۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۷۵۲۹۳۶
به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

دفتر دوم کتاب «امداد فرهنگی از ادبیات تا تجربه» روانه بازار نشر شد

دفتر دوم کتاب «امداد فرهنگی از ادبیات تا تجربه» روانه بازار نشر شد
دفتر دوم کتاب «امداد فرهنگی از ادبیات و تجربه (جایگاه و کاربرد اعتقادات و آموزه‌های دینی)» اثر محمدمهدی احمدی فراز، مجید جعفریان و سید روح الله موسوی زاده منتشر شد.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دفتر دوم کتاب «امداد فرهنگی از ادبیات و تجربه (جایگاه و کاربرد اعتقادات و آموزه‌های دینی)» اثر محمد مهدی احمدی فراز، مجید جعفریان و سید روح الله موسوی زاده است که در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۲۴۸ صفحه به چاپ رسید. 
 
یکی از ضروریات کنونی در گسترش فرهنگ دینی، بیان اندیشه‌های دینی با رویکرد علمی نیاز محور، مسئله محور و کاربردی است.
 
شناسایی نیاز‌های معنوی اخلاقی جامعه و پاسخ مؤثر به این نیاز به صورت فرایند محور یکی از مهم‌ترین خواسته‌های نسل امروز می‌باشد. نگارندگان بر اساس دو دهه تحقیقات بنیادی تجربی و ارتباط با آسیب دیدگان مانند بیماران سخت درمان، مددجویان زندان، درمان جویان مراکز ترک اعتیاد و ... بر اساس روش شناسی موضوعی شهید صدر نیاز‌های مخاطبان را شناسایی و اولویت بندی کردند و برای پاسخ اقناعی به این نیاز‌ها به صورت تیمی با روان‌شناسان، روان‌پزشکان، مددکاران و ... محتواسازی نمودند. آن‌گاه این بسته‌های آموزشی در مرحله آزمایش قرار گرفت و نتایج چند مسئله به صورت پروتکل با فرایند علمی در این نوشتار مطرح گردیده است. ماحصل تحقیقات نگارنده در حوزه سلامت معنوی و دعا در بیش از ۲۵ کتاب و مقاله منتشر گردیده است.
 
ساختار اثر
 
این کتاب در پنج فصل تالیف شده است؛ فصل اول با عنوان «دین و امداد فرهنگی» به بررسی تجربه‌های دینی و اخلاقی مبنای حرکت امدادی و نگاه عملکردی به دین جایگزین نگاه کارکردی پرداخته و کاربردی کردن الهیات و نگاه نظام‌مند در ارائه تجربه‌های دینی و سرمایه اجتماعی دینی ابزاری برای درونی‌سازی هنجار‌ها را تبیین کرده است.
 
فصل دوم با عنوان «اصول عام و مؤثر در امدادگری» غربالگری معنوی و شناخت تعارضات معنوی را مورد تأکید قرار داده است.
 
نویسنده در فصل سوم با عنوان «واکاوی فهم دعا و اجابت بر اساس تجربه زیسته» مراجعین و نگرش‌های مذهبی نادرست یا ناقص آنان و شیوه پاسخگویی، زمینه‌های ایجاد تعارض در فهم از دعا و اجابت و پاسخ تکمیلی به تعارض جهت ارتقای دانشی امدادگر را بیان کرده و تمرین و تکلیف، اصطلاح نامه خالص امدادگر و جدول کارگاهی خاص امدادگر با رویکرد تجربی را به رشته تحریر درآورده است.
 
فصل چهارم با عنوان «واکاوی فهم توکل بر اساس تجربه زیسته» به بررسی مراجعین و نگرش‌های مذهبی نادرست یا ناقص آنان و شیوه پاسخگویی، زمینه‌های ایجاد تعارض در فهم توکل و پاسخ تکمیلی به تعارض جهت ارتقای دانش امدادگر پرداخته و تمرین و تکلیف، اصطلاح نامه خاص امدادگر و جدول کارگاهی خاص امدادگر با رویکرد تجربی را بیان می‌کند.
 
«واکاوی فهم عدالت خدا بر اساس تجربه زیسته» عنوان پنجمین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن مراجعین و نگرش‌های مذهبی نادرستی یا ناقص آنان و شیوه پاسخگویی، زمینه‌های ایجاد تعارض در فهم عدالت الهی و پاسخ اجمالی و تکمیلی به تعارض جهت ارتقای دانشی امدادگر تشریح شده و تمرین و تکلیف، اصطلاح نامه خاص امدادگر و جدول کارگاهی خاص امدادگر با رویکرد تجربی به نگارش درآمده است.
 
علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.
ارسال نظرات