۲۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۷۵۶۵۸
امام جمعه شبستر:

پایبندی به مبانی عقیدتی مهم‌ترین عامل قیام 29 بهمن تبریز بود

خبرگزاری رسا ـ تولیت حوزه علمیه شبستر گفت: قیام 29 بهمن تأثیری فراتر از قیام‌های دیگر در روند پیروزی انقلاب داشت.
امام جمعه شبستر


حجت الاسلام سیفعلی محمدزاده، امام جمعه شبستر، در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در آستانه سالروز قیام 29 بهمن تبریز صورت گرفت، اظهار داشت: حرکت خونین مردم تبریز در 29بهمن سال 57 رژیم را دچار حیرت و سر درگمی ساخت، البته انتساب این قیام به خارج از کشور دلیلی بر عدم شناخت مبانی قیام 29 بهمن است.

وی تاکید کرد: اظهارات استاندار وقت آذربایجان و نیز اشتباهات آینده مسوولان در برابر حرکات خود جوش مردمی، نشان داد که رژیم ستم‌شاهی هیچ‌گاه نتوانست زمینه های تظاهرات مردمی را به خوبی شناسایی کند.

حجت الاسلام محمدزاده به نفوذ گسترده مبانی اعتقاد دینی در مردم ایران به خصوص آذربایجان و تبریز اشاره کرد و گفت: مبانی عقیدتی، قوی ترین عنصری است که می توان با استفاده از آن حرکت های اجتماعی را سامان داد و امام راحل به خوبی این موضوع را درک و نیروهای قوی مذهبی دورنی را در اجتماع فعال کرد.

وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران بدون حضور مردم آذربایجان به پیروزی نمی رسید، تاکید کرد: ‌این مسأله از مسلمات تاریخی ایران است که بر مبنای نقش سیاسی و اجتماعی مردم این خطه صورت گرفته است.

حجت الاسلام محمدزاده در ادامه به جمله معروف رضاخان خطاب به پسرش محمدرضا پهلوی اشاره کرد و افزود‌: رضاخان ملعون در یکی از توصیه های خود به پسرش قیام مردم تبریز را پایانی بر حکومت جبارانه پهلوی دانسته و او را نسبت به این موضوع سفارش جدی کرده بود. 

وی افزود: بر همین اساس قیام 29 بهمن تأثیری فراتر از قیام های دیگر در روند پیروزی انقلاب داشت؛ چون مردم تبریز هدایت معنوی اعتراض علیه شاه را بر عهده گرفته و قیام را به تمام نقاط ایران گسترش دادند.

امام جمعه شبستر بیان داشت: قیام 29 بهمن نیازمند نگرش معرفت شناختی و درک پیش زمینه های اجتماعی قیام است و در صورت دستیابی به این مبانی معرفتی می توان در زمینه های دیگری چون حفاظت از آرمان انقلاب و حفظ امنیت معنوی کشور از آن بهره جست./935/ت302/س

ارسال نظرات