۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۷۵۳۶۳۷
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم:

«جدایی دین از سیاست» تفکری باطل و حیله دشمنان برای تسلط بر جامعه اسلامی است

«جدایی دین از سیاست» تفکری باطل و حیله دشمنان برای تسلط بر جامعه اسلامی است
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه دستورات دین اسلام تمام حوزه‌های زیست انسان را در بر می گیرد، گفت: نمی شود جامعه صرفا در نماز و روزه تابع قرآن باشد، اما در حوزه اقتصاد تابع مکتب غرب گردد و در چنین حالتی دعا کردن برای رفع مشکلات اقتصادی و افزایش رزق تأثیری ندارد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، در بیان نکات تفسیری جزء پنجم قرآن کریم در محفل جزء خوانی حرم حضرت معصومه در روز پنجم ماه رمضان در ادامه مباحث ایمان به آیه ۶۵ سوره نساء اشاره نمود و تصریح کرد: ایمان باید همیشگی و مداوم اما متاسفانه برخی هرکجا ایمان برایشان هزینه داشته باشد، آن را کنار می گذارند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه ضمن اشاره به فرازهایی از معانی آیه ۶۵ سوره نساء به کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: ایمان آوردن به همه دستورات الهی و عدم گزینش آنها و پایبندی به حکم رسول خدا در موارد اختلافی جلوه‌ای از ایمان حقیقی به خداست.

وی با تأکید بر اینکه تعهد مؤمن بر اساس منفعت طلبی نیست، اظهار داشت: مؤمنی که بخواهد قرآن را در زندگی خود ملاک و معیار قرار دهد، در برابر همه احکام الهی احساس مسئولیت می‌کند زیرا تعهد مؤمن، همگانی، همه جایی و همیشگی است.

این سخنران حرم حضرت معصومه به روایتی از امام صادق علیه السلام اشاره کرد و افزود: کسانی که ایمان به خدا داشته، نماز را برپا و زکات بپردازند، اما تسلیم اوامر پیامبر گرامی اسلام نباشند، در زمره مشرکان و مصداق « لَكانُوا بذلكَ مُشرِكِينَ» خواهند بود.

وی به مصادیقی از سستی ایمان و دوری از دینداری سخن گفت و ادامه داد: برخی از انسان‌ها تا جایی که ایمان برایشان منفعت داشته باشد مؤمن و اگر ایمان هزینه داشته باشد، ایمان را کنار می‌گذارند. در برخی از موارد بانوانی دیده می شوند که حجاب را به خاطر تمسخر دیگران کنار می‌گذارند، و همچنین کسانی هستند به انقلاب و ارزش‌های انقلاب اسلامی تا جایی که به ضرر او نباشد پایبند بوده و یا اینکه فردی که مبادرت به قطع رابطه با خویشاوندان می‌کند نشان دهنده ضعف در ایمان است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه در یک نگاه کلان اساسا دین اسلام مجموعه‌ای به هم پیوسته از دستوراتی است که کنار هم معنا پیدا می‌کنند، اظهار داشت: دستورات دین اسلام تمام حوزه‌های فردی، عبادی، خانواده، اقتصاد، سیاست و … را در بر می‌گیرد و نمی‌شود جامعه صرفا در حوزه نماز و روزه تابع قرآن باشد، اما در حوزه اقتصاد تابع مکتب غرب گردد.

وی تصریح کرد: معنا ندارد ساختار اقتصادی یک کشور بر پایه مکاتب غربی تنظیم گردد؛ اما در هیئات مذهبی و نماز جمعه برای برکت و توسعه رزق دعا شود؛ چراکه این ساختار اقتصادی با این دعاها ناسازگار است؛ اگر بخواهیم به بخشی از قرآن عمل و بخش دیگری را کنار بگذاریم، مصداق ایمان گزینشی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه قرآن کریم تأکید دارد، کسی که بخشی از دستورات دین که به نفع دنیای مادی‌اش نباشد را نپذیرد، ایمان ندارد، اظهار داشت: ایمان کامل در گرو تسلیم مطلق در برابر پیامبر گرامی اسلام و تعالیم قرآنی است؛ مسئله جدایی دین از سیاست تفکری باطل و حیله دشمنان برای تسلط بر جامعه اسلامی است.

ارسال نظرات