۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۷۵۳۵۶۷

پرونده مسکن مهر چه زمانی بسته می‌شود؟

پرونده مسکن مهر چه زمانی بسته می‌شود؟
به گفته مسئولان، امروز بیش از ۵ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس به بهره‌برداری می‌رسد که این واحد‌ها حدود ۱۰ سال نیمه تمام مانده بودند.

در این روزها بحث تکمیل و اتمام پروژه های مسکن مهر همواره مطرح است پروژه هایی که متقاضیان آنها چندین سال است که چشم انتظار تحویل واحدهای خود هستند و بسیاری از آنها حدود یک تا دو دهه است که واحدهای خود را هنوز بعد از تکمیل آورده های مالی تحویل نگرفته اند.

 بخش زیادی از این پروژه ها در کشور در شهرهای جدید، بافت های فرسوده و شهرهای کوچک و زیر ۱۰۰ هزار نفر ساخته شده بود که پرونده بسیاری از این واحدها در سال های گذشته بسته شد و البته در برخی از شهرها هنوز واحدهایی هستند که به دلیل مشکلات حقوقی و تعاونی بعد از گذشت ۱۰ تا ۱۵ سال به اتمام نرسیده است که در این زمینه همواره متقاضیانی طی تماس با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام می کنند که بعد از گذشت ۱۲ سال با وجود آنکه مبلغ این واحدها را به صورت کامل پرداخت کرده‌اند و در حال پرداخت اقساط تسهیلات هستند اما واحدی به آن‌ها تحویل داده نشده است که این مشکل در شهرهای جدید و شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بود که به دلیل حضور تعاونی ها و ایجاد مشکل بین تعاونی ها این مشکلات برای متقاضیان آنها فراهم شد.

البته تعدادی دیگری از پروژه های نیمه تمام مسکن مهر هم به دلیل آن که شروع آنها دیرتر بوده است باعث شده است که روند ساخت طولانی و با افزایش قیمت همراه شود.

در همین رابطه خدایی یکی از متقاضیان مسکن مهر در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت : در سال ۸۹ برای مسکن مهر  در شهر جدید پردیس ثبت نام کرده ام اما هنوز بعد از گذشت دو دهه هیچ واحدی را تحویل نگرفته ام من همچنان برای واحدی که تحویل نگرفته‌ام پول واریز کرده و اقساط آن را پرداخت می‌کنم اما هیچ واحدی بعد از گذشت حدود ۱۵ سال به دستم نرسیده است.

پیمانکاران کم کار برکنار شدند

در ادامه خلیل محبت خواه مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: حدود ۵ هزار واحد مسکن مهر در تمامی فازهای شهر جدید پردیس به بهره‌برداری می رسد و این پروژه ها با تمامی امکانات به دست متقاضیان می رسد.

او با بیان اینکه با برکناری پیمانکاران کم کار سرعت اجرای پروژه‌ها بسیار زیاد شده است گفت: در حال حاضر روند اجرا و تکمیل پروژه‌های   مسکن مهر بسیار خوب است و امیدواریم با حضور پیمانکاران جدید بتوانیم هرچه سریعتر پروژه های مسکن مهر را به اتمام برسانیم.

هیچ واحد مسکن مهری بدون امکانات به بهره‌برداری نمی رسد

براساس این گزارش سعید غفوری سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید  با بیان اینکه  حدود ۴۰ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید باقی‌مانده است که از این ۴۰ هزار واحد، حدود ۷ هزار واحد که عمدتا در پردیس و مهستان است قبل از اتمام سال افتتاح و تحویل متقاضیان می‌شود.

غفوری ادامه داد: برای ۳۰ هزار واحد مساکن مهر باقی‌مانده در شهرهای جدید نیز هدف‌گذاری کرده‌ایم ۲۴ هزار واحد را تا قبل از تیرماه ۱۴۰۳ تکمیل و تحویل دهیم. در خصوص ۶۰۰۰ واحد باقی‌مانده مسکن مهر نیز در برنامه است تا پایان سال ۱۴۰۳ این تعداد واحد به اتمام برسد و تحویل متقاضیان شود.

غفوری با تاکید بر اینکه طبق دستور وزیر راه وشهرسازی به هیچ عنوان واحدی بدون امکانات به متقاضیان تحویل نمی دهیم گفت: کیفیت واحدهای مسکن مهر در مقایسه با گذشته بهبود یافته و در تلاش هستیم این کیفیت همچنان در تمامی بخش ها افزایش یابد.

منابع مالی پروژه های مسکن مهر تامین شد

این در حالی است که پیش از این مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در خصوص تامین منابع مالی مساکن مهر  گفت: برای تامین منابع مالی مسکن مهر با مشکل مواجه هستیم اما یک ۱۰ هزار واحد را حدود چند ماه اخیر در مسکن‌های مهری که بیش از ۱۲ تا ۱۳ سال در پردیس معطل مانده بودند را افتتاح کردیم  ما در دولت با پروژه‌ای روبرو شدیم که هیچگونه منابع مالی برای آن از جمله نبود آورده متقاضی، وام بانکی و نه در بودجه عمومی منابعی برای این پروژه وجود و پیش بینی شده بود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: تحویل مساکن مهر در تعهد دولت بود و ما منابع مالی دیگری را برای این پروژه‌ها در نظر گرفته و ۱۰ هزار واحد را با همین روش تامین مالی افتتاح و تحویل دادیم.

بذرپاش ادامه داد: نمی‌توان گفت مشکل مالی برای این پروژه‌ها وجود ندارد، زیرا شهرهای جدید مشکلات خاص خود را دارند اما سعی داریم رو به جلو حرکت کرده و اتمام ۱۰ هزار واحد دیگر را در برنامه قرار دادیم.

وی با بیان اینکه فردا بیش از ۵ هزار واحد از پروژه‌های مسکن مهر در پردیس به متقاضیان تحویل داده خواهد شد، عنوان کرد: پرونده مسکن مهر را امیدواریم در دولت سیزدهم ببندیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه‌های مسکن مهر بدون پیشرفت فیزیکی و دارای مشکلات در پردیس، اذعان کرد: برای این پروژه‌ها نیز با روش‌های دیگر و توافق با مالکین به اتمام خواهیم رساند.

بذرپاش با بیان اینکه در مجموع در کل کشور ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده از گذشته وجود داشت، ابراز کرد: ۱۱۶ هزار واحد از ۲۴۰ هزار واحد باقی‌مانده مساکن مهر بدون منابع مالی را تا به امروز تحویل متقاضیان دادیم و تلاش داریم این عدد تا پایان سال رشد چشمگیری داشته باشم.

وی اضافه کرد: باقی واحدهای مسکن مهر تا سال آینده تعیین و تکلیف خواهد شد و امیدواریم تا پایان عمر این دولت موضوعی به نام مساکن مهر ۱۲ تا ۱۳ ساله باقی‌مانده نباشد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما حدود ۷ هزار واحد مسکن مهر پردیس را تا پایان سال و بخش زیادی از ۱۲ هزار واحد باقی مانده مسکن مهر پردیس  را نیمه اول سال به اتمام میرساننم همچنین تلاش داریم مساکن مهر باقی‌مانده و دارای مشکل را در همین بازه زمانی به اتمام برسانیم.

براساس این گزارش حال با توجه به  تحویل بخش زیادی از پروژه های مسکن مهر امیدواریم طلسم چندین ساله مسکن مهر هرچه سریعتر شکسته شود و متقاضیان چشم انتظار واحدهای خود را تحویل بگیرند.

ارسال نظرات