۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۷۵۴۳۲۶
عضو مجمع نمایندگان طلاب:

مسئولان حوزه به معیشت طلاب توجه ویژه داشته باشند/۲ راهکار برای بهبود معیشت طلاب

مسئولان حوزه به معیشت طلاب توجه ویژه داشته باشند/۲ راهکار برای بهبود معیشت طلاب
حجت الاسلام میرزاخان با اشاره به ارتباطات مجمع نمایندگان طلاب با بدنه و مسئولان حوزه، از توانایی این نهاد جهت آسیب‌شناسی معیشت طلاب و ارائه طرح جامع به مسئولان سخن گفت.
حجت الاسلام حامد میرزاخان عضو مجمع نمایندگان طلاب در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اظهار داشت: تحصیل و تهذیب از امور مهم طلاب است؛ امرارمعاش و اشتغال طلاب یکی از مهم‌ترین موضوعات امروز حوزه‌های علمیه هست و این نیاز زمانی قوت می‌گیرد که طلاب بعد از سال‌ها درس خواندن تصمیم به تشکیل خانواده می‌گیرند و صاحب زن و فرزند می‌شوند.
 
وی ادامه داد: پایین بودن شهریه و بالا بودن هزینه‌های جاری زندگی یکی از مشکلاتی است که طلاب با آن موجه هستند و برخی طلاب غیر از هزینه‌های جاری خود، نان‌آور خانواده هم هستند و لذا برای امرارمعاش گاه مجبور به کار کردن در مشاغل غیر حوزوی مثل فروشگاه‌ها و پیک موتوری و کارگاه‌ها، تاکسی اینترنتی و … هستند با توجه به این‌که سطح تحصیلات این طلاب بسیار بالا و گاه در مناصب حوزوی در حال فعالیت می‌باشند ولی با توجه به شهریه و دریافتی بسیار کم فعالیتی خارج وظایف طلبگی خود انجام می‌دهند.
 
این پژوهشگر حوزی با بیان اینکه تمام اقشار جامعه با شروع سال افزایش حقوق دارند، تصریح کرد: قشر روحانیت به‌عنوان معلمان دینی و فرهنگی جامعه نیز در این جامعه زندگی می‌کند و مشکلات و مخارج مالی زیادی دارند اما این امر درباره طلاب بدون تغییر سال‌ها باقی می‌ماند. دو اقدامی که در این امر جهت بهبود معیشت و فعالیت‌های طلاب بسیار مهم است یک مهارت‌آموزی طلاب جهت فعالیت و ترویج مباحث دینی در سطح کشور و خارج از کشور است؛ اقدامی که اکثر طلاب با یادگیری مباحث بسیار زیاد در طول تحصیل، به آن آگاه نبوده و مهارت ارائه آن به دیگران و ترویج مباحث را ندارد.
 
وی اضافه کرد: دومین مورد که باید جهت بهبود معیشت طلاب انجام گیرد اجرایی شدن دقیق و کامل شهریه هدفمند است؛ که متأسفانه این امر نیز با توجه به اهمیتی که دارد و طرح بسیار عالی در حوزه علمیه هست؛ به‌طور کامل و جامع اجرایی نشده است.
 
حجت الاسلام میرزاخان با بیان اینکه مسئولان مربوط اقدامی جهت مهارت افزایی و بکارگیری طلاب از یکسو و از سوی دیگر اجرایی شدن دقیق شهریه هدفمند انجام نداده‌اند، اظهار داشت: این امر باعث ایجاد فشارهای مالی شدیدی به این معلمان دلسوز جامعه وارد آید. رئیس جامعه مدرسین حوزه علیمه قم آیت‌الله حسینی بوشهری گفته‌اند: فقر مشکلات بسیاری برای طلبه‌ها به وجود آورده است و باید در رسیدگی مسائل طلاب، شرایط زندگی آنان را هم در نظر بگیریم و سعی کنیم که در اولیات زندگی نمانند.
 
عضو مجمع نمایندگان طلاب ادامه داد: این امر تا جایی پیش رفته و مشکلات زندگی آن‌قدر بالا است که برخی از مبلغان و اساتید حوزه به خاطر مشکلات معیشتی در شغل دیگری مانند تاکسی اینترنتی، فروشگاه‌ها، کارگری ساختمان و ... فعالیت می‌کنند تا مشکلات معیشت خود را برطرف کنند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: عدم توجه به هدایت تحصیلی، مهارت افزایی و استفاده از ظرفیت نخبگی طلاب در جامعه با توجه به مشاغل مختلف در نظام جمهوری اسلامی ویژه طلاب و روحانیون و همچنین عدم تأمین حداقلی معیشت طلاب و روحانیون و اجرایی نشدن دقیق شهریه هدفمند باعث رجوع طلاب به فعالیت‌های دیگر جهت تأمین معیشت خود شده و مسئولین حوزه باید توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشند و مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علیمه قم با توجه ارتباط با بدنه طلاب با مسئولین حوزه می‌تواند با برنامه‌ریزی و آسیب‌شناسی معیشت طلاب و ارائه طرح جامع به مسئولین حوزه علمیه گره‌گشای این امر شود تا شاهد ایجاد خساراتی همچون استاد حوزه علمیه ماهشهر در آینده نباشیم.
ارسال نظرات