۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۷۵۳۲۵۰
حجت‌الاسلام اسدپور مطرح کرد؛

پشتوانه تاریخی نظریه ولایت فقیه

پشتوانه تاریخی نظریه ولایت فقیه
استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم ضمن بیان اینکه امام خمینی (ره) نظریه ولایت فقیه را در سال ۶۸ در درس گفتاری ضمن کتاب البیع در نجف تدریس داشتند، اظهار داشت: امام سیزده جلسه در مورد ولایت فقیه، ضرورت تشکیل حکومت اسلامی و حدود اختیارات حاکم اسلامی تدریس داشتند.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام امین اسدپور استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم ضمن بیان اینکه امام خمینی (ره) نظریه ولایت فقیه را در سال ۴۸ در درس گفتاری ضمن کتاب البیع در نجف تدریس داشتند، اظهار داشت: امام راحل سیزده جلسه در مورد ولایت فقیه، ضرورت تشکیل حکومت اسلامی و حدود اختیارات حاکم اسلامی تدریس داشتند.

وی با اشاره به اینکه شش جلسه از این دروس به فارسی و عربی نوشته و به حج فرستاده شد، گفت: از طریق حجاج این جزوات وارد ایران شد و تاثیر خوبی برای شناخت انقلاب اسلامی و شناساندن نهضت امام خمینی (ره) به نخبگان جامعه اسلامی آن روز داشت.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) دستور می‌دهند که تمام سیزده جلسه درس ولایت فقیه ویرایش و تبدیل به کتاب حکومت اسلامی شود، افزود: ویراستار این کتاب جلال الدین فارسی بود و با هزینه خود امام راحل در بیروت برای اولین بار منتشر شد.

حجت‌الاسلام اسدپور با اشاره به اینکه این کتاب در سال ۵۶ در ایران به صورت مخفیانه منتشر و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۱۸ بار تجدید چاپ شد، ابراز کرد: نظریه ولایت فقیه و نگاهی که امام خمینی (ره) به حکومت اسلامی دارند نگاهی تاریخی‌تر است و از متون قدیمی‌تر امام راحل برگرفته شده است.

وی با نظریه ولایت فقیه را ناظر به صحنه مبارزات دانست و مطرح کرد: از سال ۴۱ مبارزات با پهلوی دوم از سوی حوزه علمیه آغاز شد و تا سال ۴۲ بسیار از مراجع و بزرگان همراه امام (ره) بودند ولی از ۱۵ خرداد سال ۴۲ ریزش شدیدی در حامیان بوجود آمد.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه ضمن بیان اینکه سال‌ها ۴۶ تا ۴۸ اوج فترت در مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی بود، گفت: ساواک در این ایام به از بین بردن حزب توده و مارکسیست‌ها مشغول بود و وقتی نهضت امام خمینی رونق پیدا کرد نوک پیکان ساواک به سمت نهضت امام خمینی (ره) قرار گرفت.

حجت‌الاسلام اسدپور سال‌های ۴۶ تا ۴۸ را اوج مظلومیت امام خمینی (ره) و شاگران ایشان دانست و مطرح کرد: در این زمان همه بزرگان و مراجع تقلید از حمایت امام خمینی (ره) به نوعی عقب نشینی کردند و تنها امام ایستادگی کرد.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) روح جدیدی به مبارزات اسلامی دمیدند، گفت: تا سال ۴۸ تمام جریان روشنفکری چپی و راستی اقدامات سلبی داشت و هیچ اقدام ایجابی نداشتند و طرحی برای جایگزینی نظام وجود نداشت؛ امام خمینی (ره) با طرح بحث حکومت اسلامی و ولایت فقیه طرحی جدید را مطرح کردند.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواستگاه اصلی نظریات امام راحل در مورد ولایت فقیه را برگرفته از نظریات آیت الله شاه آبادی دانست و ابراز کرد: اولین متن سیاسی امام خمینی (ره) در دومین کتاب قلمی در حوزه عرفان نظری به نام "تعلیقه علی الفوائد الرضویه" بیان شده است.

ارسال نظرات