۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۷۵۳۵۲۰
امام جمعه موقت کاشان:

اسلام همواره به دنبال رشد عقلانی انسان است

اسلام همواره به دنبال رشد عقلانی انسان است
حجت الاسلام اسلامی تبار یکی از ویژگی های اسلام را بر مبنای عقلانیت بودن دانست و گفت: تمامی موضوعات و مطالب دین اسلام، مطابق با عقل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار در ادامه مباحث تبیین ویژگی‌های دین اسلام گفت: مبنای خدا در قواعد دین آسان گیری است.

وی یکی از ستون‌های دین اسلام را ارزش‌های اخلاقی دانست و یکی از ویژگی‌های اسلام را آسان گیری دانست و افزود: در اجرای دستورات دین اسلام سبب سختی و مشقت نمی‌شود.

امام جمعه موقت کاشان یکی دیگر از ویژگی‌های دین اسلام را بر مبنای عقلانیت دانست و اظهار داشت: تمامی موضوعات و مطالب دین اسلام، مطابق با عقل و حتی فوق عقل است و ضد عقل نیست.

وی با بیان اینکه مطلبی که ضد عقل باشد خرافات است و عقل نمی‌پذیرد و خرافات در دین اسلام جایگاهی ندارد، افزود: مطالب دین، اصول، اخلاق، معاد، توحید و صفات خداوند را می‌توان با دلیل عقلی اثبات کرد.

به گفته وی برخی مطالب دین فوق عقل است و آن را رد نمی‌کند بلکه آن را خارج فهم و درک خود می‌داند، چرا که مطالب و معارف اسلام براساس عقلانیت است و برخلاف عقل نیست و خرافه در آن جایگاهی ندارد.

حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه یکی از کار‌های اسلام در زمینه و هدایت و ارشاد مردم نجات مردم از چنگال خرافات است، گفت: در دوره جاهلیت خرافات بین مردم به شدت رواج داشت و اسلام و پیامبر تلاش زیادی برای رشد و هدایت مردم داشتند.

وی افزود: امروز نیز دشمن با استفاده از فضای مجازی و تهاجم فرهنگی با ایجاد شبهه، مطالب خرافه و ضد عقل را با هدف دین گریزی جوانان در قالب دین به مردم ارائه می‌دهد.

امام جمعه موقت کاشان یکی از مهمترین خدمات در عرصه جهاد تبیین و دفاع از دین را خرافه زدایی از دین دانست وافزود: امروز مطالبی را که برخی افراد جاهل به نام دین به مردم معرفی می‌کنند باید با بیان عقلانی از ساحت دین دور کرد.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: اسلام دینی است که مطالب و معارف و دستورات آن هم براساس عقل است و بر خلاف عقل نیست و هم مردم را به عقلانیت دعوت می‌کند و کسانی که تابع عقلانیت نیستند را هم سرزنش می‌کند.

وی ادامه داد: در قرآن مکرر از واژه عقل استفاده شده است و کسانی را که اهل عقل نیستند مزمت کرده است، از این رو خداوند در قرآن بار‌ها از واژه علم و فقه و عقل و فهم استفاده کرده است.

به گفته وی یکی از ویژگی‌های دین اسلام این است که بر محور عقلانیت، فهم عمیق وعلم بنا شده است و یکی از تفاوت‌های دین حق با جبهه باطل این است که تلاش جبهه باطل برای نادانی و گمراهی پیروان خودش است، اما جبهه حق مکرر پیروان خودش را به عقلانیت دعوت می‌کند.

امام جمعه موقت کاشان گفت: جبهه حق نه تنها خواهان نادانی پیروان خودش نیست، بلکه پیروان خودش را پیوسته به تعقل و علم و آگاهی تشویق می‌کند، از این رو رشد علم و آگاهی و تفکر و تفهم در جامعه اسلامی ایران با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. 

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: اسلام دینی است که نه تنها بر مبنای عقلانیت و استدلال و فهم و علم است و دینی است بلکه پیروان خودش را نیز به عقلانیت دعوت می‌کند و به دنبال رشد عقلی مردم است و اگر اهل تعقل نباشند آنها را مذمت می‌کند.

وی ادامه داد: پاداش همه انسان‌ها در آخرت بر اساس عقلانیت آنها است و کسی که فعالیت‌های عاقلانه تری داشته است پاداش بیشتری نیز دریافت می‌کند، از این رو خواب عاقل از شب زنده داری جاهل بهتر است./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات