ۱۵% مجلس!

شکست پروژه نظرسازی اپوزیسیون؛ از ۲۵% ریاست جمهوری تا ۱۵% مجلس!
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد. رقابت در این دو انتخابات برای دستیابی به ۲۹۰ کرسی قوه مقننه و ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری بود.
مشارکت در انتخابات مجلسین سال ۱۴۰۲ مشابه سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۰% واجدین شرایط شد. میانگین درصد مشارکت مردمی در یازده انتخابات قبلی مجلس طی ۴۴ سال اخیر بالغ بر ۵۸/۸% بوده است.این موضوع به معنای شکست پروژه نظرسازی اپوزیسیون خارج نشین است. مؤسسه موسوم به «گمان» که از سوی شبکه اینترنشنال ترویج می‌شود، در ۲ انتخابات ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ اقدام به انتشار نظرسنجی کرد.

گمان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را ۲۵% اعلام کرد اما ...

«گمان» در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مدعی شد که نزدیک به ۷۵ درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت نمی‌کنند. به تعبیری دیگر، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را حداکثر ۲۵ درصد اعلام کرد. اما مشارکت مردم در این انتخابات تقریباً ۵۰% شد.
 

گمان مشارکت در انتخابات مجلسین ۱۴۰۲ را ۱۵% اعلام کرد اما ...

روز ۲۲ بهمن گمان نتایج یک نظرسنجی از طریق اینترنشنال وایرال کرد که بر اساس آن ادعا شد بالغ بر ۷۷ درصد مردم در انتخابات روز یازدهم اسفند شرکت نخواهند کرد و میزان مشارکت را حدود ۱۵% اعلام کرد.اما میزان مشارکت در انتخابات مجلسین طبق آخرین آمار اعلامی بیش از ۴۰% عنوان شده است.
 
آمارسازی گمان در حالی است که این موسسه یکسال پیش (دی ۱۴۰۱) در نظرسنجی دیگر مدعی بود که ۸۱% مردم به جمهوری اسلامی «نه» می‌گویند. اکنون مشارکت بیش از ۴۰% میزان صحت و سقم نظرسنجی‌های منتشره از سوی معارضین را روشن کرد.
منبع: فارس
ارسال نظرات