۲۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۷۵۵۵۸
سرپرست آموزش و پژوهش استانداری قم:

توانمندی های قم را با حمایت از پژوهش‌های هدفمند شناسایی می کنیم

خبرگزاری رسا ـ سرپرست آموزش و پژوهش استانداری قم گفت: در صددیم با حمایت از پژوهشهای هدفمند، توانمندی های استانی را شناسایی و زمینه ای فراهم کنیم تا مسأله محوری به جای برنامه‌های تکراری قرار داده شود.
جشنواره توانمندي‌هاي هنري خانواده دانش‌پژوهان مؤسسه امام خميني قم


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری اولین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان قم، محدث با بیان این که نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان قرار بود در هفته پژوهش برگزار شود اما به دلیل نبود مکان مناسب از29 بهمن الی سوم اسفند ماه برگزار می شود، گفت: نمایشگاه دستاوردهای 30 ساله پژوهشی وفناوری ویژه هفته پژوهش از سوی استانداری و با محوریت مرکز رشد دانشگاه قم، دستگاههای اجرایی، دانشگاه ها، سازمانها و نهادها برگزار می شود.

وی افزود: نمایشگاه‌هایی که در گذشته در زمینه پژوهش برگزار شده در قالب ارائه مقالات و پایان‌نامه‌های دانشجویی و با همکاری ادارات و ارگان‌های مختلف بوده است، در نمایشگاه امسال آثاری در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات همجنین مطالعات و تحقیقات پژوهشگران و مشاوران پروژه های عمرانی مربوط به توسعه و عمران استان نیز به افزوده شده است.

سرپرست آموزش و پژوهش استانداری قم در ادامه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر کاربردی‌سازی محصولات پژوهشی تاکید کرد: به جز نتایج تحقیقات و پایان‌نامه‌ها که در سطوح مختلف ارائه می‌شود، محصولاتی در زمینه نوآوری و ابتکارات نیز در این نمایشگاه ارائه شده است.

محدث تصریح کرد: در این نمایشگاه تمام مخترعان و مبتکرانی که موفق به ارائه ایده‌ای شده‌اند، می‌توانند با هماهنگی مراجع مربوطه که اطلاعات آن نزد مرکز رشد می باشد،آثار خود را در قالب ماکت به نمایش بگذارند.

سرپرست دفتر آموزش و پژوهش استانداری قم از ارائه آثاری از صاحبان صنایع، نخبگان، مخترعان و پژوهشگران جوان در نمایشگاه خبر داد و تصریح کرد: سازمان‌ها و ارگان‌هایی نظیر آموزش وپروش و سازمان فنی و حرفه‌ای و رهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی، معاونت عمرانی استانداری، شهرداری و ... محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه کرده اند.

وی برگزاری مسابقات با اهدای جوایز ویژه به بازدید کنندگان، کارگاه های علمی، اجرای زنده تشریح جانوری و اناتومی انسانی، نشست های مفید علمی از جمله تجاری سازی ایده ها و تحقیقات کاربردی را از برنامه های حاشیه ای نمایشگاه برشمرد.

محدث ادامه داد: از مهمترین برنامه های جنبی نمایشگاه، نشست پژوهشگران برتر سال 1388 با مقام عالی استان در جهت هم اندیشی وبیان نقطه نظرات خود در جهت بهبود و توسعه استان و کارگاه های متنوع علمی است.

سرپرست آموزش و پژوهش استانداری قم در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت جدی گرفتن آموزش مدیران و کارکنان دولت ابراز داشت: در توسعه کشور، آموزش حرف اول را می زند، یا به عبارتی آموزش موتور توسعه اجتماعی است و باید به آن اهمیت داده شود.

وی با تاکید بر نقش تاثیرگذار نخبگان حوزه و دانشگاه ابراز داشت: قم با توجه به ظرفیتهای بالفعل و بالقوه نهفته در خود، شهر دانایی محور است و نخبگان حوزه و دانشگاه می توانند در کار آمدی نظام اسلامی که برآمده از ایدئولوژی حاکم بر نظام اسلامی و معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) است، می توانند ائتلافی را به وجود بیاورند.

محدث قم را خاستگاه انقلاب اسلامی دانست و افزود:نخبگان و فرهیختگان و اندیشمندان چه در نظام اجرایی (نخبگان ابزاری) و چه در محیط علمی حوزه و دانشگاه (نخبگان فکری) به عنوان ناظران جامعه می توانند ائتلافی را بوجود آورند.

سرپرست آموزش و پژوهش استانداری قم تاکید کرد: نخبگان حوزوی و دانشگاهی با این ائتلاف هم افزایی در عرصه های مختلف به عنوان ناظران جامعه می توانند عامل پیشرفت و توسعه و جلوگیری از انحراف و کجروی در سطح استان و کشور گردند و غفلت از استفاده از این توان، ضررهای جبران ناپذیری را در بر خواهد داشت و برای استفاده بهینه از این توان وظرفیت در استان نیازمند یک راهکار اجرایی و یک مدیریت دانش محور است.

وی بر منسجم شدن نظام آموزش و پژوهش در استان تاکید کرد و گفت: نظام آموزش در استان باید منسجم و یکپارچه شود تا مدیریت روانی را در تمام دستگاه های اجرایی بوجود آورد و هم نظام پژوهش را متمرکز و هدفمند نماید تا حاصل آن در دراز مدت رفع معضلات و مشکلات دستگاه های اجرایی باشد و در نهایت مسئله ای را از مسائل مهم استان حل نماید و منجر به رفاه و آسایش شهروندان شود.

محدث همچنین با اشاره به الهام از آموزه های دینی، فرهنگ بومی وملی در اجرای چشم انداز بیست ساله کشور خاطرنشان کرد: ایران باید در افق چشم‌انداز کشوری پیشرفته، قدرتمند، الهام بخش،‌ منضبط، سرشار از ایمان و اخلاق و فضایل انسانی، پاک، آرمانی و متعالی باشد و سی و یک سال قبل ملت ایران به رهبری امام راحل حرکت کرد و تمام معادلات آنان را بهم یخت. /920/پ202/ع

ارسال نظرات