۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۳
کد خبر: ۷۵۳۶۹۸
امام جمعه موقت کاشان:

معنویت، آرامش آفرین است

معنویت، آرامش آفرین است
اصفهان - حجت الاسلام اسلامی تبار آرامش را در گرو داشتن معنویت دانست و گفت: انسان‌های متدین و دیندار، انسان‌هایی آرام هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار در جلسه هفتمین شب از ماه مبارک رمضان که در پایگاه شهدای ملامحسن فیض، مسجد آیه الله رضوی کاشانی برگزار شد، در ادامه تبیین ویژگی‌های دین اسلام گفت: دینداری دارای آثار و دستاورد‌های زیادی است.

وی به نقش دین در زندگی انسان اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین آثار اجتماعی دین، امنیت جان و مال و ناموس و آبروی انسان است که به عنوان سرمایه‌های اصلی انسان در دنیا است.

نماینده ولی فقیه در کاشان با بیان اینکه دین سرمایه اصلی انسان‌ها در آخرت است ادامه داد: انسان برای دنیای خود نیز به چهار سرمایه اصلی جان و مال و ناموس و آبرو نیاز دارد.

به گفته وی دینداری عامل حقیقی حفظ چهار سرمایه جان و مال و ناموس و آبرو دینداری است و انسان متدین هیچگاه متعرض جان و مال و ناموس و آبروی دیگران نمی‌شود.

حجت الاسلام اسلامی تبار از دستاورد‌های فردی به عنوان یکی دیگر از دستاوررد‌های دینداری نام برد و اظهار داشت: انسان برای زندگی در دنیا نیاز به دو عامل اصلی آسایش و آرامش دارد. 

وی ادامه داد: آسایش با پول فراهم می‌شود، اما آرامش با که با روح در ارتباط است با پول فراهم نمی‌شود، از این رو برخی ثروت‌مند هستند و آسایش دارند، اما آرامش ندارند، چرا که آرامش در گرو داشتن معنویت است.

امام جمعه موقت کاشان با اشاره به اینکه قدیم، چون مردم دیندار و ساده زیست و به دور از تجملات بودند بودند آسایش نداشتند اما آرامش داشتند، یکی از دستاورد‌های ایمان واقعی را آرامش در سایه ایمان دانست و گفت: انسان‌های متدین و دیندار، انسان‌هایی آرام هستند.

وی افزود: یکی از آثار دینداری در ارتباط با روح انسان این است که انسان متدین واقعی که نسبت به معارف دین آگاه است و معرفت دینی دارد احساس آرامش می‌کند، چرا که اعتقاد دارد اعمال او پیش روی خدا است و خداوند ناظر بر اعمال او است.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: خداوند خریدار اعمال صالح انسان است و آن هم خریداری که کریمانه می‌خرد و به اندازه‌ای گران می‌خرد که پاداش آن بهشت است و به اندازه‌ای کریم است که هر یک از اعمال انسان را ۷۰۰ برابر آن و حتی بیش ازآن می‌خرد و این حداقل مبلغی است که می‌پردازد.

به گفته وی خداوند حتی برای عمل انجام نداده انسان که تنها نیت انجام آن را داشته است برایش پاداش در نظر گرفته است و برای نیت بدون عمل یک ثواب و برای نیت با عمل حداقل ۱۰ ثواب در نظر گرفته است.

امام جمعه موقت کاشان ادامه داد: انسان دیندار با معرفت توحیدی معتقد است، عالم محضر خدا است و در محضر خدا نباید معصیت کرد، چرا که خداوند ناظر و شاهد بر اعمال انسان است.

وی بیان اینکه انسان دیندار با معرفت توحیدی کار خلاف انجام نمی‌دهد و حق بازی نمی‌کند، اظهار داشت: برخی اوقات یک عمل ظاهر زیبایی دارد، اما باطن آن حقه بازی است.

حجت الاسلام اسلامی تبار یکی دیگر از دستاورد‌های دینداری در بعد فردی و روحی را داشتن آرامش دانست و گفت: انسانی که آرامش دارد حتی در سخت‌ترین شرایط نیز ترس و واهمه ندارد، چرا انسان مومن هنگام بلا‌ها و مصیبت‌ها و بحران‌ها با وقار و آرام است./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات