۲۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۷۵۴۷۷
رییس بنیاد ملی بازی های رایانه ای:

بهترین راه مبارزه در نبرد بازی‌ها تولید بازی‌های بومی‌ است

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد ملی بازی های رایانه ای با اشاره به جنگ نرم دشمن از راه بازی‌های رایانه‌ای گفت: بهترین راه مبارزه و تبدیل این تهدید به فرصت، طراحان ایرانی باید با توجه به مؤلفه‌‌های فرهنگی کشورمان بازی رایانه‌ای طراحی کنند.
نبرد بازي ها
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر بهروز مینایی، رییس بنیاد ملی بازی های رایانه ای در همایش «نبرد بازی ها» که به همت دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در نگارخانه اشراق مشهد برگزار شد، گفت: در پی صحبت های رهبر معظم انقلاب با شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مورد برنامه ریزی برای تولید بازی ها، این امر به عنوان دستورالعمل این شورا قرار گرفت.

وی با اشاره به هشدار رهبری مبنی بر تهاجم و بعد شبیخون فرهنگی و جنگ نرم اظهار داشت: رسانه بازی با برخورداری از ویژگی هایی چون خشونت، عدم پوشش مناسب کاراکترها، هیجان و استرس بالا، القای حس ناامیدی و مکاتب فکری مختلف و.... اهداف خاصی را در حوزه عملیات روانی دنبال می کند که فراگیر شدن اینگونه بازی ها به مرور باعث سقوط ارزش ها و فرهنگ بومی کاربران خواهد شد.

مینایی، تقویت و ترویج مبانی فرهنگی، هویتی، اسلامی و ایرانی از طریق صنعت بازی با نگاه ویژه به کودکان، حمایت کامل از ظرفیت های موجود این صنعت در کشور، با رویکرد بومی سازی و تقویت تولیدات داخلی و حمایت و نظارت بر گسترش تولیدات داخلی را از اهداف تشکیل بنیاد ملی بازی های رایانه ای ذکر کرد و گفت: پیش از تأسیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مؤسسه صنایع نوین و مؤسسه تبیان نهادهای حامی تولید بازی در ایران بودند.

رییس بنیاد ملی بازی های رایانه ای ابراز داشت: بازی به عنوان یک رسانه جدید، نقطه تلاقی سرگرمی و آموزش است، اگر بخواهیم آموزش را مستقیما در بازی وارد کنیم، دیگر نمی توان نام آن را بازی گذاشت زیرا بازی آن چیزیست که سراسر تفریح و هیجان باشد اما لابه لای آن هنجارهایی برای پیروز شدن در بازی در نظر گرفته شود، در واقع بازیگر با انتخاب خود، با انگیزه فراوان و همراه با هیجان، دقت و تمرکز بالا به استقبال یک یادگیری ضمنی می رود و اگر از او سوال کنید چه کار داری می کنی، می گوید دارم تفریح می کنم در حالی که برای پیروزی در بازی، مجبور است قوانین بازی را رعایت کند.
وی افزود: مسأله کنترل بازی های رایانه ای تنها مشکل ما نیست بلکه همه کشورها به نوعی با این مسأله درگیر هستند به عنوان مثال در امریکا اگر بازی های ممنوع برای زیر هجده سال را کسی بازی کند، زندانی می شود در حالی که در هیچ یک از نظام های دنیا بازی را به طور کلی ممنوع نمی کنند بلکه بالاترین رده سنی را بدان اختصاص می دهند.

مینایی ادامه داد: بازی در ایران از اواخر دهه 60 حضور داشته و تولید بازی های داخلی از ده سال پیش مورد توجه واقع شده و به طور جدی از 1386 پیگیری شده است.

مینایی تصریح کرد: به عنوان بالاترین نهاد متولی بازی های رایانه ای کشور جهت ساماندهی و نظارت بر بازی های رایانه ای، یک تیم قوی بیست نفره از کارشناسان روانشناسی، جامعه شناسی و.... تشکیل دادیم که بازی ها را از ابعاد مختلف بررسی و هشت هزار بازی را با توجه به مؤلفه های بومی خودمان تحت عنوان «نظام رده بندی اِسرا» رده بندی کردند.

وی با بیان اینکه هم اکنون اسرا از بهترین نظام های رده بندی دنیا به شمار می رود، تأکید کرد: در این رده بندی، بازی ها را به شکل سیاه و سفید ندیده ایم، بلکه رده صفر تا صدی در نظر گرفته و بازی های خاکستری را هم گنجانده ایم.

