۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۷۵۳۱۰۲
آیت الله میرباقری:

عالمی که برای خدا فداکاری کند بر جامعه حق پیدا می‌کند

عالمی که برای خدا فداکاری کند بر جامعه حق پیدا می‌کند
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه آیت الله نمازی از آغاز جوانی در وادی دفاع از امام زمان (عج) سختی‌های فراوانی کشید و در تبعیت از امام (ره) و مقام معظم رهبری مجاهدت‌های فراوانی داشت، اظهار کرد: آیت الله نمازی سعی کرد در راه دین دست دیگران را بگیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله میرباقری در مراسم بزرگداشت چهلمین روز ارتحال آیت الله عبدالنبی نمازی که پنجشنبه شب در مسجد الغدیر برگزار شد با اشاره به اینکه آیت الله نمازی از آغاز جوانی در وادی دفاع از امام زمان (عج) سختی‌های فراوانی کشید و در تبعیت از امام (ره) و مقام معظم رهبری مجاهدت‌های فراوانی داشت، اظهار کرد: آیت الله نمازی سعی کرد در راه دین دست دیگران را بگیرد و نخ تسبیح وی مردم داری و دلسوزی برای خلق خدا بود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما در عالم ارض هبوط کردیم و فرصت زندگی بسیار کوتاه است، گفت: در داستان حضرت سلیمان آمده است که ایشان ایستاده قبض روح شدند؛ مشهور است که حضرت نوح ۲۵۰۰ سال زندگی کردند و زمان زندگی در دنیا را به حرکت انسان از آفتاب به سایه تشبیه کرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ضمن بیان اینکه قرآن می‌فرماید همراه هبوط انسان به زمین، چراغ هدایتی برای او روشن می‌شود، افزود: اگر کسی در وادی هدایت قدم گذاشت به وادی ذکر می‌رسد و از غفلت دور می‌شود.

آیت الله میرباقری با تاکید براینکه خداوند خلیفه الهی را روی زمین قرار داده است، اظهار داشت: خلیفه الله، باب الله است؛ داستان هبوط هدایت در سوره نور بیان شده است، "نور علی نور" امام بعد از امام است؛ خانه‌هایی در عالم دنیا برپا است که خانه‌های ذکر الهی هستند؛ نور الهی در خانه‌های انبیاء الهی تجلی پیدا کرده و برترین این خانه ها، خانه‌های حضرت زهرا و اولاد حضرت زهرا است.

وی با اشاره به اینکه هبوط انسان به زمین برای عروج با امام معصوم است، اضافه کرد: دار دنیا برای تلاقی با امام معصوم است و همراهی با امام معصوم تنها دلیل هبوط انسان در دنیا است؛ تبعیت از امام معصوم تنها در مناسک شخصی نیست؛ عمل صالح عملی است که مورد توجه نبی اکرم صل الله علیه و آله قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عالمی که برای خدا فداکاری کند بر همه جامعه حق پیدا می‌کند، گفت: هر عملی مورد توجه نبی مکرم اسلام انجام شود ثواب بهترین عمل را دارد؛ با معصوم بودن همراه با سختی‌ها است و کسانی که در دنیا بتوانند خود را به امام برسانند، خواهد توانست دیگران را شفاعت کنند؛ فرصت دنیا بسیار کوتاه ولی بسیار مغتنم است و فرصت تلاقی با امام معصوم است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی از قم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
سلیمان‌ بن داوود از نادر پیامبرانی است که خداوند پادشاهی مشرق و مغرب زمین را به او داد و سال‌ها بر انسان‌ها، چهارپایان، مرغان و درندگان غالب و حاکم بود و زبان همه موجودات را می‌دانست که زبان از توصیف قدرت عظیم او قاصر است.

درباره ثروت ایشان آورده‌اند که: فرشی داشت که جنیان آن را از حریر و طلا بافته بودند و هر زمان که می‌خواست به جایی برود روی آن فرش می‌نشست و هر جا و با هر سرعتی که می‌خواست، آن فرش وی را به مقصد می‌رساند. آنقدر قدرت داشت که حتی باد نیز تحت اختیار او بود و با باد سخن می‌گفت. میزی داشت از طلا که با یاقوت و جواهرات آراسته شده بود و سه هزار میز دیگر در اطراف او بودند (مخصوص علما، وزرا و بزرگان بنی‌ اسرائیل).

سلیمان (ع) صد فرسخ لشکر داشت، ۲۵ فرسخ از جنیان، ۲۵ فرسخ از پرندگان، ۲۵ فرسخ از انسان و ۲۵ فرسخ از حیوانات چهارپا. جنیان گوهرهای درخشان برایشان می‌آوردند.

در آشپزخانه‌های آن حضرت روزی ۱۰۰ هزار گوسفند، ۴۰ هزار گاو برای فقرا و مساکین و لشکریانش طبخ می‌شد ولی غذای خودش نان جو بود که آن را نیز با دست خود می‌پخت.

روزی دستور داد که کسی وارد قصر من نشود و خود عصایش را به دست گرفت و به بالاترین جای قصر رفت در حالی که به عصایش تکیه داده بود به مملکت خویش نگاه کرده و شکرگذار خداوند بود. ناگاه نظرش به جوانی خوش چهره و پاکیزه افتاد که از گوشه قصرش پیدا شد، فرمود: چه کسی به تو اجازه ورود به قصر را داده است، گفت: پروردگار تو، فرمود:‌ تو کیستی، گفت: عزرائیل، فرمود: برای چه کاری آمدید، گفت: برای قبض روح تو.

سلیمان (ع) چون هیچ وابستگی به دنیا نداشت فرمود: به آنچه ماموری، انجام بده. عزرائیل جان ایشان را در همان حالت که به عصا تکیه داده بود قبض کرد، چند روزی گذشت مردم و اطرافیان او را می‌دیدند و گمان می‌کردند که زنده است. بعضی می‌گفتند چند روز غذا نخورده و نیاشامیده، پس او پروردگار ماست.

عده‌ای می‌گفتند او جادوگر است و در دید ما سحر کرده که ما گمان کنیم ایستاده است. گروهی گفتند او پیامبر خداست و … و خلاصه خداوند موریانه‌هایی را فرستاد که میان عصای او را بخورند تا عصا بشکند، وقتی عصا شکست و او به زمین افتاد به داخل قصر رفتند و متوجه شدند که چند روز است از دنیا رحلت کرده است.

نکته مهم داستان این است که سلیمان (ع) با این همه ثروت فریب دنیا را نخورد و دنیا را در مسیر آخرت خرج کرد اما با این حال آخرین پیامبری است که در فردای قیامت به بهشت می‌رود زیرا خاصیت دنیا در این است که در حرام آن عقاب و در حلال آن حساب است. حسابرسی طولانی اموال سلیمان سبب می‌شود که او به عنوان آخرین پیامبر و فرستاده خدا قدم به بهشت گذارد.

پس از این داستان درس می‌گیریم که نه تنها دنیا به خودی خود مذموم نیست بلکه دنیادوستی و استفاده صحیح از مخلوقات هم مذموم نیست.
استفاده غیرشرعی و وابستگی و یا پرستش دنیا مورد مذمت واقع شده که از آن به دنیای ملعون و یا مظلوم تعبیر می‌شود.
1
0