مینایی با اشاره به رشد 165 درصدی بازی های آنلاین ابراز داشت: رده بازی های پی سی رو به افول است در حالی که بازی های کنسولی رشد دوازده درصدی دارد و سال 2012 بیش از هفتاد درصد بازی ها آنلاین و اکس باکس خواهد بود.

مینایی خاطرنشان کرد: بیش از پانزده ژانر و سبک بازی وجود دارد که بیش از هشت ژانر رایج در ایران اکثرا بازی های ریسی، اسپورت و اکشن است یعنی در همه ان ها برای موفقیت یا باید کشت، بازیGTA ، یک فضای لیبرالی صدردصد در اختیار کاربر می گذارد که می تواند هر کاری از کشتن پلیس و دزدیدن ماشین گرفته تا کارهای خلاف دیگر انجام دهد تا امتیاز بگیرد، همچنین «سیمز» یک بازیست که زندگی غربی را سیموله کرده و در آن شما زندگی را شروع می کنید، تفریح، کار، ازدواج می کنید، دارای فرزند می شوید، خرید کردن، مهمانی می روید و پس از مدتی طولانی پیر می شوید، در این بازی که به ظاهر سراسر آرامش است، شما شهر، خانه، خانواده ، لوازم منزل، زاویه دید منزل و حتی شخصیت و چهره پردازی و پوشش افراد مختلف را انتخاب می کنید، انواع نیازها و خواسته های خود را مطرح می کنید و پاسخ می گیرید اما هیچ جای این بازی اثری از معنویت نیست حتی در رفتن به کلیسا یا کنیسه های یهودی و رده سنی آن هم اگر برخی مسائل خلاف نباشد، رده جیم یعنی سیزده تا نوزده است؛ چراکه یک جمع روانشناس سکولار سه سال تلاش کرده اند تا سیمز را با تفکرات خودشان طراحی کنند.

رییس بنیاد ملی بازی های رایانه ای یادآور شد: بیش از پانزده سال است که ذائقه مخاطبان بازی ها که اغلب قشر کودکان و نوجوانان ما را شامل می شود، مدت ها به این گونه پر شده بود در حالی که این سنخ از بازی ها با فرهنگ ما سازگاری ندارد.

وی تأکید کرد: اکنون که از سوی رهبر معظم انقلاب، اعلام جتگ شده، همه باید فعال شوند. طرف مقابل کاملا فنی عمل می کند ما هم باید فنی برخورد کنیم ولی با مؤلفه های بومی خودمان. ضمن آنکه جنگ نرم بدین معنا نیست که همه چیز را مصادره کنیم و درب همه مراکز فروش بازی را ببنیدیم بلکه به عکس باید در این عرصه فعال تر از قبل باشیم.

مینایی افزود: بهترین راه مبارزه و تبدیل این تهدید به فرصت این است که گیمرهای ایرانی تولید کننده گیم بشوند و با توجه به مؤلفه های فرهنگی خودمان دو نوع کار را یکی برای جوان ایرانی و یکی برای جوان خاورمیانه ای و سایر نقاط جهان تولید کنند.

رییس بنیاد ملی بازی های رایانه ای در خصوص بهای بالای بازی های تولید داخل اظهار داشت: از یک سو هزینه ساخت بازی به باید دست بیاید و از سوی دیگر این خاص ایران نیست بلکه در سایر کشورها نیز بازی ها به بهای گران و هزینه ساخت واقعی خود به فروش می رسد که این امر خود باعث نوعی نظارت والدین بر بازی های کودکان می شود زیرا کودک برای خرید بازی یا باید دارای درامد مستقل باشد و یا همراه والدین اقدام به خرید بازی کند.

وی در پاسخ این نقد که چرا اغلب بازی های تولیدی داخل به موضوعات اساطیری پرداخته است، تصریح کرد: ذهن بچه های ما فعلا به بازی های خشن خود کرده و بازار ما این ساخت اساطیری را می پسندد لذا باید به تدریج این ذائقه را تغییر داد تا به جایی برسیم که در غیر بازی اساطیری و خشن هم کاربر بیش از نیم ساعت پای بازی بنشیند و خسته نشود.

مینایی با تأکید بر ضرورت نهضت جنبش نرم افزاری ساخت بازی از سطح عادی تا حرفه ای در کشور گفت: تنها گرافیک در بازی مهم نیست بلکه سناریو، پردازش هنری و بازی نامه نویسی نیز در جذابیت بازی نقش مهمی دارند

گفتنی است در ابتدای این نشست که از سوی استودیو چندرسانه ای انعکاس وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، نمایش «سلام دشمن» در رابطه با عملیات روانی دشمن در بازی ها و تأثیرات منفی آن در شخصیت کاربران اجرا شد./930/پ202/س
ارسال نظرات